Mesto pripravuje nové nariadenie o prevádzkovaní taxislužby. Do poskytovania služieb chce vniesť poriadok. Taxikári, ktorí majú koncesovanú živnosť, sa cítia ukrivdení.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Pracovné stretnutie, na ktoré ich mesto pozvalo, sa nieslo v búrlivej atmosfére. Vysvitlo z neho, že problémov je naozaj veľa. Taxikári s koncesiou tvrdia, že po prijatí nariadenia im pribudne ďalšia povinnosť a postihnuteľní budú len oni. Problém čiernych taxikárov, oblepovanie objektov reklamami či zatarasovanie plôch pri železničnej stanici alebo hoteli Manín autami, ktoré ponúkajú klientom odvoz, nariadenie vraj nevyrieši.
Náčelník mestskej polície tvrdí, že po prijatí nariadenia bude mať mestská polícia väčšie právomoci a bude môcť postihovať priestupky, na ktoré nemala dovtedy dosah.
Stanovištia taxislužby
Mesto sa snažilo osloviť všetkých, ktorí majú prihlásenú koncesovanú živnosť a zvolalo pred prijatím nariadenia pracovné stretnutie. Nieslo sa v atmosfére búrlivej diskusie.
„Dopravca môže ponúkať prepravu iba na určenom stanovišti alebo objednávkovou službou. Pripravujeme nariadenie, ktorého súčasťou bude prevádzkový poriadok. V ňom budú ustanovené povinnosti a práva vykonávateľa taxislužby a chceme, aby boli vyhradené stanovištia pre taxislužbu. Obec je oprávnená vymedziť časť verejnoprávnych komunikácií na stanovištia a vyznačiť ich vodorovným aj zvislým dopravným značením," hovorí Miroslav Hepner, náčelník mestskej polície.
Taxikári si však môžu dohodnúť stanovištia aj s inými vlastníkmi. Mesto ich požiadalo, aby navrhli, kde by mali stanovištia byť.
Nové pomery na železničnej stanici
Záujem je hlavne o miesta pred železničnou stanicou a pri hoteli Manín. Priestor pred železničnou stanicou sa ukázal ako najviac problematický. Náčelník Hepner tvrdí, že podmienky sa v týchto miestach po dokončení rekonštrukcie cesty zmenia. Nie je podľa neho možné, aby taxikári prichádzali na pôvodných päť stanovíšť v nejakom poradí, ale ani to, aby tam stáli. V súlade s nariadením musia mať pridelené stanovište. Konkrétna firma, konkrétne stanovište. Jedno stanovište však môže používať viacero jej vozidiel.
„Priestor pred železničnou stanicou by sa nemal používať ako stanovište pre taxislužbu, ale ako priestor, kde môžu zákazníci nastúpiť do auta alebo z neho vystúpiť. Priamo pred železničnou stanicou už nebudú stanovištia. Mesto ich môže vyčleniť inde, trebárs na parkoviskách, ktoré sa tu budujú," hovorí o riešení pred stanicou Hepner.
Práve tu sú údajne najväčšie problémy. Ľudia, ktorí prichádzajú k vlakom na vlastnom aute, tvrdia, že nemajú pre odstavené taxíky kde zastaviť, sťažujú sa aj vodiči autobusov.
Za platbu chcú služby
Taxikári vidia riešenie ako nereálne. „Dosť ťažko sa v tomto s mestom dohodneme. Potrebujeme stáť čo najbližšie k zákazníkovi. Nepotrebujeme vedieť, kde bude miesto na jeho vykladanie. Zastavíme mu tam, kde bude chcieť. Ako zabezpečí mesto, že ten, čo bude platiť za miesto, nebude mať vedľa seba niekoho, kto neplatí, ale stojí pri ňom a berie mu zákazníkov? Ako zabezpečí, aby sa vedľa vyčleneného miesta nepostavil niekto ďalší, kto nemá ani koncesiu, ba dokonca ani živnosť a bude mu brať zákazníkov? Pochybujem, že je schopné toto zabezpečiť," tvrdí jeden z taxikárov.
