Drift vznikol v sedemdesiatych rokoch ako technika, ktorú používali pri zjazde kopcov na jeepoch. Technika sa postupne vyvíjala, upravovali sa autá so zadným náhonom. Drift nie je strata kontroly nad vozidlom, iba spôsob riadenia auta. Drift sa stal športom. Nielen na ozajstných, veľkých autách, ale aj na niekoľko stoviek zmenšených modeloch.
Študent Považskobystrického gymnázia Marcel Fapšo sa venuje tejto záľube asi štyri roky. Prvé auto dostal na konci deviateho ročníka. O spôsobe súťaženia sa dozvedel na internetových stránkach a z českého tuningového časopisu. To bol prvý impulz, ku ktorému sa postupne dostali diskusné fóra na nete s touto problematikou. Po pol roku dostal od otca prvé súťažné auto.
Otcova podpora
Otec Miroslav tvrdí, že bol presvedčený, že synove záujmy majú vždy zmysel. „Inak tomu nebolo ani teraz. Synov mám veľmi rád, a rád som podporoval vždy ich koníčky. Marcela drift chytil, a musím sa priznať, že aj mňa," povedal otec.
Otec a syn.
Syn tvrdí, že otec si auto vyskúšal, no hneď zistil, že ovládať niečo podobné nie je jednoduché. „Auto skončilo na druhej strane parkoviska, a on to po troch pokusoch vzdal," hovorí Marcel. Vraj s tvrdením, že to necháva pre tých, ktorí to vedia a majú talent.
Prvé auto
V Česku sa driftu už venovalo viacero nadšencov. „Predtým, ako som dostal prvé auto, som bol registrovaný na českom fóre. Tam boli združení ľudia, ktorí sa driftu venovali a organizovali preteky. Na Slovensku sa pomaly vytvárala skupinka, do ktorej som sa dostal aj ja," hovorí o začiatkoch pretekania.
Prvé auto kúpil s otcom z českého internetového obchodu. Ako tvrdí mladý muž, nie je to lacná záležitosť. „Auto, ktoré vás stojí asi tristo eur, nie je ešte auto, s ktorým môžete závodiť. Je to iba základ. Do pretekárskeho auta treba investovať omnoho viac," dodáva Marcel.
Po niekoľkých úpravách možno v jeho prípade tvrdiť, že zatiaľ investoval otec do jeho záľuby asi cez 1600 eur. Všetko je drahé. Počnúc tuningom, pneumatikami, náhradnými dielmi. „Dobrá technika stojí dnes asi sedemsto eur. Je to lepší priemer a na začiatok vám postačí. Autám a technike sa treba venovať, ak sa človek dostane do toho a porozumie, je to fajn. Bohužiaľ, mnohí si nenechajú na začiatku poradiť, a potom prídu na to, že urobili chybu. Ale to platí takmer pre všetkých," dodáva gymnazista.
Systém
Závod začína kvalifikáciou, ktorú ide každý jazdec sám. Boduje sa štýl, plynulosť driftov. Sedem najlepších postúpi ďalej. K nim sa pridá víťaz skupiny, kde sa jazdí v pavúku, a najlepší vyhráva. Postupujúci jazdia už vo dvojiciach a hodnotí sa, kto ako kopíruje jazdu súpera či zatáčky a úseky trate.
Na úvod bronz
Prvé preteky absolvoval Marcel v september 2007 v Bratislave. Bolo to na asfaltovej ploche pred Auparkom. „Mal som dve autá, no preteky boli pre mňa veľmi stresujúce. To, s ktorým som mal jazdiť, sa pokazilo, náhradné diely z Hong Kongu neprišli včas. Odjazdil som na horšom. Skončil som tretí."
Súťažné auto a trofej za sezónu 2009.
O rok neskôr vzniklo občianske združenie RC Drift team, ktoré združovalo jazdcov i záujemcov driftu „v malom". Marcel sa zlepšil a druhé preteky na Pezinskej Babe vyhral. „Bolo to zaujímavé aj z toho pohľadu, že sme jazdili spoločne na pretekoch s veľkými autami. Boli sme tam ako sprievodná akcia podujatia," tvrdí mladík.
