HORNÁ MARIKOVA. Starosta si myslí, že zmena legislatívy, ktorá by brala do úvahy sťažené podmienky podhorských sídiel, by pomohla samosprávam, ktoré majú najväčšie problémy pomôcť. Inak k ich oživeniu nedôjde.
Údržba ciest
Najväčším problémom je v Hornej Marikovej údržba komunikácií. Obec je rozľahlá, treba sa starať o kilometre ciest.
„Horná Mariková je charakteristická krásnou prírodou a teraz už tichými a opustenými podhorskými osadami s prevládajúcim rekreačným využitím. Život sa viac skoncentroval do miestnych častí v okolí hlavnej cesty. Najpálčivejším problémom pre občanov sa ukazuje stav miestnych komunikácií, ktoré už desaťročia neboli opravované vo väčšom rozsahu, opravy boli obmedzené na najnevyhnutnejšiu mieru - zaplátavanie dier," vymenúva základné problémy starosta.
Komunikácia s ľuďmi
Ďalej starosta hovorí, že veľkým problémom je starý a nefunkčný územný plán obce.
„Legálne stavebné aktivity občanov a marikovských chatárov sú dnes obmedzené na realizáciu drobných stavieb. Chceme v tomto roku začať práce na novom územnom pláne," hovorí o podpore výstavby. Z ďalších aktivít má podľa starostu prioritu ešte spustenie čistiarne odpadových vôd.
„Išlo by o dodanie a inštaláciou technológie. Značne by to prospelo životnému prostrediu, uľahčilo život obyvateľom a vytvorili by sme určite i nejaké pracovné miesto," hovorí Hamar. Chcel by tiež dosiahnuť zlepšenie komunikácie medzi ľuďmi a ich širšie zapojenie do práce v prospech obce.
Výpadky daní a pozemková politika
V tom, čo očakáva starosta Hornej Marikovej od štátu, sa zhoduje s viacerými inými.
„V prvom rade plnenie povinností voči samospráve, lebo na obec je prenesená povinnosť riešiť základné potreby občanov. Jedným z pilierov obecných financií sú podielové dane od štátu. Ich výpadok doslova ohrozuje zabezpečovanie týchto úloh," hovorí Hamar.
Starosta má však aj niektoré úplne konkrétne očakávania, ktoré by vyžadovali úpravu legislatívy.
„Napríklad, čo sa týka prevodov pozemkov, na ktorých je verejný záujem. Tie, ktoré sú vedené ako pozemky, na ktorých stojí cesta, ktoré reálne desaťročia slúžia ako miestne komunikácie, by mali byť bezplatne katastrom prevedené na obec. Na katastri našej obce sa nachádza niekoľko desiatok kilometrov takýchto „ciest". Urgentne by sme potrebovali takto riešiť asi 15 kilometrov miestnych komunikácií vedúcich k obydliam trvale bývajúcich občanov. Vysporiadanie vlastníctva cez súdy a notárske úrady je finančne neúnosné a časovo náročné.
Pritom vlastnícky vzťah obce k týmto pozemkom je jeden z predpokladov na získanie financií i z fondov Európskej únie pre opravu týchto ciest," vysvetľuje starosta.
Horské sídla, nie sú vlastne horskými
Starosta si tiež myslí, že je potrebné prehodnotenie politiky štátu k podhorským oblastiam. „Nemal by brať do úvahy len nadmorskú výšku, ale aj rozlohu, svahovitosť, spôsob osídlenia a miestne klimatické podmienky. Obecný úrad v našej obci sa nachádza vo výške 436 m nad morom, osady s trvale bývajúcimi obyvateľmi máme vo väčších výškach. Keď zoberieme nadmorskú výšku obecného úradu v našej obci ako údaj pre slovenské normy, tak sa obec medzi tzv. „horské osídlenia" nedostane, i keď vo výške nad 500 metrov nad morom sa nachádza nadpolovičná rozloha intravilánu obce. Na druhej strane náš starý ojazdený traktor musíme do týchto osád, kde je často viacej ako meter snehu, poslať, aby sa naši občania vôbec mohli dostať na nákup, na poštu, prípadne k lekárovi. Ale výhody „horského osídlenia" nemáme," hovorí o tom, akými zmenami by sa mal štát zaoberať nový starosta.
Autor: BERKO