NIMNICA. Zábradlie, ktoré malo pri nehodách stlmiť náraz auta, prípadne ho presmerovať, svoju úlohu nesplnilo. Naopak, stalo sa zabijakom. Cez okno prepichlo žene, ktorá sedela na zadnom sedadle, srdce. Nepomohla ani okamžitá pomoc ľudí, žena nemala šancu na prežitie.
Odborníci hovoria, že hoci zábradlie v čase postavenia vyhovovalo normám, v súčasnosti malo byť osadené už bezpečnejšie, aj vzhľadom na frekvenciu dopravy.
Nebezpečné zábradlie
Auto, v ktorom bola trojčlenná posádka, dostalo pred nimnickými kúpeľmi, v smere od Púchova, na mokrej vozovke v pravotočivej zákrute šmyk a zišlo mimo cesty. Hoci nehoda hrozivo nevyzerala, poznačila ju tragédia. Päťdesiatjedenročnej žene, ktorá sedela na zadnom sedadle, zábradlie cez okno prepichlo srdce.
Zábradlie popri ceste pochádza ešte z roku 1958, teda z čias, keď postavili Priehradu mládeže.Podľa riaditeľa bratislavskej projektovej spoločnosti CEMOS Františka Brliťa určite nespĺňa požiadavky súčasných predpisov na záchytné bezpečnostné zariadenia. „Oceľové zábradlie zhotovené z valcovaných profilov, aké je aj pozdĺž cesty II/507, bolo s najväčšou pravdepodobnosťou osadené v súlade s predpismi platnými v čase postavenia cesty. Predpisy vždy vychádzajú zo stupňa poznania problematiky prislúchajúcej danej dobe, a tak tomu je aj v tomto prípade," vyjadril sa.
Doplnil, že za zvodidlo nemožno považovať staré zábradlie pozostávajúce z oceľových valcovaných profilov. "Podľa môjho názoru všetky takéto, alebo podobné staré zábradlia osadené pozdĺž ciest a aj na mostoch predstavujú časovanú bombu a podobné dopravné nehody aj s podobnými následkami sa môžu stať kedykoľvek aj na iných úsekoch s podobnými zábradliami, ktorých je na našich cestách stále veľa."
Treba ho prispôsobiť požiadavkám
Problematické zábradlie by podľa Brliťa vyriešilo osadenie zvodidla v súlade s dnes platnými technickými predpismi. Pre správcu komunikácie, teda Trenčiansky samosprávny kraj, by to znamenalo dať vypracovať návrh záchytných bezpečnostných zariadení. „Určite môže niekto namietať, že takéto riešenie je finančne náročné, ale podľa mňa nemôže byť drahšie, ako následky, ktoré sa na ceste stali. Prísnosť súčasných predpisov vychádza z princípu, že ľudský život je potrebné maximálne chrániť," dodal.
Typ meniť nebudú
Cesta druhej triedy z Púchova do Považskej Bystrice je v správe Trenčianskeho samosprávneho kraja, ktorý aj zabezpečuje opravu či výmenu zábradlia. „Poškodené zábradlie na dotknutom úseku cesty bude vymenené za rovnaké oceľové zábradlie, ktoré vyhovuje technickým predpisom a platnej technickej norme STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaľnic," uviedla Silvia Judínyová z Trenčianskeho samosprávneho kraja s tým, že v prípade rekonštrukcie úseku cesty II/507 Púchov - Nimnica je pravdepodobné, že dôjde k výmene zábradlia aj na dlhšom úseku cesty.
Tvrdenie Judínyovej je však v rozpore s tým, čo hovorí František Brliť. „Nie je v súlade s normou STN 73 6101, ktorá platí od roku 2008 a jednoznačne jej požiadavky nespĺňa. Zábradlie osadené v roku 1958 nemôže byť v súlade s ustanoveniami tejto normy," nesúhlasí Brliť.
"Ako je to na Slovensku zvykom, asi sa tam bude musieť stať nejaká nehoda miestnemu pohlavárovi, a potom možno dôjde aj k náprave," zhodnotil situáciu dopravný konzultant rádia Viva Maroš Palesch.