Na cyklojazdu cez Považskú Bystricu prišla asi stovka účastníkov

Už druhú cyklojazdu cez Považskú Bystricu zorganizovalo tento rok občianske združenie Bystricykel. Účastníci ňou chceli vyjadriť podporu zdravším a bezpečnejším druhom dopravy.

Účastníci cyklojazdy pred železničnou stanicou.Účastníci cyklojazdy pred železničnou stanicou. (Zdroj: MAREK PUPÁK)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Cyklojazdu organizovalo občianske združenie pri príležitosti Európskeho dňa bez áut. Ulicami mesta sa aj po frekventovaných cestách minulú stredu popoludní okolo piatej prešiel dlhý cinkajúci pelotón cyklistov. Boli v ňom všetky vekové kategórie, od malých detí až po šesťdesiatnikov.
Ohlasy obyvateľov boli zväčša priaznivé.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky vekové kategórie

Okrem možnosti dať o sebe vedieť a podporiť ďalšie zmeny v prospech dopravy na bicykli sa akcia stala aj príležitosťou na stretnutie s priateľmi v neobvyklej atmosfére spoločnej jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

„Chodím skôr autom a dnes som sa nechal nahovoriť od žien na bicykel, ale bolo to fajn. Postretal som tu veľa známych, mohol som sa porozprávať. Nie ako keď idem autom," zhodnotil jeden zo starších účastníkov akcie. Dodal, že spolujazdkyňa si na túto príležitosť požičala špeciálnu trúbku na bicykel od vnučky.

„Á, aj ty si prišiel. A kde máš bicykel. Hádam nejdeš s nami nahodený takto v obleku," vítal kamaráta, ktorý sa nestíhal prezliecť a zastaviť pre bicykel, horolezec Rasťo Fapšo.

„Vidím tu veľa známych, dala som cyklojazde prednosť pred stolným tenisom," prezradila Zuzka Muthová, novinárka a naša bývalá kolegyňa.

Na krásnych bicyklíkoch sme v pelotóne zazreli aj celkom malých cyklistov, škôlkarov s rodičmi. Prišli však aj staré mamy niektorých účastníkov. „Hádam budeme za nimi stačiť. Ale vraveli, že nepôjdeme rýchlo," utešovali sa najstaršie účastníčky pelotónu, asi šesťdesiatročné ženy.

SkryťVypnúť reklamu

Chceli pripomenúť skatepark

Okrem mladých cyklistov prišli aj korčuliari a skateri. „Dohodli sme sa viacerí že prídeme. Chceme dať vedieť o tom, že sme tu a že nás nie je málo. Boli by sme radi, keby sa myslelo aj na športové aktivity na bicykli či skateboarde. V Púchove už majú skatepark, ktorý využívajú aj bicyklisti a tu chýba," prezradil za skupinku asi desiatich bikerov Jakub.

Začiatok akcie, bicykel hore

Jazda sa začala pred mestským úradom o piatej popoludní. Po krátkych organizačných pokynoch sa začala tak, ako sa tradične začína aj v iných mestách. Účastníci zodvihli svoje dvojkolesové tátoše, podaktorí nad hlavu, iní len jedno koleso, aby upozornili: „Toto je naše vozidlo. Môže byť aj vaše."

Potom vyrazili cyklisti do ulíc. Presúvali sa pomaly, aby stíhali aj tí menší a starší v pelotóne, ktorí išli v strede. Počas jazdy upozorňovali na seba cinkaním zvončekov.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá lastovička

Cyklojazda navštívila aj prvý vyhradený pruh pre cyklistov, ktorý bol nedávno vyznačený na Ulici športovcov a Kukučínovej ulici od autobusovej stanice až po dnes rozostavanú okružnú križovatku.

„Cyklopruh je ukážkou, ako sa pohotovým využitím príležitosti, napr. pri rekonštrukcii cesty, dá vytvoriť priestor pre cyklistov veľmi rýchlo a prakticky bez nákladov. A tiež známkou toho, že po rokoch prehliadania bicyklovej dopravy sa prístup mesta začína meniť. Širšia politická podpora v zastupiteľstve však stále chýba. Napríklad vyčleniť akékoľvek prostriedky priamo na rozvoj bicyklovej dopravy sa zatiaľ nedarí," vysvetľuje Jaroslav Semančík.

cyklojazda2.jpg

Reakcie ľudí

Pelotón zaujal aj náhodných pozorovateľov. „To je čo za akciu? Vidím, že je tu aj doprovod polície a veľa bicyklov. Vyzerá to super. Nejaké preteky, či to je ten Deň bez áut?" pýtal sa mladík, ktorého sme zastihli pri vystupovaní z auta pred železničnou stanicou, kde sme pelotón čakali. Stretávali sme sa aj s inými reakciami v uliciach.

