Či sa tak stane a v akom rozsahu, nie je isté.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Pred spustením výstavby diaľnice pre zlepšenie plynulosti dopravy urobili v Považskej Bystrici na ceste prvej triedy rôzne opatrenia. Križovatku pri hlavnej pošte začal riadiť „inteligentný" systém dopravy, z piatich priechodov pre chodcov zostali na celom úseku cesty prvej triedy cez mesto dva. Tieto opatrenia smerovali k zvýšeniu bezpečnosti chodcov, pretože na štvorprúdovej komunikácii sa stalo viacero smrteľných dopravných nehôd.
Zrušené boli aj viaceré odbočenia na cesty druhej triedy a miestne komunikácie. Hlavný cestný ťah z Bratislavy do Žiliny sa síce čiastočne urýchlil, skomplikovala sa však doprava pre vodičov v meste aj presun chodcov. Po spustení diaľnice má byť na ceste výrazne nižšia premávka, ľudí preto zaujíma, či sa bude meniť aj dopravné značenie.
Priechody a doprava v meste
Viacerí vodiči v meste museli po roku 2006 pri jazde do centra používať obchádzky, ktoré im trasu desaťnásobne predĺžili. Niektoré miestne komunikácie boli dopravou preťažené. „Je úplne samozrejmé, že zákazy odbočení by mali po spustení diaľnice zrušiť. Musím obchádzať celé mesto, keď sa chcem dostať zo sídliska Stred do centra. Priechod pre chodcov by som uvítal pri Maníne," myslí si Ondrej Mrišo.
Aj iní obyvatelia by uvítali obnovenie priechodov. „Bolo by dobré, keby bolo viac priechodov cez cestu. Mali by však byť pri nich semafory, keďže ide o štvorprúdovú cestu. Prípadne by sa mala cesta zúžiť, keď po nej nebude chodiť toľko áut. To pre zvýšenie bezpečnosti chodcov, " myslí si Blanka Porubcová.
Po spustení diaľnice sa cesta prvej triedy výrazne odľahčí, čo by malo vyriešiť viacero problémov. „Už nebude taká veľká premávka, takže by sa mohla obnoviť odbočka na Rajec na hlavnej križovatke. Zrušenie zákazov ostatných odbočení neviem posúdiť. Keď nebude tak veľa áut ako doteraz, bolo by dobré obnoviť aj priechody," myslí si Milan Páchnik.
Mesto zmeny nekonkretizuje
Či dôjde k úprave opatrení, ktoré sa robili na ceste prvej triedy v roku 2006 a v akom rozsahu, nie je jasné. Zadávateľom zmien bola vtedy Slovenská správa ciest.
Cesta I/61, ktorá prechádza stredom mesta, je pre časté dopravné zápchy neslávne známa medzi vodičmi, ktorí prechádzali cez Považskú Bystricu. Nadšení z jej umiestnenia nie sú ani architekti mesta. Cesta znemožňuje vybudovať ucelené mestské centrum. Široká štvorprúdovka totiž pretína mesto na dve časti.
Primátor mesta Miroslav Adame sa konkrétnejšie k veci nevyjadruje. „Korekcia opatrení je po otvorení diaľnice reálna. Konkrétny stav zatiaľ stanovený nebol. Realizácii napovie novovzniknutá dopravná situácia," vyjadril sa.
Správa ciest je zdržanlivá
Správcom komunikácie je Slovenská správa ciest. Tá sa ku korekcii opatrení na ceste stavia vlažne.
„Doprava v Považskej Bystrici sa bude vyhodnocovať až po spustení diaľnice. Zatiaľ sa predpokladá, že sa obnoví len ľavé odbočenie smerom na Rajec z hlavného smeru Žilina - Bratislava na križovatke pri pošte. Zmeny organizácie dopravy ale musí odsúhlasiť dopravná polícia a krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie," povedala Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho zo Slovenskej správy ciest v Bratislave.
Zrušenie odbočení
Polícia chce zrušiť viaceré zákazy odbočenia, nesúhlasí však s obnovením priechodov pre chodcov.
„Okresný dopravný inšpektorát v Považskej Bystrici trvá na obnove odbočovacieho pruhu v smere od Žiliny na Rajec na križovatke ciest I/61 a II/517 pri hlavnej pošte. V spolupráci so správcom sa ďalej pripravuje obnovenie odbočovacieho pruhu na Železničnú ulicu v smere od Trenčína (pri bývalom hoteli Manín). V príprave je aj vytvorenie samostatného odbočovacieho pruhu na Kmeťovu ulicu, kde je výšková budova obvodného úradu, a to v smere od Trenčína, ako aj od smeru Žilina," vysvetlil Pavol Kudlička z krajského policajného riaditeľstva.
Iný názor má inšpektorát na obnovenie priechodov. „Nesúhlasíme s obnovením priechodov pre chodcov z dôvodu, že od ich zrušenia sme nezaznamenali žiadnu smrteľnú nehodu na priechodoch. V prieťahu mestom Považská Bystrica je v svetelnej križovatke ciest I/61 a II/517 v smere na Žilinu zaistený bezpečný priechod pre chodcov, po 400 metroch je vybudovaný podchod, po 350 metroch je priechod pre chodcov s deliacim ostrovčekom a po 300 metroch je podjazd pod cestou I/61, ktorým ide aj Okružná ulica, kde je chodník pre chodcov," doplnil Kudlička.
Národnej diaľničnej spoločnosti sa to netýka
Národná diaľničná spoločnosť, ako investor diaľnice, tvrdí, že s úpravami na ceste nemá nič spoločné a nespadajú do jej kompetencie. V meste sa ešte bude stavať a budú sa riešiť aj niektoré vyvolané investície, ktoré súvisia s výstavbou diaľnice.
Úprav cesty I/61 priamo v centre mesta sa však tieto akcie netýkajú. „Riešenie požiadaviek je v kompetencii mesta. Všetky objekty sa nachádzajú mimo stavby diaľnice," vyjadril sa Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti. Doplnil, že je pripravený plán organizácie výstavby pre stavbu D1 Sverepec-Vrtižer 1. úsek II. etapa. „Zahŕňa výstavbu strediska správy a údržby diaľnic, preložky cesty I/61 mimo mesta, križovatky Sverepec a veľkej okružnej križovatky pod mestskou estakádou," upresnil Jánošík.
Budovanie preložky
Zmeny na ceste prvej triedy súvisia aj s budovaním preložky, ktorú mesto požadovalo a existoval aj prísľub ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jej budovanie. Realizácia sa odsúva, s výstavbou sa zatiaľ nezačalo, i keď podľa prísľubu už sa začať malo. Budovanie preložky by ovplyvnilo aj možnosť zúžiť štvorprúdovú komunikáciu.