POVAŽSKÁ BYSTRICA. Horečného výstava fotografií odštartovala ďalší rok pôsobenia galérie.
„Keď som rozmýšľal, ako odštartujeme do nového roku, spomenul som si na kamaráta, fotografa Jara Horečného. Pamätal som si niektoré jeho závažné cykly, s ktorými sa predstavil, ešte dávnejšie, v Trenčíne," povedal kurátor výstavy Milan Mazúr.
Generácia ´74
Spoločne s Jaroslavom Hulkom, Vladom Bačom a Stanom Hatalom založili skupinu, ktorá zohrala významnú úlohu aj na slovenskej profesionálnej scéne. Dôvodom jej vzniku bola snaha vyčleniť sa ako alternatíva ponúkajúca inú, najmä kvalitnú fotografiu, odlišnú od vtedajšej obvyklej formalistickej podoby poplatnej ideológii. Snaha priblížiť vizuálnu podobu fotografie čo najviac ku iným výtvarným žánrom tak autorov viedla ku mnohým zaujímavým experimentom.
Fotograf
Popri svojom zamestnaní sa venoval fotografovaniu. Či už ligovým zápasom žilinských futbalistov, alebo voľnej tvorbe, kde neskôr uplatňuje postupy inscenovanej fotografie. Opakom je príroda či architektúra Kysúc, kde inscenovať nič netreba. Od roku 1993 sa venuje fotografii profesionálne.
„Prezentujem fotografie z rôznych časových období. Od môjho fotografického začiatku až po súčasnosť. Sú to vybraté cykly, lebo priestor bol obmedzený. Snažil som sa naznačiť najdôležitejšie obdobia svojej tvorby.
Digitál
Patrí medzi generáciu, ktorá prešla z klasického filmu na digitálnu fotografiu. „Vlastná technika, a všetko, čo sme sa naučili najmä pri spracovávaní v tmavej komore, už dnes nie je pravda. Dnes je to o počítačoch, programoch. Fotografia je o svetle, či je to film alebo digitálny obraz, už nie je rozhodujúce. Na výstave sú snímky, robené tak aj tak. Možno ten rozdiel medzi nimi nik nezbadá.
Napríklad na fotografiách o meste sa snažím sa predstaviť mesto ako také, je jedno ktoré. Mesto má svoj rytmus, čo sa snažím zobraziť. Preto sú na fotografii viacfarebné prvky, no nájdu sa aj menej „košaté" zátišia," hovorí Horečný.
Nezvyčajný pohľad
Laik si myslí, že fotograf sa postaví na kraj ulice a jednoducho „nacvaká" niekoľko desiatok fotografií, a potom z nich niekoľko vyberie. „Miesto vás musí spontánne osloviť, aby ste začali hľadať veci, ktoré sa vám zdajú byť významné. Niektoré sú rozsiahle, nedajú sa zmapovať za krátku chvíľu. Treba nájsť to, čo vás zaujme a treba aby bolo to na fotografii bolo vidieť.
Stáva sa, že si dlhšie hľadám dobré miesto, vhodné svetlo, optiku. Dobrá snímka je aj o hľadaní najvhodnejšieho uhla záberu. Takto tvorivo sa snažím k veci pristupovať, aby som našiel nezvyčajné pohľady na mesto. Na výstave mám svojich favoritov a dúfam, že ľudia si nájdu tú svoju fotografiu, ktorá ich osloví," povedal autor.
„O Jarovi môžem povedať, že okrem objektívu má otvorené aj oči, čo je pre fotografa veľmi dôležité," dodal Milan Mazúr.