Streda, 19. september, 2018 | Meniny má Konštantín

V Považskej oslavovali most dôležitejší ako mesto

Chceli mať obchvat a tunel, dostali most priamo nad hlavami. V sobotu už väčšina obyvateľov mesta diaľnicu oslavovala. Niekoľko desiatok rodín spod diaľnice na oslavy nemalo dôvod.

Obyvatelia Považskej Bystrice v sobotu využili možnosť prejsť sa po novootvorenej estakáde a užiť si výhľad. Ich menej šťastní spoluobčania riešia, ako budú pod diaľnicou žiť.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Veľkolepý program, hudba či sprístupnenie estakády ponad mesto pre korčuliarov a peších sprevádzalo otvorenie diaľničného úseku D1 cez víkend v Považskej Bystrici.

Väčšina miestnych už pozabudla na protesty proti diaľnici priamo ponad centrum mesta a z estakády sa tešili. Prišlo ich niekoľko tisíc a oslavy pripomínali prvý máj.

Chronológia
  • 1995 – Vtedajší minister dopravy Alexander Rezeš (HZDS) navrhoval skrátiť termín dokončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami o desať rokov, teda v roku 2005.
  • 2001 – Po sporoch o koncepciu trasy diaľnice D1 v úseku Sverepec – Vrtižer vtedajší investor stavby – Riaditeľstvo diaľnic – zamietol tunelové varianty a presadil estakádu.
  • 2007 – V decembri sa začala výstavba úseku D1 ponad Považskú Bystricu. Najzložitejšou častou stavby sa stali estakáda Považská Bystrica (1 444 metrov) a estakáda pozdĺž Hričovského kanála (1694,5 metra).
  • 2010 – Úsek dlhý 9,6 kilometra cez Považskú Bystricu otvorili dnes ráno 31. 5. 2010.

Dominanta mesta, ako nazvali most niektorí politici na včerajšom slávnostnom prestrihnutí pásky, však trápi niekoľko rodín, ktoré zostali bývať pod diaľnicou.

Ani po opakovaných snahách o odkúpenie ich rodinných domov a niekoľkoročnej komunikácii s Národnou diaľničnou spoločnosťou sa odškodnenia nedočkali.

Dve strany cesty

Hoci väčšina obyvateľov Považskej Bystrice nesúhlasí s tým, ako dopadli obyvatelia pod diaľnicou, diaľnicu si v sobotu prišli pozrieť a večer sa zabávali pri pesničkách Elánu.

Jednu z najdrahších slovenských skupín zaplatili firmy, ktoré diaľnicu postavili. Medzi nimi aj Váhostav Juraja Širokého. Rovnako honosná bola mediálna kampaň NDS k diaľnici. Do domácností rozposlali CD so slovenskými hitmi, ďalšie desiatky tisíc eur zaplatí ročne za vysvietenie diaľnice zospodu.

Peniaze na odkúpenie nehnuteľností pod diaľnicou však štát ani stavebné firmy nenašli. Za desaťkilometrový úsek zinkasovali firmy vyše 340 miliónov eur, väčšinu z peňazí Európskej únie.

„Najskôr stavebný ruch, špina a otrasy. Teraz očakávame hluk. Od železnice sa po pylónoch šíri popod diaľnicu,“ hovorí o bývaní pri diaľničnom pylóne Ján Panák.

Predať nehnuteľnosť v tejto lokalite je takmer nemožné. „Dom stratil cenu a je nepredajný,“ povedal František Martaus, ktorý si postavil dom v 90. rokoch. Nenapadlo mu, že by niekto povolil diaľnicu cez centrum mesta.

Melánia Rýpalová počas výstavby diaľnice pravidelne v záhrade zbierala rôzne predmety vrátane železných tyčí. Nechce žiť celý život v strachu, či niekedy nespadne na jej dom auto.

„Poradíme sa s právnikmi. Naše súdy sú také, aké sú, preto počítame aj s možnosťou, že skončíme na európskej úrovni,“ povedal Panák.

Diaľnica ušetrí pol hodiny

Diaľničiari v Považskej Bystrici pretlačili najlacnejší variant diaľnice z ôsmich navrhovaných, vylúčili aj možnosť obchvatu a tunela. Ten chcú teraz postaviť železnice počas modernizácie trate.

František Martaus sa na otvorenie diaľnice neprišiel pozrieť. „Chápeme potrebu diaľnice, ale ako rodina žijúca pod diaľnicou veľa toho oslavovať nemáme. Z otvárania diaľnic sa aj tak robia politické kabarety.“

Výstavbu diaľnice sprevádzali aj snahy NDS zmeniť vzhľad mosta, v podobe lacnejšieho a jednoduchšieho variantu. S tým nesúhlasila Európska komisia.

„Som rád, že som sa dožil otvorenia diaľnice, most sa mi páči. Nechcel by som bývať pod diaľnicou, ale niekto sa musí obetovať v prospech všetkých,“ zhodnotil Ján Novák, ktorý sa prišiel v sobotu prejsť po diaľnici.

Čas cesty medzi Žilinou a Bratislavou sa skráti podľa prepočtov NDS približne o pol hodiny.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  3. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  4. Najužitočnejšia appka
  5. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  7. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  8. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  9. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  10. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 27 439
  2. Najužitočnejšia appka 15 040
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 915
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 117
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 844
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 597
  7. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 6 236
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 141
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 179
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 642

Hlavné správy z MY Považská

Veľký prehľad mládežníckeho futbalu

Výsledkový servis zo súťaží dorastencov, žiakov, prípraviek a dievčat.

V Cigli hral Kvašov o prvú priečku

Sumár 5. futbalovej ligy.

Cyklobusy v Trenčianskom kraji tento rok odviezli 251 bicyklov

Trenčianska SAD-ka previezla cyklobusmi za tri mesiace 251 bicyklov.

FOTO: Na jarmoku v Púchove

Púchov ožil cez víkend jarmočnou atmosférou. Každý si prišiel na svoje, či už pri nákupe špeciálnych remeselných výrobkov, prípadne si pochutnal na tradičných špecialitách. Pestrý bol aj kultúrny program.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Trenčín nie je pripravený hrať skupinu Európskej ligy, tvrdí Rybníček

Vypadnutie z Európskej ligy vníma ako dobrý koniec.

Huby by sa nemali odrezávať. Sušiť ich treba na site či záclone, radí odborníčka

Stalo sa vám niekedy, že sa vám pokazili huby v mrazničke alebo splesniveli sušené hríby? Odborníčka okrem toho, ako správne huby zbierať, vysvetlila aj to, ako ich správne spracovať. Vyskúšali ste už hubový prášok?

V nemocnici zomrela od smädu. Nemala ani sedem rokov

Prípad Niny Chuchelovej rieši už aj Generálna prokuratúra.

Vybrali SME

Už ste čítali?