„To si pamätám. Takto vyzerali ulice, keď som chodieval kedysi do fabriky. Veľa bicyklov, auto len sem-tam," usmieval sa starší pán. „Dúfam, že pred podchodom pre peších zosadnú. To sa mi nepáči, keď niektorí bezohľadní cyklisti ohrozujú chodcov," poznamenala pani s nákupmi v centre mesta.

Stalo sa. Pred podchodom všetci cyklisti zosadli a k mestskému úradu pokračovali pešo. „Už idú? Chcela som ísť aj ja, len mi to nevyšlo v práci. Organizátori sa báli, koľko ľudí príde. Vidím však, že ich je asi viac ako na prvej jazde v apríli," skonštatovala Janka Veličová, ktorá si počkala na kamarátov v pelotóne tesne pred cieľom, teda neďaleko mestského úradu.

Diskusia

Po skončení jazdy podujatie ešte pokračovalo. Účastníci sa stretli v reštaurácii Arkádia. Členovia Bystricykla prezentovali prostredníctvom filmov a videoprojekcie, aké bývajú cyklojazdy v iných mestách. Ak sa účastníci považskobystrickej nechajú inšpirovať, pri ďalšej cyklojazde sa možno objavia aj netradičné obleky či jazdiace prostriedky.
Účasť zhodnotili cyklisti na počet obyvateľov mesta ako dobrú. „Na cyklojazde v Prahe, ktorú ste nám premietli, bolo síce tisíc ľudí, ale je to veľkomesto. U nás je účasť okolo stovky potom asi taká podpora pre bicykle ako v Prahe," vyjadrila spokojnosť Eva Kuráňová.

Nové miesta

Účastníci ocenili počas prezentácií aj príjemnú živú hudbu v podaní dvoch mladých gitaristov. Potom sa rozprúdila živá diskusia, ako urobiť Považskú Bystricu priateľskejšiu k cyklistom. Na-značila niekoľko ďalších miest, predovšetkým Štúrovu ulicu a smer od sídliska SNP do centra, kde sa dá urobiť jazda na bicykli príjemnejšou a bezpečnejšou.

Účasť ovplyvnilo vykopávanie zemiakov

Organizátori mali pre účastníkov pripravené aj samolepky s motívom cyklojazdy. Ihneď našli svoje miesto najmä na bicykloch.

„Boli sme pripravení na viac ľudí, dosť samolepiek sa nám nakoniec zvýšilo. Mladí vraj museli ísť vykopávať zemiaky," prezrádza Iva Posluchová. Verí však, že počet účastníkov cyklojazdy bude stále narastať.

„Vzdialenejšie západné zahraničie dokazuje, že mestská cyklistika stúpa, ak má vhodné podmienky. Najmä mladí ľudia začínajú používať bicykle - záleží im na životnom štýle, zdraví, ale aj životnom priestore. Individuálna motorová doprava nenarastá ani neklesá," uvádza Posluchová.

„Skúsenosti z jarnej cyklojazdy nám pomohli ustrážiť, aby sa aj pri tomto počte cyklistov skupina neroztrhala a pohybovala sa v premávke bezpečne. Mali sme veľmi šikovných dobrovoľníkov. Ďakujeme tiež mestskej polícii, ktorá zaistila bezpečný prejazd významnejšími križovatkami," hodnotí Jaroslav Semančík.

Vianočná jazda

Organizátori si myslia, že Európsky deň bez áut, pri príležitosti ktorého sa cyklojazda konala sa v meste nijako viditeľne neprejavil. Myšlienka, aby sme aspoň jeden deň v roku jazdili šetrnejšími druhmi dopravy a nechali auto doma, si asi vyžaduje väčšiu propagáciu a zapojenie samosprávy. Pre dobré ohlasy od ľudí sa Bystricykel rozhodol usporiadať aj vianočnú jazdu spojenú s večierkom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 828
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 772
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 735
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 391
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 266
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 738
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 279
  8. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 1 991
  1. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  2. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  3. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  4. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  5. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  8. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 963
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 70 708
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 46 462
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 27 949
  5. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 376
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 018
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 037
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 564
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  2. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  3. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  4. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  5. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  8. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 963
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 70 708
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 46 462
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 27 949
  5. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 376
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 018
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 037
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 564
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu