Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Nespokojní sú aj autodopravcovia na Považí

So zavedením mýtneho systému sú nespokojní aj autodopravcovia v Púchove a Považskej Bystrici. V podpore akcie Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) sú však opatrní.

So zavedením mýtneho systému sú nespokojní aj autodopravcovia v Púchove a Považskej Bystrici. V podpore akcie Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) sú však opatrní.

POVAŽSKÁ BYSTRICA/PÚCHOV. Na čerpacie stanice v týchto okresoch sa neprihlásili do ústredia UNAS žiadni koordinátori petičnej akcie.

Niektorí dopravcovia na Považí priamu podporu petičnej akcii dopravcov na čerpacích staniciach nevyjadrili. Voči zavedeniu mýtneho systému však majú veľké výhrady.

Mali začať skôr

Podľa autodopravcu z Považskej Bystrice Milana Kollára, ktorého firma zabezpečuje kamiónovú dopravu, UNAS pravdepodobne nezohnala koordinátora, ktorý by bol ochotný organizovať petičnú akciu na čerpacích staniciach v Považskej Bystrici a Púchove.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ja zatiaľ neriešim nič, čo sa týka podpory vyhlásenia, lebo neviem s určitosťou, čo za tým je. Myslím si, že je už neskoro, s podobnou akciou sa malo začať skôr. Vedeli sme o tom všetci dopravcovia minimálne polroka dopredu. Je však pravda aj to, že konečné informácie o mýtnom systéme prišli až mesiac pred zavedením mýta. To bola chyba, malo to byť určite skôr. Že bude mýto, to sme však vedeli, aj že príde spoplatnenie," hovorí Kollár.

Má viacero výhrad

Kollár má však tiež viacero výhrad voči mýtnemu systému. Nepáči sa mu, že na Slovensku sa spoplatňujú aj cesty, ktoré v zahraničí bežne spoplatnené nie sú a že sú platené úseky, nie prejazdené kilometre. Tiež si myslí, že Sky Toll podľa neho nezvládol situáciu, čo sa týka informovanosti o mýtnom systéme. „Ako dopravcu ma, samozrejme, zaujíma, čo sa deje. Na jednej pumpe som už bol a prejdem si aj ďalšie," dodáva Kollár.

Skryť Vypnúť reklamu

Nepostihne to len dopravcov

Podľa Jozefa Daniža z firmy ADP z Púchova nie je celkom pravda, čo tvrdí UNAS o pripomienkach k systému zo strany ČESMAD.

„ČESMAD pripomienkoval, ale ministerstvo mnohým pripomienkam nevyhovelo. Ak mi však niekto v tomto štáte chce tvrdiť, že sa mýtny systém nepremietne do cien, a to nielen za dopravu, ale aj ceny tovarov, je to naivné," hovorí Daniž a dodáva, že poplatky za mýto sa teda nedotknú len dopravcov, ale v konečnom dôsledku všetkých obyvateľov.

„Doteraz stačilo dať na rok na diaľničnú známku do tisíc eur, teraz pri ôsmich až do desaťtisíc kilometroch, ktoré auto prejde medzi hypermarketmi po Slovensku, to robí 17-tisíc eur, čo je obrovský nárast. Dopravcovia sú teraz momentálne bez rezerv, takže určite sa to nejako premietne do ceny prepravy. Tá zas následne ovplyvní cenu za všetko, čo si ľudia kúpia," tvrdí Daniž.

Skryť Vypnúť reklamu

Technické problémy

Ľubomír Kozák z firmy ADP bol na stretnutí, kde sa prezentoval systém, v máji minulý rok. „Boli sme vtedy šokovaní, že všetci zodpovední za zavádzanie mýtneho systému boli absolútne nepripravení. Navrhovali niektoré technické riešenia, ktoré nemali obdobu v okolitých krajinách, kde je systém zavedený. Už vtedy sme hovorili, že budú problémy s fungovaním," vracia sa do minulosti Kozák.

Treba riešiť dane

S protestnou akciou UNAS sa Kozák nestotožňuje. Všetko, čo až teraz únia žiada, podľa neho už ČESMAD a Asociácia dopravcov Slovenska pripomienkovali dávnejšie pred zavedením mýta.

„Môžu však len vyjednávať, nemôžu ministerstvu dopravy nič nariaďovať. Všetci sme nespokojní. Po valnom zhromaždení ČESMAD ešte v novembri minulého roku boli zaslané listy na ministerstvo dopravy, financií aj predsedovi vlády. Doteraz sa nikto neunúval odpovedať. Ak sa postoj nezmení, nedá sa vylúčiť, že aj zo strany dopravcov združených mimo UNAS dôjde v blízkej budúcnosti k nejakej dôraznejšej akcii," dodáva Kozák. Tvrdí však, že najprv treba vyjednávať. Riešiť treba podľa neho otázku cestnej dane a spotrebnej dane z palív, na čo tlačí ČESMAD už dlhšie. „Na zníženie spotrebnej dane z palív tlačí ČESMAD už štyri roky," hovorí Kozák.

Nezohľadnené ekoinvestície

Zlé je podľa Kozáka aj to, že v akýchkoľvek daniach aj poplatkoch pri mýtnom systéme sa len minimálne zohľadňujú emisné normy vozidiel, čo je pre dopravcov bezvýznamné a nemotivujúce.

„Ak investujete do nových vozidiel, aby ste chránili životné prostredie, v našom daňovom systéme, ani mýtnom sa to dopravcom nezohľadňuje. V zahraničí je to inak. Sadzby sa aktívnym dopravcom znižujú," hovorí Kozák.

