POVAŽSKÁ BYSTRICA. Na diaľničnej estakáde nad mestom položili stavbári posledné vrstvy asfaltovej pokrývky. Most je pripravený na ukladanie betónových zvodidiel k vonkajším krajniciam. Menšie problémy sú len s natieračskými prácami.
Diaľničný úsek D1 Sverepec-Vrtižer bude spustený do prevádzky v máji. S účasťou verejnosti ministerstvo dopravy určite počíta.
Posledné práce a skúšky
Vo vnútri sa ešte injektujú extradosové vnútorné káble, dokončievajú sa protihlukové zábrany, izolujú sa odtokové žľaby. Stĺpiky protihlukových stien už sú dokončené, na niektorých miestach sa začína s vkladaním skla. Podľa projektového manažéra Rudolfa Kimerlinga čakajú najzložitejšiu časť úseku D1 Sverepec - Vrtižer už len kozmetické úpravy - vodorovné a zvislé značenie, dokončenie montáže protihlukových bariér, nátery a nasvietenie mosta.
"Minulý týždeň prebehli dynamické i statické zaťažovacie skúšky mosta. Ich výsledky budú známe do dvoch týždňov," dodal Kimerling s tým, že nosnosť mosta testovalo 16 nákladných vozidiel s nosnosťou 24 ton.
Menší problém
Jediný problém, ktorý by sa mohol do spustenia mosta do prevádzky vyskytnúť je ten, že sa ho nepodarí celý odspodu ponatierať. „Pre natieranie používame špeciálnu žltú plošinu. Natierači sa musia dosť často pri iných prácach uhýbať, a tak je tu menší časový sklz. Ovplyvňuje to aj zlé počasie," informoval jeden z diaľničných inžinierov.
S verejnosťou počítajú
Termín slávnostného otvorenia diaľnice, ktorý je naplánovaný na poslednú májovú nedeľu, však podľa Kimerlinga stavbári dodržia.
Most sa slávnostne otvorí počas posledného májového víkendu. Sprístupnený by mal byť aj pre verejnosť. „Už tento pondelok budeme definitívne vedieť, ako bude zabezpečený prístup pre verejnosť. Určite sa s ním počíta. Neexistuje, aby sme verejnosť obišli. Potrebujeme to však dokonale zorganizovať tak, aby bola dodržaná bezpečnosť," informoval Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.
Fakty o diaľnici
Premostenie nad zastavanou časťou Považskej Bystrice sa pohybuje vo výške 32 až 36 metrov, most je dlhý takmer kilometer. Mestská estakáda bola najzložitejšou časťou úseku diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer. Takmer kilometer dlhý objekt stavali v Európe unikátnou technológiou letmej betonáže v celej šírke mosta naraz. Diaľničný úsek nad Považskou Bystricou meria desať kilometrov. Po jeho otvorení sa sprejazdní kompletný úsek diaľnice medzi Bratislavou a Žilinou. Diaľnica D1 je vo výstavbe od roku 1972 a v súčasnosti je z nej sprevádzkovaných asi 58 percent. I napriek rôznym stanoveným termínom jej dokončenia z minulosti bude prejazdná v celej svojej dĺžke najskôr až v roku 2018.
Archív Sme, Wikipédia