POVAŽSKÁ BYSTRICA. Adame tvrdí, že vďaka centrálnej legislatíve mestá aj kraje môžu len ťažko ovplyvniť hospodárenie v oblasti verejnej dopravy. Pri svojom rozhodovaní o ekonomickejšom postupe v mnohých sférach majú zviazané ruky.
Malú transparentnosť na úrade, či zlú mzdovú a personálnu politiku odmieta. Rovnako vyvracia aj nejaké podpisy zmlúv na poslednú chvíľu.
Mestská doprava a bolestivé opatrenia
Pri ovplyvňovaní hospodárnosti mestskej dopravy a znižovania výdavkov na dopravu má mesto podľa Adameho obmedzené právomoci. Muselo by robiť mnohé bolestivé a nepopulárne opatrenia. „Naše mesto má väčšiu rozlohu ako Trenčín a jeho satelity. Doprava je preto u nás veľmi nákladná. Priestor pre mesto, ako znižovať náklady, je minimálny, takmer žiadny. Ide vlastne len o päťpercentné znižovanie kilometráže ročne či zvýšenie cestovného. Mali sme doteraz jedno z najnižších cien cestovného," povedal.
Nemajú veľa možností
„Je to nastavené centrálnou legislatívou tak, že v rámci výkonu vo verejnom záujme sú povinné preplatiť náklady aj samosprávne kraje, aj mestá," vysvetľuje Adame. Dodáva, že problémy má väčšina miest, ktoré majú mestskú dopravu. Mesto má podľa neho navyše od roku 2006, keď došlo k obnove vozového parku v au- guste, 16 nových autobusov. „Ten nie je na miestne pomery veľmi vhodný. Sú to veľké autobusy, stačili by menšie, ktoré sú ekonomickejšie. Vyťaženosť je totiž pri niektorých spojoch minimálna. Je to však súkromná spoločnosť, ktorá má záujem, aby zarobila a nemá motiváciu ekonomizovať prevádzku. Je to obrovské politikum. Platí mesto, zlé je vždy mesto," tvrdí Adame.
Doprava do satelitov je podľa neho veľmi nákladná. „Snažili sme sa však o to, aby bola zabezpečená. Nechceli sme pristupovať k rušeniu liniek, ktoré sú pre ľudí potrebné. Niet príliš priestoru na to, aby mesto rokovalo."
Boli sociálne
Cestovné aj dane boli podľa Adameho veľmi sociálne a zodpovedalo to možnostiam ľudí aj podnikateľov, ktoré mali reálne v roku 2007 a 2008, teda ešte predtým, ako začala kríza. „Zvýšením v čase krízy by sme asi veľa nedosiahli. Boli sme približne na 75 percentách slovenského priemeru. Ľudí ani podnikateľov sme nezdierali. Pre krízu majú všetky mestá obrovské problémy s platením daní," vyjadril sa Adame k daňovej politike mesta v minulosti. V Považskej Bystrici však podľa neho nebola disciplína daňovníkov až taká zlá.
Výpadky zo štátu a kríza
Podčiarkol tiež, že sa zabúda na to, že finančné problémy, ktoré mesto má, úzko súvisia aj s krízou a výpadkom podielových daní. Toto neboli schopné samosprávy ovplyvniť. „V rámci štátu tu bola voči samosprávam sekera na prevode príspevku z podielových daní 140 miliónov eur, ktoré žiadalo Združenie miest a obcí vykryť. Vyčlenených bolo necelých 40 miliónov eur. Keď do toho ešte vstúpi zvýšenie nezamestnanosti z piatich percent na trinásť, nie sú prognózy pre mestá a obce ružové. Presne neviem teraz povedať, aký bol výpadok v rámci nášho mesta, ale bol značný. Napríklad v júni 2010 sme dostali len 15 percent z toho, čo sme mali dostať. Nezostávalo potom na iné, dostávali sme sa do problémov," hovorí Adame.
Vyvracia to
Vyjadrenia, že podpisoval nejakú zmluvu, týkajúcu sa nakladania s odpadom tesne pred nástupom nového vedenia, Adame vyvracia. „Skládky zanikli 15. júna 2008. Museli sme urobiť po problémoch na Lušteku dočasnú skládku na Žiari, ktorá sa zaplnila. Robilo sa verejné obstarávanie, aby sa mohlo voziť na novú kazetu vo Sverepci. Dali sme teda obstarávanie ex ante a chodili sme na úrad, aby sme urýchlili zabezpečenie vývozu na novú kazetu," hovorí o tom, čo sa udialo s cieľom šetriť, Adame.
