POVAŽSKÁ BYSTRICA. Hlavné zásobné potrubie pre Strojárenskú štvrť a priemyselný areál v bývalých Považských strojárňach vedie popod dôležitú komunikáciu centrom mesta. Vybudovali ho v sedemdesiatych rokoch. Pre intenzívne dopravné zaťaženie je už dnes veľmi poruchové.
Považská vodárenská spoločnosť sa preto rozhodla pre jeho rekonštrukciu. Chce ju urobiť ešte predtým, než diaľničiari položia na cestu nový koberec.
Špeciálna metóda
Potrubie uložené pod cestou vedúcou po Štefánikovej ulici bolo už veľmi poruchové. „Dochádzalo k vydrolovaniu spojov medzi časťami potrubia, ktoré boli robené ešte hliníkovou vatou alebo olovom. Pretože je to potrubie s veľkým priemerom, aj úniky vody boli veľké," tvrdí Jaroslav Lagiň, technický riaditeľ Považskej vodárenskej spoločnosti.
Práce na Štefánikovej ulici od hlavnej križovatky až po veľkú kruhovú križovatku pri budove polície, ktorá sa momentálne stavia, už začala spoločnosť realizovať začiatkom augusta. Robí ich špeciálnou metódou.
„Museli sme ju zvoliť, aby sme pri veľkej šírke hlavného potrubia čo najmenej zasiahli podzemie. Je to vlastne jediný možný technologický postup, ktorý sa tu dá použiť. Vykopávať ryhu pre nové potrubie s takýmto veľkým priemerom, ktorá by sa tiahla ako súvislý pás hlboký tri metre a široký takmer meter a pol popred poštu cez hlavnú križovatku krížom cez ňu a po hlavnej ceste, je takmer nemožné. Volili sme preto postup, pri ktorom sa staré potrubie využije ako chránička, ktorá zostáva v zemi a do neho sa vťahuje nové polyetylénové potrubie. To je zvárané natupo, čo sú veľmi kvalitné a trvanlivé zvary. Aj potrubie je veľmi trvácne a tvárne, odolnejšie voči dynamickej záťaži z dopravy," vysvetľuje Lagiň.
Menej výkopov
Vodári nemusia robiť súvislé výkopy, kopú len na niektorých miestach. Inak to tu nešlo. „V podzemí je v týchto miestach veľmi veľa sietí pre plyn, elektriku, svetelnú signalizáciu, sú tu káble pre osvetlenie. Ťažko by sme našli miesto, kadiaľ by sme mohli bezpečne kopať. Nie je to síce lacná metóda, ale jediná možná v tejto lokalite," vysvetľuje Lagiň.
Pri prvej etape rekonštrukcie od pošty po budovu polície ide o investíciu asi 260-tisíc eur. Vodári ju dokončia do 28. augusta. „Bude to položené, zasypané a funkčné," dodáva Lagiň. Mesiac september majú na to, aby zásyp zhutnili, jamu zabetónovali a zaasfaltovali. Následne na to bude Národná diaľničná spoločnosť (NDS) robiť rekonštrukciu celého krytu vozovky.
Aby bola doprava na ceste bezpečná, dali vodári vypracovať špeciálny projekt dopravného značenia. Musela sa znížiť rýchlosť a zúžiť vozovka so zachovaním dvoch pruhov.
Druhá etapa
Druhú etapu rekonštrukcie potrubia pod cestným ťahom na Rajec vedúcim po Ulici Slovenských partizánov nechávajú vodári na budúci rok. Ide o investíciu asi 230-tisíc eur. Urobia ju od hlavnej pošty po križovatku pri Agipe.
Problém pri pošte
Rekonštrukciou potrubia novou metódou vyriešia vodári dlhodobý a vlastne doteraz neriešiteľný problém úniku vody pod hlavnou križovatkou.
„Poruchu tu máme už dlhšie. Zaznamenávame úniky vody. Nikto nás však nechcel do križovatky pustiť kopať. Navyše, keď sme sa o to raz pokúsili, pochopili sme, že takto poruchu neodstránime. Narazili sme na metrové vrstvy rôznych asfaltov a betónu a ešte všeličoho iného a k potrubiu sme sa vôbec nedokopali," informoval Lagiň.
Práce na ceste prvej triedy
Začiatkom septembra začnú vodári s rekonštrukciou potrubia pod cestou od hlavnej križovatky k reštaurácii Salaš. Ide o investíciu asi 230-tisíc eur.
„Časť potrubí budeme robiť opäť vťahovaním až po odbočku na cintorín, ale už odtiaľ až do konca klasickou výkopovou metódou. Pri prácach bude väčší pohyb mechanizmov, lebo klasicky bagrom vykopeme dlhú ryhu. Musíme to však robiť takto, lebo tu ideme dávať väčší profil potrubia. V oblasti Salaša aj bývalého motela FIM nad hlavnou cestou sa totiž počíta s rozvojom výstavby, predpokladáme preto väčší odber vody," upresňuje Lagiň.
Budú potrebné aj dopravné obmedzenia. Následne po oprave vodovodu zrealizuje NDS úpravu povrchového krytu vozovky.
Zníženie strát
Vodári museli s rozsiahlymi rekonštrukciami vodovodu čakať do otvorenia diaľnice, aby sa upokojila doprava. Teraz ich zase musia stihnúť ešte predtým, než budú diaľničiari klásť nové povrchy na cestu prvej aj druhej triedy. Majú ich urobiť v rámci akcií súvisiacich s výstavbou diaľnice. Vďaka rekonštrukcii ušetria.
„Docielime zníženie strát vody a šetrenie nákladov," zdôvodňuje význam investície Lagiň. Nové potrubie má pri bežnom dynamickom zaťažení podľa neho životnosť asi šesťdesiat rokov.