Náčelník mestskej polície oponuje, že tento stav zmení práve nariadenie. „Ak nie je prijaté, mestský úrad a mestská polícia nemá voči vykonávateľom taxislužby absolútne žiadnu právnu páku. Možnosť kontroly má len živnostenský úrad. Po prijatí nariadenia budeme mať možnosť kontroly výkonu taxislužby," hovorí Hepner.
Nepotrebujú stanovištia
Taxikári oponujú, že svoje stanovištia si uchránia sami. Mestská polícia však podľa nich nemôže postihnúť toho, kto sa postaví na verejné parkovisko ako zmluvný prepravca či čierny taxikár a zoberie taxikárovi s koncesiou zákazníka.
Problém je hlbší a nedokonalá je podľa taxikárov aj vyššia legislatíva. „Všetci kontrolujú tých, ktorí sú prihlásení a majú relatívne všetko v poriadku. Ale tých, ktorí jazdia totálne načierno, neskontroluje nikto, lebo o nich nevie. Niekto chce, aby som investoval do stanovišťa a ja sa pýtam, ako sa mi moja investícia vráti. Ak môžem robiť aj bez stanovišťa, tak na čo by som si ho kupoval?" pýtajú zástupcovia taxikárskej obce.
Čierni taxikári
Taxikári, ktorí vykonávajú službu ako koncesovanú živnosť v Považskej Bystrici, tvrdia, že majú prísnejšie podmienky ako zmluvní prepravcovia. Tí zneužívajú legislatívne medzery a nedostatočnú kontrolu a navonok sa snažia vzbudiť dojem, že prevádzkujú koncesovanú taxislužbu. „Zmluvný prepravca ma cenou podlieza, lebo nemá také prísne podmienky. Taxikár musí mať koncesiu, musí platiť taxameter, auto mať označené vežičkou taxík, na dverách napísané taxi, prevádzkovateľa a cenník, pravidelne absolvovať technické kontroly a ešte veľa iných povinností, ktoré zvyšujú našu cenu. Túto povinnosť zmluvní prepravcovia nemajú. Ale ak náhodou s nimi cestujete a stane sa dopravná nehoda, nemáte ani nárok na žiadne odškodnenie od poisťovne. Pritom všetci stoja na stanovištiach pri nás, smejú sa nám, lebo sú lacnejší," hovorí taxikár Vladimír Múčka.
Problém pred železničnou stanicou riešila v minulosti aj stavebná komisia mesta. Mal ešte iný rozmer. Vtedy jedna zo spoločností prevádzkujúca taxislužbu poukázala na to, že miesta pred stanicou má vyhradené jedna jediná spoločnosť, čo je znevýhodnenie ostatných. Po rekonštrukcii cesty by sa to malo zmeniť, miesta by už vyhradené nemali byť. O pravidlách bude rozhodovať mesto, lebo priestory, ktoré sú v súčasnosti zaujímavé pre taxikárov, už nebudú patriť pod správu Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Obliepanie nálepkami
Mesto chce nariadením vyriešiť aj problém oblepovania zastávok a iných objektov reklamnými nálepkami. Na zastávkach chce vyčleniť pre taxikárov tabuľky na reklamu.
Niektorí z taxikárov, ktorí sa zúčastnili pracovného stretnutie, si myslia, že to pomôže, iní sú presvedčení, že opatrenie nič nerieši. Vždy sa vraj nájdu takí, ktorí takéto pravidlá nebudú rešpektovať, budú robiť naprieky konkurencii aj všetkým nariadeniam. „Mesto nemá možnosť postihu pre tých, ktorí obliepajú nálepkami taxislužby a ani ju nebude mať. Dokonca aj informačné tabule priamo pred mestským úradom sú polepené. Aby ste mohli niekoho postihnúť, najprv ho musíte chytiť," tvrdí jeden z taxikárov.
Náčelník mestskej polície Hepner je presvedčený, že nariadenie pomôže aj v tomto smere, lebo posilní právomoci mestskej polície.
Rozhodnú poslanci
Taxikári doručili podľa Hepnera hromadnú pripomienku k pripravovanému nariadeniu. Požiadavky sa majú do neho zapracovať.
O prijatí nového nariadenia budú rozhodovať poslanci mestského zastupiteľstva. Návrh na jeho vypracovanie podal poslanec Jozef Keruľ.