Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

V Považskej oslavovali most dôležitejší ako mesto

Chceli mať obchvat a tunel, dostali most priamo nad hlavami. V sobotu už väčšina obyvateľov mesta diaľnicu oslavovala. Niekoľko desiatok rodín spod diaľnice na oslavy nemalo dôvod.

Obyvatelia Považskej Bystrice v sobotu využili možnosť prejsť sa po  novootvorenej estakáde a užiť si výhľad. Ich menej šťastní spoluobčania riešia, ako budú pod diaľnicou žiť.Obyvatelia Považskej Bystrice v sobotu využili možnosť prejsť sa po novootvorenej estakáde a užiť si výhľad. Ich menej šťastní spoluobčania riešia, ako budú pod diaľnicou žiť. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Veľkolepý program, hudba či sprístupnenie estakády ponad mesto pre korčuliarov a peších sprevádzalo otvorenie diaľničného úseku D1 cez víkend v Považskej Bystrici.

Väčšina miestnych už pozabudla na protesty proti diaľnici priamo ponad centrum mesta a z estakády sa tešili. Prišlo ich niekoľko tisíc a oslavy pripomínali prvý máj.

Chronológia
  • 1995 – Vtedajší minister dopravy Alexander Rezeš (HZDS) navrhoval skrátiť termín dokončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami o desať rokov, teda v roku 2005.
  • 2001 – Po sporoch o koncepciu trasy diaľnice D1 v úseku Sverepec – Vrtižer vtedajší investor stavby – Riaditeľstvo diaľnic – zamietol tunelové varianty a presadil estakádu.
  • 2007 – V decembri sa začala výstavba úseku D1 ponad Považskú Bystricu. Najzložitejšou častou stavby sa stali estakáda Považská Bystrica (1 444 metrov) a estakáda pozdĺž Hričovského kanála (1694,5 metra).
  • 2010 – Úsek dlhý 9,6 kilometra cez Považskú Bystricu otvorili dnes ráno 31. 5. 2010.

Dominanta mesta, ako nazvali most niektorí politici na včerajšom slávnostnom prestrihnutí pásky, však trápi niekoľko rodín, ktoré zostali bývať pod diaľnicou.

Ani po opakovaných snahách o odkúpenie ich rodinných domov a niekoľkoročnej komunikácii s Národnou diaľničnou spoločnosťou sa odškodnenia nedočkali.

Dve strany cesty

Hoci väčšina obyvateľov Považskej Bystrice nesúhlasí s tým, ako dopadli obyvatelia pod diaľnicou, diaľnicu si v sobotu prišli pozrieť a večer sa zabávali pri pesničkách Elánu.

Jednu z najdrahších slovenských skupín zaplatili firmy, ktoré diaľnicu postavili. Medzi nimi aj Váhostav Juraja Širokého. Rovnako honosná bola mediálna kampaň NDS k diaľnici. Do domácností rozposlali CD so slovenskými hitmi, ďalšie desiatky tisíc eur zaplatí ročne za vysvietenie diaľnice zospodu.

Peniaze na odkúpenie nehnuteľností pod diaľnicou však štát ani stavebné firmy nenašli. Za desaťkilometrový úsek zinkasovali firmy vyše 340 miliónov eur, väčšinu z peňazí Európskej únie.

„Najskôr stavebný ruch, špina a otrasy. Teraz očakávame hluk. Od železnice sa po pylónoch šíri popod diaľnicu,“ hovorí o bývaní pri diaľničnom pylóne Ján Panák.

Predať nehnuteľnosť v tejto lokalite je takmer nemožné. „Dom stratil cenu a je nepredajný,“ povedal František Martaus, ktorý si postavil dom v 90. rokoch. Nenapadlo mu, že by niekto povolil diaľnicu cez centrum mesta.

Melánia Rýpalová počas výstavby diaľnice pravidelne v záhrade zbierala rôzne predmety vrátane železných tyčí. Nechce žiť celý život v strachu, či niekedy nespadne na jej dom auto.

„Poradíme sa s právnikmi. Naše súdy sú také, aké sú, preto počítame aj s možnosťou, že skončíme na európskej úrovni,“ povedal Panák.

Diaľnica ušetrí pol hodiny

Diaľničiari v Považskej Bystrici pretlačili najlacnejší variant diaľnice z ôsmich navrhovaných, vylúčili aj možnosť obchvatu a tunela. Ten chcú teraz postaviť železnice počas modernizácie trate.

František Martaus sa na otvorenie diaľnice neprišiel pozrieť. „Chápeme potrebu diaľnice, ale ako rodina žijúca pod diaľnicou veľa toho oslavovať nemáme. Z otvárania diaľnic sa aj tak robia politické kabarety.“

Výstavbu diaľnice sprevádzali aj snahy NDS zmeniť vzhľad mosta, v podobe lacnejšieho a jednoduchšieho variantu. S tým nesúhlasila Európska komisia.

„Som rád, že som sa dožil otvorenia diaľnice, most sa mi páči. Nechcel by som bývať pod diaľnicou, ale niekto sa musí obetovať v prospech všetkých,“ zhodnotil Ján Novák, ktorý sa prišiel v sobotu prejsť po diaľnici.

Čas cesty medzi Žilinou a Bratislavou sa skráti podľa prepočtov NDS približne o pol hodiny.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 495
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 11 798
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 135
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 625
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 5 953
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 704
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 319
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 782

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  4. Štefan Vidlár: My dúchotci
  5. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 675
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 767
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 070
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 721
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 808
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 390
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 659
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 366
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Novinky z MY regióny.

TOP správy z regiónov: Prehľad najzaujímavejších informácií a najčítanejších správ z MY Regióny v uplynulom týždni.


18 h

Považskobystrickému cestovateľovi a dobrodruhovi Romanovi Klinčúchovi so spolulezcami zo Záskalia dovolil životunebezpečný žľab výstup na európsky majestát.


11. aug
Futbalisti Lednice (v bielom) minulú sezónu nedohrali.

V oblastnej ôsmej lige sa do jesennej časti zapojilo trinásť tímov. V kluboch nastali hráčske aj trénerské zmeny.


11. aug

Prvý tiket spolu s kompasom fanúšika nájdete v aktuálnom vydaní MY Novín.


(red) 11. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


11. aug

Väčšina hľadaných sa skrýva, pretože na nich bol vydaný príkaz na zatknutie.


11. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia štátnej vodnej správy, ide o nepovolený odber, hrozí vám pokuta.


24 h

Prenasledovaný šofér nakoniec havaroval.


11. aug

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  4. Štefan Vidlár: My dúchotci
  5. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 675
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 767
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 070
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 721
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 808
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 390
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 659
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 366
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu