POVAŽSKÁ BYSTRICA. Problémy má samospráva s veľkým dlhom voči spoločnosti, ktorá zabezpečuje mestskú dopravu, v zlom stave sú verejné obstarávania, mesto má zazmluvnených viac výkonov, ako je schopné v súčasnosti platiť, viedla sa zlá mzdová aj personálna politika na úrade aj v mestských spoločnostiach.
Mestský úrad aj niektoré spoločnosti čakajú tvrdé racionalizačné opatrenia.
Dlh voči dopravcovi
Karol Janas, nový primátor mesta, tvrdí, že mnohé čísla boli v minulosti nejasné. Teraz vychádza na povrch, že mesto má oveľa väčší vnútorný dlh, ako pôvodne predpokladali.
Zásadným problémom je veľký vnútorný dlh voči Mestskej dopravnej spoločnosti (MDS). „V minulosti sa MDS platilo oveľa menej, ako boli skutočné náklady. Dlh sa, spolu s nákladmi potrebnými na tento rok, pohybuje na úrovni 1,86 milióna eur. Musíme to vyriešiť tento rok," informoval o zásadnom probléme vnútorného dlhu Janas.
Veľa výkonov, málo peňazí a jedna zmluva
Mesto je momentálne naviac v situácii, keď má zazmluvnených oveľa viac výkonov, ako sú jeho reálne príjmy. „Budeme vstupovať dosť tvrdo a razantne aj do rokovaní s dodávateľmi, ktorí budú musieť zazmluvnené objednávky redukovať, pretože inak by sa mesto dostalo do veľmi vážnych finančných problémov," tvrdí Janas.
Najväčšie sú v oblasti vývozu odpadu a tiež údržby. Jednu zmluvu bolo nové vedenie nútené anulovať. Podpísaná bola koncom decembra, tesne pred nástupom nového primátora. „Audit zmlúv ešte nie je ukončený. Zatiaľ sme nezistili, že by niekto urýchlene a na poslednú chvíľu pred voľbami podpisoval zmluvy. Bola tu len jedna zmluva podpísaná v deň odchodu starého primátora. Tú sme však museli anulovať, lebo bola podpísaná v rozpore so zásadami verejného obstarávania," vysvetľuje Janas. Zmluva sa týkala ukladania komunálneho odpadu.
Namiesto zmlúv objednávky
Vážnym nedostatkom pre zabezpečenie bezproblémovej základnej údržby mesta je to, že samospráva ju zanedbala, alebo jej boli zrušené niektoré verejné obstarávania. „Ide o ukladanie smetí alebo prevádzku verejného osvetlenia. Musíme to riešiť objednávkami a urýchlene vypísať verejné obstarávania tak, aby boli v súlade so zákonom," opisuje stav Janas.
Dodáva, že keď sa tieto služby riešia cez objednávky, aj zodpovednosť ich vykonávateľov je celkom iná, ako keď má úrad dlhodobého zmluvného partnera, ktorého môže za nedostatky patrične sankcionovať.
Racionalizácia
Nové vedenie mesta pristúpi aj k racionalizácii, čo sa týka mestských organizácií. Najväčšie problémy sú v Mestských športových kluboch, kde sú obrovské finančné straty, pre mesto neúnosné. „Takmer každá činnosť, ktorá sa vykonáva, sa vykonáva so stratou. To je z dlhodobého hľadiska neudržateľné a je to neudržateľné aj pre auditorov, ktorí v žiadnom prípade nebudú ochotní akceptovať, že mesto dotuje de facto obchodné spoločnosti. Sú to obchodné spoločnosti a musia sa podľa toho aj správať. Straty sa pohybujú v státisícoch eur. Nie je to však nezanedbateľné," tvrdí Janas.
