TRENČÍN. Samosprávny kraj uhradil za vlaňajší rok dopravcom takmer 13,8 milióna eur, z toho im v tomto roku musel doplatiť 622-tisíc eur preukázanej straty. Spolu s úhradou preukázanej straty za rok 2008 tak SAD-kám zaplatil viac ako 14,1 milióna eur.
Na ekonomicky oprávnené náklady oboch spoločností mala vplyv najmä spotreba pohonných hmôt a nárast odpisov, keďže v oboch sa vymieňa vozový park.
Informáciu o úhradách dopravným spoločnostiam dostali aj poslanci. Podľa Jána Krátkeho (KDH) je suma vysoká. „O SAD vo všeobecnosti hovorím, že sú zákonom chránení podnikatelia. Za päť rokov suma narástla zo šesť na 15 miliónov eur. To je veľmi veľa. Čo robíme, aby sme sa chránili, my ako kraj?" spýtal sa. V prehľade základných ukazovateľov mu chýbali napríklad príjmy za reklamu v autobusoch.
Zároveň poukázal, že kraj má pred sebou ešte krátke obdobie viazanosti voči SAD (licencie majú obe spoločnosti do 31. mája 2011) a mal by sa na to pripraviť. Podľa neho sa zatiaľ nevytvárajú argumenty na prípravu ďalších rokovaní. Nevylúčil, že by dopravu mohol zabezpečovať priamo kraj.
Vedúci finančného odboru Zdenek Rýpal upozornil, že doplatok preukázanej straty bol spôsobený najmä šesťpercentným viazaním prostriedkov v zmysle rozpočtového opatrenia. Vplyv na ekonomicky oprávnené náklady majú aj vyššie odpisy na nové autobusy. Od roku 2004 sa už vymenilo 75 percent vozového parku. V súčasnosti je priemerný vek autobusov 3,6 roka.
K zníženiu dotácií na dopravu nepristúpi kraj ani v tomto roku, práve naopak, zvyšuje ich o 1,45 percent. Dopravcovia však celú sumu nedostanú, preddavky budú znížené o 10 percent. Z toho vyplýva, že neuhradená preukázaná strata za rok 2010 bude vyššia ako teraz.