Zavedenie platenia mýta na cestách prvej triedy postihne pravdepodobne aj Mestskú dopravnú spoločnosť v Považskej Bystrici. Minimálne pre autobusy na dvoch linkách by mala spoločnosť zakúpiť palubné jednotky na meranie mýta.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. V rámci mýtneho systému sú spoplatnené aj niektoré kilometre na ceste I/67, ktorá prechádza stredom mesta. Ktoré konkrétne úseky to sú, je však problematické zistiť. Nedá sa to vyčítať z mapy spoplatnených úsekov, ani prílohy vo vyhláške ministerstva dopravy. Nie je preto jasné, či musia mať mestské autobusy palubné jednotky.
Zodpovednosť ministerstva
Firma SkyToll, ktorá je zodpovedná za zavedenie mýta, tvrdí, že problém musí riešiť ministerstvo dopravy, ktoré vymedzovalo spoplatnené úseky. Mestská dopravná spoločnosť palubné jednotky na meranie mýta zatiaľ kúpené nemá. Zabezpečiť ich bude musieť minimálne do autobusov, ktoré jazdia na Kunovec a do Považskej Teplej.
Mýto pre autobusy na dvoch linkách
Riaditeľ Mestskej dopravnej spoločnosti Jozef Keruľ hovorí, že linky jazdia aj mimo intravilánu.
„Do autobusov, ktoré jazdia na linkách trinásť a päť, do Kunovca a Považskej Teplej, budeme musieť palubné jednotky pravdepodobne zabezpečiť. Zatiaľ neboli problémy počas prázdnin. Od pondelka však budú autobusy jazdiť naplno a treba to riešiť," povedal Keruľ.
Dodal, že je problematické zistiť, ktoré konkrétne úseky sú na ceste prvej triedy cez mesto spoplatnené. Autobusy nejazdia po celom úseku cesty. Označovanie nespoplatnených úsekov na cestách prvej triedy na základe vyhlášky ministerstva dopravy nemusí byť. Situácia je teda iná ako na diaľniciach a rýchlostných cestách. Ani podľa toho nemohla teda MDS zistiť, kde musí mýto platiť a kde nie.
Dotkne sa ich to
Z vyjadrení hovorcu mesta Filipa Oubrechta vyplynulo, že zavedenie mýta sa hromadnej autobusovej dopravy dotkne. MDS však bude mať zabezpečené všetky potrebné náležitosti v súvislosti so zavedením systému.
„Vozidlá mestskej hromadnej dopravy, ktoré premávajú do jednotlivých mestských častí v bezprostrednej blízkosti mesta by mali byť, podľa nášho názoru, od povinnosti uhrádzať mýto za užívanie ciest oslobodené. Ide predsa o verejný záujem. Pre obyvateľov je dôležitý fakt, že sa v súčasnosti neuvažuje o zvýšení cestovného v súvislosti so zavedením mýta. V súvislosti s riešením tejto problematiky bol zo strany primátora mesta daný podnet na úrovni Združenia miest a obcí Slovenska, keďže ide o problematiku, ktorá sa dotkne mnohých samospráv. V prípade, že nebude možné riešiť túto záležitosť centrálne, zvážia sa všetky zákonné možnosti riešenia tejto problematiky v pôsobnosti mesta," dodal Oubrecht.
Viac pripomienok a prehodnotenie úsekov
Podľa telefonických vyjadrení hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča by sa v intraviláne mesta cesta prvej triedy spoplatňovať nemala.
„Podrobnejšie stanovisko pošleme v pondelok. Odbor dopravy ministerstva ho v piatok nestihol pripraviť. Na porade sme však preberali, že spoplatňovanie jednotlivých úsekov ciest prvej triedy, na ktorých sa vyskytli problémy, sa bude prehodnocovať," povedal Jurikovič a dodal, že podobných podnetov ako sa vyskytol v Považskej Bystrici majú viac. „Každopádne platí, že intravilán obce nie je spoplatnený," doplnil Jurikovič.
Lenka Lendacká, hovorkyňa firmy Sky Toll, sa k Považskej Bystrici vyjadriť nevedela. „Viem však, že v meste Košice nie sú cesty prvej triedy v intraviláne spoplatnené," uviedla Lendacká a dodala, že ide o veci, ktoré musí riešiť ministerstvo dopravy.
Problém pre posunutie intravilánu
Ako veľmi nejasná sa javí situácia s platením mýta pre autobusy mestskej hromadnej dopravy na ceste I/61 pre linku deväť, ktorá jazdí do Horného a Dolného Moštenca. Nie je jasné, či sú nejaké kilometre na úseku, kde autobusy jazdia od hlavnej križovatky až po odbočku do Moštenca, spoplatnené.
Stav komplikuje aj to, že v meste sa približne pred rokom posúval intravilán na ceste I/61 až za odbočku do mestských častí Horný a Dolný Moštenec. Podklady pre spoplatňovanie úsekov v mýtnom systéme však ministerstvo dopravy zbieralo podľa jeho hovorcu Jurikoviča skôr, v roku 2007 a aktualizovalo ich v priebehu roka 2008. Či sa to zohľadnilo pri zostavovaní spoplatnených úsekov nedokázal konkretizovať. Ak nie, platenie mýta by sa mohlo týkať aj autobusov na ďalšej linke, okrem spomínanej päťky a trinástky.