Titul ušiel o bodík
Ročník 2008 mal pätoro pretekov. Na konci sezóny sa zrátali body. Celková bilancia hovorila, že Marcel Papšo skončil druhý. Na titul mu chýbal jediný bod. „Boli sme na dovolenke v Chorvátsku. Síce ma to mrzelo, ale ročník ukázal, že preteky na Slovensku sa začali konečne uberať správnym smerom. Všetko sa sprehľadnilo. Mali sme už svoju webovú stránku, kalendár súťaží. Bolo to profesionálnejšie. Zaznamenali sme prvé kontakty s Palace shopping centrom, kde sme našli útočište v bývalom obchode. Získali sme tréningové priestory i klubovňu. Základňa sa postupne rozrastala," dodáva mladý pretekár.
Väčšie skúsenosti získaval Marcel aj v Česku. „O druhej ráno sme odišli do Prahy, aby sme sa o dvadsaťštyri hodín neskôr vrátili. Bolo to náročné na čas, ale stálo to za to. Odmenou boli druhé miesto v pohárových pretekoch, výhra za najelegantnejšiu karosériu a viacero umiestnení v top desiatke," spomína otec Miroslav.
Majster
Najzaujímavejší ročník pre Fapšovcov prišiel v uplynulom roku. „Neklamem, ak poviem, že už ani neviem, koľkokrát som vyhral, a koľkokrát som bol medzi najlepšími. Tri kolá pred koncom som už vedel, že budem Drift kningom. Nik mi titul nemohol vziať, bodový náskok som mal príliš veľký," opisuje sezónu Marcel.
To sa už jazdilo na asfalte vonku, i dnu na koberci. Pravidlá sú voľnejšie, kontrolujú sa väčšinou iba pneumatiky. Treba mať však dobrú vysielačku, náradie, auto. To potrebuje dobré nastavenie, náhradné batérie, balancér... Na preteky chodieva asi štvrť stovky jazdcov.
„Model, s ktorým sa jazdí, je porovnateľný s normálnym autom. Množstvo vecí na ňom sa dá nastaviť. Tlmiče, diferenciály. Dáva sa do nich olej, vazelina, všade sú ložiská. Aj batérie, ktoré sa používajú, musia byť špeciálne. Ak ich nabijete zle, auto môže zhorieť," vysvetľuje Marcel.
Majstrovské repete
V Česku sa postupne preteky začali vytrácať, a tak tí, ktorí hostili kedysi na pohárovkách Slovákov, jazdia teraz u nich. Posledné preteky tohto ročníka sa jazdili v Bratislave. „Mal som náskok iba štyri body. Celkovo mohol vyhrať aj druhý či tretí v priebežnom poradí. O všetkom sa muselo rozhodnúť v nedeľu 12. decembra," povedal pred poslednými pretekmi Marcel.
Otec Miroslav tvrdí, že o väčšie napätie sa postaral aj on. „Stal som sa rozhodcom. Som na syna tvrdší a prísnejší!"
„Oco má pravdu. Autám síce veľmi nerozumie, ale rozhodca je dobrý a pravidlá ovláda. Je prísnejší, ale spravodlivý," dodáva syn na otcovu adresu.
Telefonát večer pred desiatou je stručný a jasný. „Marcel skončil dnes druhý a celkovo obhájil titul," skonštatoval pyšný otec.
Iná technika
Pozeráme pri čaji fotografie z posledných pretekov a pozeráme článok, či je všetko v poriadku, najmä pasáže o technike. Marcel je precízny. Tvrdí, že v novej sezóne chce s otcovou pomocou jazdiť s novou technikou. „Ostatní menia podvozok maximálne po roku, ja ho mám tri. Myslím si, že otec ma prekvapím niečím pod stromčekom na Vianoce. Auto síce prešlo za tie roky mnohými zmenami, ale chce to niečo iné. Auto bude vyzerať reálnejšie, a najmä, chcem jazdiť novou technikou. Systémom counter steering zatiaľ jazdí jediný Slovák. Chcem to vyskúšať tiež. Čo to prinesie netuším, ale chcem to vyskúšať," tvrdí staronový majster. Majster Marcel, z malého mesta, ktorý vygumoval aj tento rok svoju konkurenciu.