PRUSKÉ. Asi rok bolo ticho, no firma chce rokovať. Najmä potom, čo mala spracovať nulový variant alebo relevantné pripomienky dotknutých obcí.
Tie ich oznámili investorovi s tým, že budú čakať na zmeny v jeho projekte. Najväčšia prišla s možnosťou „voziť" vyťažený štrk dopravníkovým pásom až k betonárke neďaleko diaľnice.
Zastupiteľstvo hovorí nie
Zástupca spoločnosti Jan Oliva mal prísť so zmenami po akceptácii pripomienok.
„Spočívali v tom, že firma postaví dopravníkový pás, asi sto metrov pred domami. Štrk by sa dostal vďaka pásu na druhú stranu Váhu. Ťažobných miest by bolo viac, no štrk by končil pri betonárke pána Jakubka. Nedostali sme nákres, zápis z rokovania je aj na internete. Pred posledným obecným zastupiteľstvom sme dostali list, v ktorom žiada zástupcov obce o stanovisko k problému. Zatiaľ existujú iba jeho vízie. Naše stanovisko je nemenné. Zastupiteľstvo povedalo nie. Do rúk sme nedostali nič, takže nie je čo riešiť. Beží štandardný proces hodonotenia podľa EI, nevidíme dôvod to nejako komplikovať," povedal starosta Pruského Viliam Cíbik. Čo bude ďalej, by malo napovedať referendum.
Stanovisko investora
Obecný úrad v Pruskom dostal oficiálny list Jana Olivu k stanovisku k ťažbe štrkopieskov. „Záujem ťažiť sme rozdelili na dve etapy. Prvá by spočívala vo vytvorení areálu -skládky v katastri obce Košeca. Prístup by bol po protipovodňovej hrádzi od cesty Ilava - Pruské, popri miestnej časti Podvažie. Vzhľadom k odkladaniu výstavby diaľnice a koridoru železničnej rýchlodráhy, a vzhľadom k zavedeniu diaľničnej dane, sme sa rozhodli nepokračovať v realizácii tejto etapy a hneď zahájiť druhú etapu zámeru," tvrdí Oliva
Druhá časť spočíva vo výstavbe úpravne kameniva. Tá by bola medzi cestou Ilava / Pruské, riekou Váh, jestvujúcou betonárkou s súčasnou vodnou plochou v katastri Ilavy. Úpravňa bude zásobovaná surovinou z tejto lokality a z novovzniknutého ťažobného priestoru, ktorý vznikne v katastri obce Dulov Doprava materiálu bude zabezpečená pásovými dopravníkmi. „Z areálu bude bezprostredný prístup na komunikácie bez zásahu na obyvateľov," dodal Oliva.
Žiadosť urbárnikov
Medzi tým požiadalo Urbárske a pasienkové spoločenstvo v Ilave žiadosť o zmenu a doplnok platného územného plánu mesta Ilava. „Účelom je vybudovania úpravne štrkov. Spočívala by v zmene terajšieho funkčného priestoru z trávnatého porastu na plochy ťažobného priemyslu. Touto zmenou by vzniklo v meste asi tridsať pracovných miest na dobu dvadsať až tridsať rokov," tvrdil v liste mestu Ilava predseda spoločenstva Peter Bystrický.
Poslancom sa projekt nepáči
Vedúci odboru výstavby v Ilave Stanislav Janušekvysvetlil bližšie poslancom mesta zámer investora. „Investor je ochotný finančne prispieť na zmenu územného plánu, ktorá by mala stáť asi 6600 eur. Nákladné autá budú chodiť po poľných cestách, popri betonárke Jakúbek. Pôjdu na diaľnicu a nie cez mesto. Stavebná komisia odporučila zmenu územného plánu, ak bude investorom finančne vykrytá," povedal Janušek. Primátor Štefan Daško odporučil poslancom, aby sa touto problematikou zaoberali. „Sledujte situáciu, ako sa bude vec vyvíjať."
„Najbližšie dve až tri desaťročia bude mestská časť Sihoť zamorená prachom z prechádzajúcich áut. Spomeňte si na problémy s Investylom," povedal poslanec Ivan Slámka, ktorý požiadal o štúdiu. Navrhol, aby sa touto problematikou zaoberala aj komisia životného prostredia.
Odpovede na niektoré otázky poslancov môže dať poradu zástupcov mesta a budúceho investora.