Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Marcel z malého mesta opäť vygumoval titul majstra Slovenska

Kvílenie pneumatík, brzdy, množstvo dymu z páliacich sa gúm. Aj tak si niekto vie predstaviť driftovanie. Nový fenomén, ktorý prišiel do sveta z Japonska. Zapáčil sa aj Považskobystričanovi Marcelovi Fapšovi.

Marcel Fapšo.Marcel Fapšo. (Zdroj: RODINNÝ ARCHÍV)

Drift vznikol v sedemdesiatych rokoch ako technika, ktorú používali pri zjazde kopcov na jeepoch. Technika sa postupne vyvíjala, upravovali sa autá so zadným náhonom. Drift nie je strata kontroly nad vozidlom, iba spôsob riadenia auta. Drift sa stal športom. Nielen na ozajstných, veľkých autách, ale aj na niekoľko stoviek zmenšených modeloch.

Študent Považskobystrického gymnázia Marcel Fapšo sa venuje tejto záľube asi štyri roky. Prvé auto dostal na konci deviateho ročníka. O spôsobe súťaženia sa dozvedel na internetových stránkach a z českého tuningového časopisu. To bol prvý impulz, ku ktorému sa postupne dostali diskusné fóra na nete s touto problematikou. Po pol roku dostal od otca prvé súťažné auto.

SkryťVypnúť reklamu

Otcova podpora

Otec Miroslav tvrdí, že bol presvedčený, že synove záujmy majú vždy zmysel. „Inak tomu nebolo ani teraz. Synov mám veľmi rád, a rád som podporoval vždy ich koníčky. Marcela drift chytil, a musím sa priznať, že aj mňa," povedal otec.

fapso2.jpg

Otec a syn.

Syn tvrdí, že otec si auto vyskúšal, no hneď zistil, že ovládať niečo podobné nie je jednoduché. „Auto skončilo na druhej strane parkoviska, a on to po troch pokusoch vzdal," hovorí Marcel. Vraj s tvrdením, že to necháva pre tých, ktorí to vedia a majú talent.

Prvé auto

V Česku sa driftu už venovalo viacero nadšencov. „Predtým, ako som dostal prvé auto, som bol registrovaný na českom fóre. Tam boli združení ľudia, ktorí sa driftu venovali a organizovali preteky. Na Slovensku sa pomaly vytvárala skupinka, do ktorej som sa dostal aj ja," hovorí o začiatkoch pretekania.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé auto kúpil s otcom z českého internetového obchodu. Ako tvrdí mladý muž, nie je to lacná záležitosť. „Auto, ktoré vás stojí asi tristo eur, nie je ešte auto, s ktorým môžete závodiť. Je to iba základ. Do pretekárskeho auta treba investovať omnoho viac," dodáva Marcel.

Po niekoľkých úpravách možno v jeho prípade tvrdiť, že zatiaľ investoval otec do jeho záľuby asi cez 1600 eur. Všetko je drahé. Počnúc tuningom, pneumatikami, náhradnými dielmi. „Dobrá technika stojí dnes asi sedemsto eur. Je to lepší priemer a na začiatok vám postačí. Autám a technike sa treba venovať, ak sa človek dostane do toho a porozumie, je to fajn. Bohužiaľ, mnohí si nenechajú na začiatku poradiť, a potom prídu na to, že urobili chybu. Ale to platí takmer pre všetkých," dodáva gymnazista.

SkryťVypnúť reklamu

Systém

Závod začína kvalifikáciou, ktorú ide každý jazdec sám. Boduje sa štýl, plynulosť driftov. Sedem najlepších postúpi ďalej. K nim sa pridá víťaz skupiny, kde sa jazdí v pavúku, a najlepší vyhráva. Postupujúci jazdia už vo dvojiciach a hodnotí sa, kto ako kopíruje jazdu súpera či zatáčky a úseky trate.

Na úvod bronz

Prvé preteky absolvoval Marcel v september 2007 v Bratislave. Bolo to na asfaltovej ploche pred Auparkom. „Mal som dve autá, no preteky boli pre mňa veľmi stresujúce. To, s ktorým som mal jazdiť, sa pokazilo, náhradné diely z Hong Kongu neprišli včas. Odjazdil som na horšom. Skončil som tretí."

fapso1.jpg

Súťažné auto a trofej za sezónu 2009.

O rok neskôr vzniklo občianske združenie RC Drift team, ktoré združovalo jazdcov i záujemcov driftu „v malom". Marcel sa zlepšil a druhé preteky na Pezinskej Babe vyhral. „Bolo to zaujímavé aj z toho pohľadu, že sme jazdili spoločne na pretekoch s veľkými autami. Boli sme tam ako sprievodná akcia podujatia," tvrdí mladík.

Titul ušiel o bodík

Ročník 2008 mal pätoro pretekov. Na konci sezóny sa zrátali body. Celková bilancia hovorila, že Marcel Papšo skončil druhý. Na titul mu chýbal jediný bod. „Boli sme na dovolenke v Chorvátsku. Síce ma to mrzelo, ale ročník ukázal, že preteky na Slovensku sa začali konečne uberať správnym smerom. Všetko sa sprehľadnilo. Mali sme už svoju webovú stránku, kalendár súťaží. Bolo to profesionálnejšie. Zaznamenali sme prvé kontakty s Palace shopping centrom, kde sme našli útočište v bývalom obchode. Získali sme tréningové priestory i klubovňu. Základňa sa postupne rozrastala," dodáva mladý pretekár.

