POVAŽSKÁ BYSTRICA. Pavol Šandor, rodák z Popradu, sa začal venovať fotografii už na základnej škole, kde navštevoval fotografický krúžok. Ako sám povedal, najskôr sa venoval len dokumentárnej fotografii z rodinných osláv, pretože klasické fotoaparáty a čierno-biely film veľa experimentovania nedovoľovali.
S príchodom digitálnej technológie sa stalo fotografovanie jeho vášňou. Možnosti, ktoré ponúkajú variácie objektívov či softvéry na úpravu fotografií, ho priam uchvátili.
Venuje sa panoráme
Svoje skúsenosti a novonadobudnuté vedomosti zúročil najmä pri fotení panorám. „Panorámy som začal fotiť vo veľkej miere až minulý rok. Najväčšia sa skladá z 312 obrázkov a ich nafotenie mi trvalo približne štyridsať minút, oveľa zdĺhavejšie bolo konečné spracovanie, to trvalo týždeň."
Fotograf sa nevenuje len klasickej panoráme, teda širokouhlému zobrazeniu krajiny, ale zachytáva celý priestor pomocou sférickej panorámy (tento druh panorámy je na výstave zachytený v téme svadba a téme výstavba mosta hneď veľa nej). Jedinou nevýhodou sférickej panorámy je fakt, že sa dá len ťažko zobraziť v celej svojej kráse v papierovej podobe. Najväčšia vystavovaná panoráma by totiž vo svojej pôvodnej veľkosti mala dĺžku 14 metrov. Autor preto prisľúbil, že pri najbližšej výstave sa budú panorámy premietať, aby si každý mohol uvedomiť nimi zachytený priestor.
Možno pribudne aj estakáda
Horúcou témou posledných dní je novootvorený most nad mestom, pri otázke či budú panorámy mesta zachytené aj z tejto dominanty, pán Šandor odpovedal trochu s ľútosťou: „Chcel som nafotiť tristošesťdesiat stupňovú panorámu Považskej Bystrice zo stavebného žeriava. Bohužiaľ, ma naň nevpustili. Keď je most hotový, už to nemá takú atmosféru, akú som chcel. Možno, ak vyjde pekné počasie, nafotím vysvietený most zo vzdialenosti 3 alebo 4 kilometrov spolu s mestom."
Príroda v detaile
Pavol Šandor neskrýval nadšenie zo splnenia svojho dlhoročného sna vystavovať svoje diela a potešiť plodmi svojho koníčka širokú verejnosť. Okrem už spomínaných panorám je na výstave možné vidieť „nevídané". Vďaka makro fotografiám je k dispozícii úžasný detail voľným okom takmer neviditeľného motýlieho vajíčka či čerstvo vyliahnutú priesvitnú larvu s listom v tele. Na zachytenie takýchto makro momentiek je podľa autora potrebné „vylihovať" v tráve alebo sedieť na lavičke a pozorovať čo sa v našom okolí deje. A ako sám hovorí, práve v tráve sa toho deje veľa.
Výstava diel Pavla Šandora vo vestibule kina Mier bude trvať do 27.júna.