POVAŽSKÁ BYSTRICA. Básničky, pesničky, príbehy, hry, zaujímavé videoprojekcie a do tohto všetkého zakomponovaná prevencia zubného zdravia. Takého hodiny absolvujú teraz žiaci vo všetkých základných školách.
Ich cieľom je naučiť deti, ako sa starať o ústnu hygienu a predchádzať tak enormnému nárastu kazivosti zubov.
Prevencia hrou
Hodiny sú pútavé a hravé. Tak to bolo aj počas jednej v Základnej škole Nemocničná. „Nám sa veľmi ľúbi, keď majú chlapci zdravé zuby. Chcel by som sa páčiť Ľube, ale mám dve veľké diery v zube. Chcel som pusu od Viery, ale mám v zube dve diery. A som sám, celkom sám," recitovali na začiatku hodiny deti básničku, na ktorej sa viditeľne veľmi dobre zabávali.
Ľahko potom pani učiteľke vysvetlili, že zuby plnia funkciu estetickú. Že ich máme preto, aby sme boli pekní. Vedeli tiež, že im slúžia aj na rozomieľanie potravy a tiež, aby vedel človek pekne rozprávať, teda zrozumiteľne vyslovovať všetky hlásky.
Viac fotografií na: http://povazska.sme.sk/c/5620672/ako-sa-deti-ucili-spravne-starat-o-zubky.html
Príbeh o Aničke
Na ostatnej hodine sa mali chlapci a dievčatá dozvedieť, ako vzniká zubný kaz. Všetko začalo príbehom o Aničke, ktorá rada maškrtila. „Najradšej by aj na obed jedla len čokoládu alebo koláč," čítala deťom pani učiteľka. Na tvárach niektorých nezbedníkov sa objavil aj úsmev. Šeptom prezrádzali spolužiakom, že aj oni radi maškrtia. S tým, že je lepšie mať umelé zuby, tak ako to bolo v prípade jednej starej dámy v príbehu už však deti nesúhlasili.
Aničke sa to však páčilo. „Nie je dobré myslieť si, že je lepšie mať umelé zuby. Predtým, než nám vypadnú alebo nám ich zubár vytrhne, nás strašne bolia. Máme v nich kaz," vysvetlil všetkým Patrik Šibík.
Baktérie a zubný kaz
Z príbehu o Aničke sa tiež deti dozvedeli, čo najviac škodí zúbkom. „Baktérie. Také drobné zvieratká," zapamätal si Miško Žernovič.
Doplnil tiež, že aj ony majú radi cukor. A pani učiteľka vysvetlila, že ak si deti zuby neumývajú alebo umývajú zle, zostanú tieto drobné zvieratká usadené na zuboch, maškrtia na cukre a rozkladajú ho na kyseliny. Ak je to často, kyseliny rozožerú sklovinu a je problém. V zube vznikne diera.
Deti vedeli aj to, že dôležité nie sú len trvalé zuby. „Aj o mliečne zuby sa musíme starať, lebo držia miesto trvalým, a keby sme ich nemali, rástli by si tie trvalé, ako sa im zachce, všelijako krivo," vysvetlila spolužiakom Zuzka Polomová.
Nielen teória
Hodina, to však nie je len teória, ale aj prax. „Učíme sa umývať si správne zuby. Máme na to taký model veľkých zubov a veľkú kefku. Tam si všetko ukážeme, a potom sa učíme umývať si svoje vlastné zuby, " porozprávala Aďka Špániková.
Doplnila tiež, že ak si niekto zuby umýva spredu tak, že si ich šúcha, je to nesprávne a zubom to škodí. Potom ochotne predviedla, ako to má byť správne.
Projekt, ktorý sa začal realizovať v školách, má predísť kazivosti zubov u detí. „Sme v začiatkoch, takže dnes je ťažké čo i len predpokladať, aký bude jeho efekt. Chceme, aby sa deti dozvedeli viac o tom , ako sa starať o zuby, aby získali trvalé návyky a nemuseli chodiť tak často s bolestivými stavmi k zubárovi. Je to aj trend v zahraničí, viac sa venovať prevencii. Vo Švajčiarsku sa takto deti vzdelávajú už dlho a kazivosť je vďaka tomu nízka. Dúfame, že aj tu sa to podarí," hovorí o projekte Lenka Križanová, zubná hygienička.