Kritika pokutovania

Veľmi kriticky sa Kozák ako dopravca stavia k systému pokút.

„Mýtna polícia je schopná nadviazať komunikáciu počas jazdy vozidla so systémom a vidí, či je všetko, čo sa týka mýtneho systému, zo strany vozidla správne navolené a či je zariadenie na snímanie v prevádzke. Ak zistí nejaký nedostatok, zastavia vás a najnižšia pokuta pre vodiča je stanovená na hranicu 1600 eur. Keď ju nie je vodič schopný zaplatiť na mieste, potom sa to postúpi na obvodný úrad dopravy, kde to bude už 2600 eur. Keby sa preukázal úmysel, že jednotka nie je účinná, pokuta môže byť až 16,5-tisíc eur," hovorí o vysokých pokutách, ktoré sú likvidačné, Kozák.

Problémy, že by bola jednotka nečinná nedopatrením, sú hlavne v prípade nie pevne nainštalovaných jednotiek (zdroj napätia zo zapaľovača). Preto dopravcovia tlačili na to, aby boli jednotky na pevnú montáž.

Zvýšenie nákladov

Nárastu nákladov pre zavedenie mýtneho systému sa obávajú aj iní dopravcovia.

„Zavedenie mýtneho systému mi veľmi zvýšilo náklady. Predtým som platil za diaľničnú známku ročne necelých 664 eur (20-tisíc korún), a teraz to môže byť okolo 4900 eur (140 až 150-tisíc korún) ročne v závislosti od najazdených kilometrov," povedal menší dopravca Jozef Brečka z Púchova. Na vládu mali tlačiť podľa neho hlavne väčší dopravcovia už skôr. Menším sa lobuje ťažšie. Teraz už je dosť neskoro.

„Autobusy mi zatiaľ ešte stoja, ale obávam sa zvýšenia nákladov. Neviem, čo sa stane, keď zvýšené náklady premietnem do ceny za prepravu. Je otázne, či si niekto bude ochotný pri zájazde zaplatiť zvýšenú cenu, či budú mať športové kluby, ktorým zabezpečujem prepravu, peniaze na takto zvýšené náklady. K ničomu dobrému to nepovedie. Keby zrušili cestnú daň, išlo by to. Ale tá sa platí, nafta je drahá a teraz ešte mýto... Neviem kam nás to dovedie," hovorí Miroslav Pavlech z Dolných Kočkoviec, ktorý zabezpečuje autobusovú dopravu.

Pri zachovaní všetkých doterajších odvodov štátu je to pre dopravcov situácia neúnosná.

Nikto náklady na mýto nezohľadní

Jaroslav Hudec z Púchova čaká, ako sa situácia vyvinie. Sadzby v mýtnom systéme sa mu zdajú vysoké.

„Nepáči sa mi, že sa platí za celé úseky, nie od kilometra, nikto nevie presne, ktoré úseky sú platené a ktoré nie. Celý systém nie je dobre pripravený. Náklady mi vďaka zavedeniu mýtneho systému vzrastú o osem možno až desať percent. Ťažko povedať, že ak premietnem toto zvýšenie nákladov do ceny za prepravu, či bude ten, pre koho zabezpečujem dopravu, ochotný to akceptovať. To asi nie. Navrhnem to, ale ako to dopadne neviem, lebo každý sa aj minulý rok snažil tlačiť ceny dolu. Čakám, uvidím," hovorí Hudec.

Zabezpečoval rozvoz pneumatík, ale aj iného tovaru pre firmy malými nákladnými autami. Štát by podľa neho po neustálych zmenách pri platení odvodov do štátnej kasy mal pre dopravcov potom garantovať minimálnu cenu za prepravu.

Zvýšia sa aj poplatky za odpad?

Jednotky na mýtny systém musela zakúpiť aj spoločnosť Megawaste, ktorá zabezpečuje v Považskej Bystrici zvoz komunálneho odpadu. Aj jej náklady stúpli. Cenu za odvoz odpadu zavedenie mýtneho systému tiež ovplyvní.

„Pôjde to mimoriadne hore. Dal som príkaz riaditeľovi, aby to vypočítal, o aké zvýšenie pôjde. Firma sa bude snažiť premietnuť ho aj do ceny za odvoz odpadu, ktorú platí za služby samospráva," povedal Viliam Staník, konateľ z Megawaste. To by potom mohlo mať dopad aj na následné zvýšenie poplatkov za komunálne a dobné stavebné odpady pre obyvateľov mesta.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 075
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 400
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 103
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 355
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 909
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 839
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 292
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 174
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 035
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 912
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Na sídlisku SNP v Považskej Bystrici zriadili štyri odberné tímy, ktoré pracovali v Športovej hale. Pri testovaní pomáhali vojaci aj mestská polícia.

15 h
Odberné miesto v športovej hale v Považskej Bystrici

Testovanie pokračuje aj v nedeľu. V okrese Púchov je priebežná pozitivita pod pol percenta.

15 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec, predseda vlády SR Igor Matovič a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí počas tlačového brífingu k vyhodnoteniu doterajších výsledkov celoplošného skríningu na ochorenie COVID-19.

Najvyššie pozitivita bola podľa predsedu vlády Igora Matoviča za sobotu zaznamenaná v okrese Revúca.

18 h
ilustračné foto

Za sobotu pribudlo 1 905 pozitívnych prípadov odhalených PCR testami a 103 úmrtí. V nemocniciach je momentálne hospitalizovaných 3 354 pacientov.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

11 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23. jan

Už ste čítali?