Väčšie skúsenosti získaval Marcel aj v Česku. „O druhej ráno sme odišli do Prahy, aby sme sa o dvadsaťštyri hodín neskôr vrátili. Bolo to náročné na čas, ale stálo to za to. Odmenou boli druhé miesto v pohárových pretekoch, výhra za najelegantnejšiu karosériu a viacero umiestnení v top desiatke," spomína otec Miroslav.

Majster

Najzaujímavejší ročník pre Fapšovcov prišiel v uplynulom roku. „Neklamem, ak poviem, že už ani neviem, koľkokrát som vyhral, a koľkokrát som bol medzi najlepšími. Tri kolá pred koncom som už vedel, že budem Drift kningom. Nik mi titul nemohol vziať, bodový náskok som mal príliš veľký," opisuje sezónu Marcel.

To sa už jazdilo na asfalte vonku, i dnu na koberci. Pravidlá sú voľnejšie, kontrolujú sa väčšinou iba pneumatiky. Treba mať však dobrú vysielačku, náradie, auto. To potrebuje dobré nastavenie, náhradné batérie, balancér... Na preteky chodieva asi štvrť stovky jazdcov.

„Model, s ktorým sa jazdí, je porovnateľný s normálnym autom. Množstvo vecí na ňom sa dá nastaviť. Tlmiče, diferenciály. Dáva sa do nich olej, vazelina, všade sú ložiská. Aj batérie, ktoré sa používajú, musia byť špeciálne. Ak ich nabijete zle, auto môže zhorieť," vysvetľuje Marcel.

Majstrovské repete

V Česku sa postupne preteky začali vytrácať, a tak tí, ktorí hostili kedysi na pohárovkách Slovákov, jazdia teraz u nich. Posledné preteky tohto ročníka sa jazdili v Bratislave. „Mal som náskok iba štyri body. Celkovo mohol vyhrať aj druhý či tretí v priebežnom poradí. O všetkom sa muselo rozhodnúť v nedeľu 12. decembra," povedal pred poslednými pretekmi Marcel.

Otec Miroslav tvrdí, že o väčšie napätie sa postaral aj on. „Stal som sa rozhodcom. Som na syna tvrdší a prísnejší!"

„Oco má pravdu. Autám síce veľmi nerozumie, ale rozhodca je dobrý a pravidlá ovláda. Je prísnejší, ale spravodlivý," dodáva syn na otcovu adresu.

Telefonát večer pred desiatou je stručný a jasný. „Marcel skončil dnes druhý a celkovo obhájil titul," skonštatoval pyšný otec.

Iná technika

Pozeráme pri čaji fotografie z posledných pretekov a pozeráme článok, či je všetko v poriadku, najmä pasáže o technike. Marcel je precízny. Tvrdí, že v novej sezóne chce s otcovou pomocou jazdiť s novou technikou. „Ostatní menia podvozok maximálne po roku, ja ho mám tri. Myslím si, že otec ma prekvapím niečím pod stromčekom na Vianoce. Auto síce prešlo za tie roky mnohými zmenami, ale chce to niečo iné. Auto bude vyzerať reálnejšie, a najmä, chcem jazdiť novou technikou. Systémom counter steering zatiaľ jazdí jediný Slovák. Chcem to vyskúšať tiež. Čo to prinesie netuším, ale chcem to vyskúšať," tvrdí staronový majster. Majster Marcel, z malého mesta, ktorý vygumoval aj tento rok svoju konkurenciu.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 533
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 12 291
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 226
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 629
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 5 764
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 670
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 291
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 757

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 706
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 502
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 300
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 632
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 814
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 178
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 663
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 366
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Novinky z MY regióny.

TOP správy z regiónov: Prehľad najzaujímavejších informácií a najčítanejších správ z MY Regióny v uplynulom týždni.


19 h

Považskobystrickému cestovateľovi a dobrodruhovi Romanovi Klinčúchovi so spolulezcami zo Záskalia dovolil životunebezpečný žľab výstup na európsky majestát.


11. aug
Futbalisti Lednice (v bielom) minulú sezónu nedohrali.

V oblastnej ôsmej lige sa do jesennej časti zapojilo trinásť tímov. V kluboch nastali hráčske aj trénerské zmeny.


11. aug

Prvý tiket spolu s kompasom fanúšika nájdete v aktuálnom vydaní MY Novín.


(red) 11. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


11. aug

Väčšina hľadaných sa skrýva, pretože na nich bol vydaný príkaz na zatknutie.


11. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia štátnej vodnej správy, ide o nepovolený odber, hrozí vám pokuta.


12. aug

Prenasledovaný šofér nakoniec havaroval.


11. aug

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 706
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 502
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 300
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 632
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 814
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 178
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 663
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 366
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu