POVAŽSKÁ BYSTRICA. Mesto dalo ešte minulý rok vypracovať štúdiu kruhovej križovatky. Posledná stavebná komisia posudzovala dva varianty jej riešenia.
V návrhu rozpočtu sa našli peniaze len na projekt, samotná realizácia bude musieť počkať. Nie sú financie.
Dôvodom sú nehody
Riešiť situáciu na križovaní ulíc Martina Benku, Prístupovej a Novomestského na sídlisku Rozkvet začalo mesto už minulý rok. Dalo vypracovať štúdiu. Dôvodom boli časté dopravné nehody, a tiež snaha zvýšiť prehľadnosť a prejazdnosť v týchto miestach.
Posudzovali dva varianty
Stavebná komisia mesta posudzovala nedávno štúdiu riešenia kruhovej križovatky, ktorú spracovala žilinská firma Znak. Urobila ju v dvoch variantoch - dočasnom a definitívnom, tak ako to požadovalo mesto.
„Technické riešenie oboch križovatiek je rovnaké. Križovatka bude mať štyri vstupné ramená. Definitívne riešenie je, že by sa vytvoril elipsovitý ostrovček s betónovými obrubníkmi a dlažbou v šírke dvoch metrov okolo elipsy. Druhý variant by už nevyužíval betónové obrubníky, ani dlažobné kocky. Využili by sa umelohmotné obrubníky," stručne popisuje varianty Peter Kručay z útvaru rozvoja mesta.
Ani pri jednom riešení netreba podľa neho zaberať ďalšie pozemky na výstavbu križovatky a robiť rozsiahle stavebné úpravy.
Odporučili definitívne riešenie
Definitívne riešenie križovatky vyžaduje financie vo výške asi 33-tisíc eur a dočasné je na hranici 30-tisíc eur.
„Umelohmotné obrubníky sú veľmi drahé na údržbu a náklady oboch riešení by sa teda po čase vyrovnali," zdôvodňoval na komisii Kručay.
Komisia nakoniec odporučila riešiť križovatku v definitívnom variante. Jej členovia diskutovali aj o návrhu zvislého dopravného značenia s veľkými návestiami. Zhodli sa na tom, že v podobe, v akej sú navrhnuté v štúdii, sú zbytočné. „Značenie nemusí byť také nákladné. Treba ho prispôsobiť vnútromestskej komunikácii," tvrdí poslanec a predseda stavebnej komisie Juraj Pekár. Podľa Kručaya jeho zmena by predstavovala ešte určitú finančnú rezervu pre financovanie. „Zvislé dopravné značenie zo štúdie je dosť nákladné. Predstavuje asi pätnásť percent nákladov križovatky," tvrdí Kručay.
Priechody a ostrovčeky
Zbytočne sú v štúdii navrhnuté podľa Pekára aj priechody pre chodcov, ktoré vedú v podstate od zvodila po zvodidlo. „Sú nezmyselné. Ale ostrovčeky, vytvorené okolo nich, by sa mali urobiť," myslí si Pekár. Dopĺňa, že radenie pred križovatkou a vjazd do pruhov sú teraz neprehľadné a ostrovčeky by tento problém vyriešili. „Treba to riešiť aj v koordinácii s výjazdom od nového nájomného bytového domu, ktorý tu mesto stavia," doplnil Pekár.
Chýbajú peniaze na výstavbu
Sporné detaily riešenia križovatky bude riešiť projektová dokumentácia pre stavebné povolenie. V novom návrhu rozpočtu mesta na rok 2010 sa v rámci Podprogramu Správa a údržba pozemných komunikácií počíta oproti pôvodnému návrhu, ktorý poslanci neschválili, len s investíciami na projekt. Ide o sumu 1 200 eur. Investícia na výstavbu 50-tisíc eur sa však už v podprograme oproti pôvodnému návrhu rozpočtu nenachádza.