MG ART Galéria predstavuje tvorbu a prierez maliarskej tvorby jedného zo starších umelcov, maliarov - Bohuslava Behríka. Ponúka obdobie od deväťdesiatych rokov, odkedy je autor plodnejší.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Bohuslav Behrík sa donedávna venoval drobnej grafike, grafickému dizajnu a tvorbe plagátov. Na tomto poli získal významné ocenenia na výstavách doma i v zahraničí.
Rodený Bytčan študoval v rokoch 1961-1963 na umeleckej škole v Považskej Bystrici u výtvarných pedagógov A. Moresa a F. Jurištu.
Stretnúť človeka
V úvode vernisáže zaznela z úst jednej z autorových dcér báseň Jána Smreka - Stretnúť človeka. „Akoby básnik tušil, že báseň sa hodí na dnešný deň. Stretnúť človeka. Ja som stretával Bohuslava Behríka každý deň. Bolo to pred tridsiatimi rokmi, pri Kinexe, kde pracoval. Podľa neho ste si mohli nastaviť hodinky. Býval na minútu presný," začal vernisáž kurátor Milan Mazúr.
Neznámy autor
V plagátovej tvorbe si môžete všimnúť autorovo vychádzanie z maliarskeho -grafického konceptu. „Vynikal tvarom písma a jeho grafické začlenenie do organickej jednoty maliarsky traktovaného plagátu. V tom boli Behríkove plagáty jednoduché umožňujúc divákovi pracovať s vlastnou predstavivosťou až po plagát precízny alebo plagát živých vitálnych kompozícií, ovplyvnený expresívnymi farbami.
Behrík je bystrým pozorovateľom a vnímateľom prostredia, no najmä sa v ňom snúbi hĺbavosť s pohotovosťou, čo mu vynieslo dôležité miesto medzi úžitkovými grafikmi v oblasti propagačnej grafiky. Grafický dizajn nečaká na diváka, ale ide za ním. Propagačná tvorba, je anonymná. Autor bol na propagačných materiáloch uvedený v skratkách alebo vôbec," skonštatoval kurátor.
Behríkove diela sa dali spoznať podľa rukopisu. „Typografické a kompozičné prvky sa nám stávali vlastnými vo všetkých podobách, s ktorými sme sa mohli stretnúť. Plagáty, pútače, razítka, príležitostné pečiatky," dodáva Mazúr.
Ocenenia a práce
Behrík pracoval a bol ikonou grafického designu 37 rokov ako vedúci propagačného oddelenia. Vystavoval doma i v zahraničí, odkiaľ má mnohé ocenenia. Spolupracoval s reklamným podnikom ERPO Bratislava a Považským múzeom v Žiline, pre ktoré vytváral významnú sériu plagátov pôsobiacich v uliciach miest dodnes.
Odchodom do dôchodku akoby hrubou čiarou podčiarkol vtedajšiu činnosť. Získal ho ďalší fenomén - maľba.
„Postupne nasleduje uvoľnenie a Behríka pohltila maliarska výpoveď. Neveľká, ale profilová a výberová kolekcia malieb je svedectvom hľadania tvorivého programu autora," uzavrel ďalšiu časť umeleckej cesty maliara z Bytče Milan Mazúr. Podľa slov autora mohla k jeho prechode k maľbe aj nová technika. „To, čo som musel všetko ručne a prácne nakresliť kedysi, je dnes raz-dva nakreslené vďaka počítačom," tvrdí autor, ktorí pre svoje rodné mesto Bytču vytvoril niekoľko pamätných tabúl významných osobností, napríklad J. Červeňanský, S. Bíroš, L. Treskoň, A. Lombardini. .
Logo do Děčína
„Na celoštátnu súťaž pre Děčínske strojárne som poslal dva návrhy, pretože viac sa nemohlo. Mal som pripravené tri, tak som na meno kamaráta poslal ten, ktorý sami páčil najmenej. Hlavnú cenu, pätnásť tisíc korún, vyhral práve tento. Kamarát napísal, že je chorý, lebo mal strach ísť pre peniaze. Tie mu napokon poslali," smeje sa na jednom z pracovných zážitkov autor. Dokazuje, že je veselá kopa a na našu otázku, prečo chodievajú takmer všetci Behríkovci na dedove výstavy odpovie: „Nechcem byť klebetný, ale asi si myslia, že dostanú všetky obrazu. Mám veľmi dobrú manželku, dcéry i vnučky a konečne dvoch pravnukov!" dodal dedko Behrík.
„Sme jeho veľký fanúšikovia a dúfame, že nám niečo zanechá. Chodievame ho podporiť, pretože ho máme veľmi radi," povedala za všetkých členov rodiny vnučka Tamara.