Zlá mzdová a personálna politika
Urýchlene treba uviesť, podľa Janasa, do reálu aj personálnu a mzdovú politiku v mestských spoločnostiach, ako aj na mestskom úrade. „Ako sa budú znižovať počty zamestnancov v mestských spoločnostiach, je na štatutároch organizácií. My im tento rok určíme rozpočet a v tomto roku už nedostanú žiadne ďalšie zvýšenie. Nie je možné, aby sa tam stavy zamestnancov zvyšovali tak zásadne, ako to bolo doteraz. Aby mzdová politika uletela do takých čísel, ako uletela teraz. Čísla sú alarmujúce, lebo MŠK za posledné tri roky dostali takmer toľko ako za predchádzajúcich osem rokov. Je to neakceptovateľné. Ceny za energie nestúpli takým zásadným spôsobom, budú sa musieť správať racionálnejšie," konkretizuje Janas.
K racionalizácii dôjde po personálnej a tiež procesnej stránke aj na mestskom úrade. „Je pravdepodobné, že budeme racionalizovať aj stav zamestnancov, ktorí tu sú, ale, samozrejme, nechceme ísť do žiadnych extrémnych čísel, lebo nechceme úrad znefunkčniť. Týkať by sa to malo 15 až 18 ľudí," hovorí Janas. Momentálne priamo na mestskom úrade pracuje 109 ľudí.
Väčšia transparentnosť
Cestou k šetreniu má byť aj väčšia transparentnosť, čo sa týka finančných tokov na úrade. „Budeme zverejňovať veci aj nad rámec zákona, lebo na internete budú všetky faktúry, objednávky a platby, ktoré robíme, zverejníme aj všetky zmluvy a zákazky. Taktiež nad rámec zákona chceme zverejňovať aj všetky podklady k verejným obstarávaniam, aby sa parametre verejných obstarávaní dostali viac pod verejnú kontrolu. Tak to bude transparentné, jasné, a ak by došlo k nejakým pochybeniam, veľmi nekompromisne zasiahneme voči takým pracovníkom, ktorí by pochybili," hovorí nový primátor.
Verejné dražby a exekúcie
Mesto ešte nemá vyplatené financie, ktoré malo v minulosti získať z odpredaja prebytočného majetku. Dlžníkom to doteraz tolerovalo. Aj tu sa skrýva rezerva, prípadne dôjde k zreálneniu príjmov, s ktorými môže samospráva počítať. „Všetky zmluvy, kde si voči mestu neplnili záväzky subjekty, ktoré s ním mali zmluvný vzťah pre prevod majetku, sa budú rušiť. Pripravené je nariadenie, ktorým sa zrušia všetky predaje, v ktorých tieto subjekty nezaplatili. Takýto majetok pôjde následne do verejnej súťaže, aby sme sa dostali k reálnym číslam," hovorí Janas.
Samospráva bude musieť razantnejšie riešiť aj problém daňových nedoplatkov a dlžôb za rôzne poplatky. „Rokujeme už s exekútormi, ktorým tieto prípady odstúpime. Len za minulý rok sa pohybujú daňové nedoplatky vo výške 300- až 400-tisíc eur, čo je dosť vysoká suma na to, aby sme ju nechali len tak ležať. Exekútori budú asi aj dosť tvrdo sledovať plnenie povinností, ale mesto nemá inú šancu, ako to vyžadovať," hovorí o konkrétnych číslach Janas.
Strata, úver a tiež nejaké pozitíva
Celková strata mesta sa predbežne pohybuje na úrovni asi 2,5 až 3 milióny eur. „Je to však predčasné číslo, s ktorým by som nechcel operovať, pokiaľ nebudú hotové konkrétne analýzy, pretože sa na nich ešte stále pracuje," dopĺňa Janas. Na preklenutie nepriaznivej situácie bude potrebné zobrať pravdepodobne kontokorentný úver.
Za pozitívum považuje Janas prístup bánk, ktoré sú ochotné pri reštrukturalizácii mestu výrazne pomôcť. Je to signál, že banky krokom vedenia mesta dôverujú. Úspechom je podľa neho tiež fakt, že mesto získalo z eurofondov viac ako 2,2 milióna eur na separovaný zber. Náklady na odpadové hospodárstvo to môže znížiť až o pol milióna eur ročne.
Úspechom je tiež, že sa podarilo uzavrieť zmluvu na likvidáciu biologického odpadu, ktorá ušetrí ročne dvadsaťtisíc eur a urovnať jeden súdny spor, kde došlo k úspore 2300 eur.