Dodáva, že na úrade to zamietli. Nebolo to vraj možné. „Zlú situáciu sme mohli riešiť jedine tak, že sa dala objednávka na určité množstvo komunálneho odpadu, aby bolo kde ukladať najbližších osem týždňov. Vypísali sme aj verejné obstarávanie na to, aby bolo ukladanie komunálneho odpadu aj vysúťažené. Aj sa tak stalo. Vyhrala to nemenovaná firma, ktorá ponúkla najnižšiu cenu. Háčik bol však v tom, že víťaz nebol schopný splniť zákonné podmienky pre ďalšie nakladanie s odpadom," tvrdí Adame.
Vyjadreniam, že podpisoval nejakú zmluvu tesne pred nástupom nového vedenia, Adame vyvracia. „Akurát som im vytrhol tŕň z päty v tom zmysle, že ešte zhruba dva mesiace mali kde voziť," tvrdí Adame.
Prepúšťanie
Mzdová a personálna politika nebola podľa Adameho na mestskom úrade zle nastavená. „Primátor má právo, čo sa týka mzdovej a personálnej politiky, zorganizovať si všetko tak, ako sa najlepšie dá. S prepúšťaním je to tak. Jednoznačne, kto nerobí, nemá právo vyžadovať pracovné miesto a zaberať ho druhým. Je tu však ešte aj iná vec. A síce, podľa kolektívnej zmluvy musia dostať prepustení trojmesačné odstupné. Takže, ak sa aj bude prepúšťať, konkrétny efekt príde až za niekoľko mesiacov," myslí si Adame.
Treba sa tiež podľa neho pozrieť aj na ľudí a tiež na to, či sú títo ľudia potrební. „Mali sme okolo 106 ľudí na úrade. Porovnateľné mesto na Slovensku s asi 50-tisíc obyvateľmi malo na úrade zamestnaných 160 ľudí. Myslím si, že úrad predimenzovaný nebol."
Dodáva, že treba hodnotiť prácu ľudí spravodlivo a tiež rozumne posúdiť potrebnosť pracovnej pozície. „Jasné, že kúkoľ od pšenice sa oddeliť dá, ale ja som presvedčený, že ľudia sa v drvivej väčšine snažili robiť poriadne. Hneď v začiatkoch sme prepustili aj my šoférov, vedúci pracovníci chodili autom sami. Prepúšťať sme veľmi nechceli, nie je to sociálne. Skôr sme uvažovali o skrátení pracovného času," dodáva Adame.
Transparentnosť
V transparentnosti sa podľa bývalého primátora už v predošlých rokoch, keď bol vo vedení, urobilo veľa. „Transparency International nás vyhodnotilo ako desiatu najlepšiu samosprávu zo sto vybraných. Pred nami bolo len jedno okresné mesto, inak len veľké mestá. Chcel som prijať aj protikorupčný balíček, poslanci však tento návrh ne-schválili," hovorí Adame.
K ozdraveniu rozpočtu hovorí, že pred voľbami neprešli mnohé logicky dobré návrhy na to, aby sa zlepšil finančný stav mesta. „Pred voľbami je situácia na schvaľovanie takýchto vecí ťažká na to, aby prešli v zastupiteľstve. K výške dlhu sa nechcem vyjadrovať, lebo neviem, ako dospeli k takejto sume. Fakt je, že keď sme odchádzali, nemali sme faktúru, ktorá by bola v dobe splatnosti preexpirovaná," tvrdí Adame.
Projekty
Čo sa týka toku financií z eurofondov do mesta, Adameho teší že samospráva bola vo výzve na separovaný zber úspešná, a že sa ušetrí. „Je to projekt, ktorý sme my začali a už v decembri sme mali avíza, že sme na dobrej ceste. Verím, že úspešný bude aj projekt na rekonštrukciu troch škôl a na budovanie vodovodu v Podvaží, kde prostriedky boli vyčlenené. Zabrzdené to bolo preto, že dochádza k manipulácii pri výberových konaniach. Mestá ťahajú za kratší koniec, nie sú schopné bojovať proti silnému tlaku kapitálu," tvrdí Adame.
Dodáva, že žiaduca by bola väčšia transparentnosť pri prideľovaní nenávratných finančných prostriedkov a zjednodušenie procesov pri vybavovaní. „Kadekto sa tu snaží profitovať a obce a mestá ťahajú za kratší koniec."