Aby učitelia zbytočne žiakov nezaťažovali odpisovaním, kopírujú učebné pomôcky, ktoré si pripravia.
Pre školy sú to zvýšené náklady na papier a kopírovanie, učitelia majú namáhavejšiu prípravu, rodičia a deti problémy s domácou prípravou do školy.
Ktoré chýbajú tento rok?
Problematické sú tento rok tretie a siedme ročníky.
„Pre tretiakov máme len vlastivedu, ostatné nové učebnice deti nemajú. V siedmom ročníku majú len slovenský jazyk. Učitelia používajú staré knihy,“ hovorí Oľga Zbitovská, riaditeľka základnej školy na sídlisku Stred v Považskej Bystrici.
„V treťom ročníku nám chýbajú učebnice slovenského jazyka, čítanka, matematika, prírodoveda a hudobná výchova. Učebnice boli objednané už v septembri 2009, a zatiaľ ich stále nemáme. Prírodoveda, čítanka a slovenský jazyk chýbajú aj v druhom ročníku. Aj tieto boli objednané minulý rok alebo začiatkom tohto kalendárneho roka. Na druhom stupni chýbajú učebnice na slovenský jazyk a matematiku pre šiesty a siedmy ročník,“ hovorí Zuzana Slaninková, riaditeľka ZŠ Nemocničná v Považskej Bystrici.
Zvýšené náklady pre školy
Učitelia idú podľa novej koncepcie, ale pri chýbajúcich učebniciach majú veľmi sťaženú prácu. Všetko si musia pripravovať doma. Môžu síce využívať staré učebnice, ale v nich je učivo inak rozdelené, niečo v nich chýba, niečo je obsiahlejšie. Musia tak učivo zostavovať po výbere z viacerých kníh z vyšších či nižších ročníkov, dopĺňať ho informáciami z internetu, časopisov, odbornej literatúry.
„Keď učebnice chýbajú už druhý rok, nie je to dobrá situácia. Mnoho podkladov musíme pre deti kopírovať – rôzne pracovné listy, cvičenia a aj výklady k učivu, ktoré si vyučujúci pripravujú sami. Sú to, samozrejme, aj zvýšené náklady pre školu,“ dopĺňa Slaninková.
Problémy majú aj v základnej škole v Lysej pod Makytou. „Chýbajú nové učebnice v treťom a siedmom ročníku. Učitelia sťahujú učivo zo starých. Tu je však poprehadzované, je potrebné vybrať ho z viacerých kníh, čo je komplikované. Nie je to dobré riešenie,“ hovorí Ľudmila Zlochová, riaditeľka školy. „Rodičia sa zatiaľ nesťažujú. Oboznámili sme ich s tým, že učebnice nie sú, že na ne čakáme a dodávky urgujeme,“ dodala.
„Problém pretrváva už tri roky v ročníkoch, ktoré sa vyučujú podľa novej koncepcie. Pre tretiakov a siedmakov nemáme takmer nič. Látame to starými učebnicami, prípravou pracovných listov. Prišli učebnice, bez ktorých by sme sa zaobišli, napríklad náboženská a výtvarná výchova, ale podstatné, slovenský jazyk, matematika, chýbajú,“ hovorí Soňa Kačíková, riaditeľka zo ZŠ Pod hájom v Dubnici nad Váhom.
Nemajú na to
Riaditeľka Kačíková má sama dcéru tretiačku, prežíva to teda aj ako matka tretí rok. „Predpokladám, že ešte pol roka budeme bez učebníc. Nie je to dobrý stav. Učitelia si pomáhajú, ako vedia. Materiály na vyučovania si kopírujú oni a následne potom rodičia pre deti,“ hovorí Kačíková.
Dodáva, že triedni učitelia sa obracajú s prosbami aj na rodičov, aby im pomohli s kopírovaním pre triedy, ak majú takúto možnosť. „Ide to mimo školy, finančne by sme si to nemohli dovoliť,“ dodáva Kačíková.
Reakcie rodičov
Situácia s nedostatkom učebníc už pretrváva dlho. „Mám tri dcéry, ktoré chodia do základnej školy v Považskej Bystrici. Niektoré učebnice nemali už minulý rok. Stav sa opakuje. Ak knihy prídu, nie sú plných počtoch, preto ich dostávajú len deti, ktoré dochádzajú. Dcéry majú doma staré aj nové učebnice. Zatiaľ som sa tým veľmi nezaoberala. Dúfam, že to vyriešia,“ hovorí mladá mamička Janka Briestenská.
„Mám dcéru siedmačku, nemá učebnice a nemala ich ani v predošlých ročníkoch. Je reformný ročník. Stále im v škole niečo kopírujú, nejaké učivo a podklady. Prefotené veci potom zakladá, ale občas niečo aj stratí. Takýto systém je inak o nervy. Keď ju chceme skúšať, nemáme poriadne z čoho a ani nevieme čo,“ tvrdí Jana Brigantová. Dodáva, že škola výdavky s chýbajúcimi učebnicami rieši sama, rodičov o pomoc nežiadala.
BERKO