Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav

Matoška bol na Dakare tretí

Rodák z Moravy, dnes Považskobystričan Radek Matoška, ako jediný z kvarteta Slovákov absolvoval celé Rallye Dakar na stroji KTM 690. Celkove bol na 34. mieste, ale nad 450 ccm skončil tretí.

Radek Matoška v juhoamerickej púšti.Radek Matoška v juhoamerickej púšti. (Zdroj: ARCHÍV R. MATOŠKU)

Šibeničný termín

Po množstve pretekov a štrnástich Šesťdňových bol Dakar doteraz mojou najväčšou športovou výzvou. Nepripravoval som sa naň, pretože je to relly s potrebnou veľkou pomocou a ani som o ňom neuvažoval. Zdalo sa mi to nedosiahnuteľné, lebo príprava je odlišné od endurosúťaží či Šesťdňovej. Bez adekvátnej ponuky sa nemalo cenu zamýšľať. V septembri prišla ponuka od tímu Hant Logomotion, ktorú som prijal. Išlo o posun do ďalšieho levelu mojej kariéry. Času veľa nebolo, za necelé tri mesiace všetko nachystať a pripraviť dalo naozaj zabrať. Väčšina účastníkov Dakaru sa pripravuje rok dopredu. Kvôli krkolomnému mi nešlo o výsledok, ale rallye dokončiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nesprávny pohľad

Počul som, že moje umiestnenie mohlo byť aj lepšie, ale to môžu povedať iba tí, ktorí nevedia, o čom Dakar je. Je to asi tak, ako keď niekomu, kto jazdí na aute po meste zrazu poviete, že o mesiac bude jazdiť proti Schumacherovi vo formuli 1 niektorú z veľkých cien. Ak skončí do desiateho miesta, tak je dobrý....Najlepší jazdci majú za sebou viacero ročníkov, veľké podporné tímy mechanikov, fabrické stroje, čo im dáva šancu bojovať o popredné miesta. Nedá sa do toho skočiť rovnými nohami a skončiť hneď do desiatky. Môj cieľ bol postaviť sa na štart. V príprave som musel zohnať a vybaviť množstvo vecí za krátky čas. Od špeciálneho oblečenia na mieru, ktoré ochráni pred zimou vo výškach okolo 5000 metrov nad morom, cez náhradné diely a ďalšie vecí. Bolo to zložité, keď som už sadol na motorku, bolo to oveľa jednoduchšie.matos2web.jpg

SkryťVypnúť reklamu

V Andách.

Navigátor samouk

Bez navigácie ste v takýchto pretekoch stratení. Nemal so odkiaľ mať skúsenosti, na veľa som musel prísť sám počas pretekov. Niečo mi povedali ešte doma kamaráti, ale informácie neboli dostatočné. Mal som hrubú knižku vo francúzštine a angličtine, kde bolo množstvo znakov, z ktorých doteraz nepoznám všetky. Každý z nás mal pred riadidlami skrinku – rollbook, v ktorej bola pod plexiskom otáčajúca sa rolka s itinerárom trate, na ktorej boli vyznačené smery, dôležité body, terénne nerovnosti a kontrolné body – way pointy Čím bola etapa dlhšia, tým bol valec hrubší. Okrem toho som stále musel pracovať s tripom, čo je počítadlo kilometrov, bez ktorého by som sa orientoval veľmi ťažko. S jeho pomocou a GPS bolo treba na trase presne nájsť way pointy, pričom vynechanie jedného bolo penalizované trojhodinovou stratou. Nebolo jednoduché, okrem sledovania cesty za jazdy vo veľkej rýchlosti neustále kontrolovať rollbook, navigáciu aj trip.

SkryťVypnúť reklamu

Nezvyčajné terény

Jazdiť na 200 kilogramovej KTM-ke po kaňonoch, kamenistých poliach s veľkými „šutrami", kde sa ísť „krokom", cez púšť, po tvrdých prašných cestách kombinovaných občas s piekom, nebolo jednoduché. V teevízii možno vyzeralo, že sa jazdí v piesočných dunách, ale bolo to iba asi na pätine trate. Jazdili sme popri mori, pri prechode hraníc medzi Argentínou a Čile v Andách cez sedlá vo výške 4500 – 5000 metrov nad nami boli ešte o takmer 1500 metrov horské vrcholy so snehom, kde boli nebezpečné prudké zrázy bez zábradlí. Chýbali tu naše klasické lesy, vegetácia bola chudobná - kríky, kaktusy, pichliače. Blato a vyjazdené koľaje chýbalo s výnimkou dvoch dní, keď bola prietrž mračien. Boli tam obrovské kaluže, ktoré sme museli obchádzať, lebo na veľkej motorke by bolo problémom zapadnúť.

Každodenné problémy

Pomoc možno prijať iba od iného jazdca, diváci by nemali pomáhať, no nedodržuje sa to. Pri problémoch sa takmer každý zastaví a aspoň sa spýta, či netreba pomoc. Mne sa v úvode rozpadla výplň pneumatiky, kde som si musel ďaleko od cieľa pomôcť vlastnými silami a do cieľa som prišiel až za tmy ako posledný motocyklista. Diváci nám podávali vodu, čo bolo v obrovských horúčavách veľmi vítané. Na motorke okrem nádrží, kde som si viezol 36 litrov benzínu, vodu, som už nemal kvôli nedostatku času pripevnené náradie ktoré som mal v ľadvinke. Okrem pneumatiky ma hnevala navigácia, ktorá bola staršia a opotrebovaná veľkými vibráciami pri rýchlostiach okolo 130 kilometrov. Odchádzali žiarovky vo svetlách, bez ktorých nás nepustili na merané úseky. V závere mi z teleskopov vytiekol olej, v horúčavách sa prehrievali brzdy, ktoré pri váhe motorky dostali poriadne zabrať. Na klesaniach z 3000 do 200 metrov som išiel bez bŕzd, aby kvapalina ochladla. Prehrieval sa aj benzín, kde vznikali bublinky a motor občas vynechával. Napriek tomu sa mi podarilo všetko odstrániť a prísť do cieľa.

Vzdať sa – nikdy!

Pocit beznádeje občas bol, ale vždy som to zvládol. Vzdať sa by bolo horšie 5000 km od cieľa. Domov sa ísť nedalo a jazdiť do konca v sprievodnom aute by bolo ešte horšie. Zvládol som aj menší úraz, keď som vletel v oblaku prachu do kríkov, ktoré mi popod prilbu rozrezali pery. Jazdiť nebolo jednoduché, pretože ako nováčik som začínal zozadu. Najprv štartovali najlepší, ktorým sa neprášilo a mali rozostupy. Ja som jazdil vo veľkých skupinách, kde sa nedal predbehnúť kvôli obrovskému mračnu prachu ani slabší jazdec, za ktorým som často išiel desiatky kilometrov. Postupne som sa prebíjal vyššie a vyššie, preto som štartoval skôr a aj výsledky boli lepšie.

Minimálny oddych

Vstával som okolo 3.30 h ráno, poldruha hodiny pred štartom. Raňajky, hygiena, WC, dvadsaťminútové obliekanie a štart, pričom som musel mať všetko vopred nachystané. Do cieľa som prišiel asi za desať hodín podľa dĺžky. Potom som vyfúkal kompresorom piesok z motorky, mechanikom som povedal o problémoch, nasledovala večera s brífingom o zmenách na trati. Potom som si chystal rollbook na ráno aj dve hodiny a spať som išiel okolo polnoci. Cez deň voľna som si pospal asi šesť hodí, čo mi veľmi pomohlo, pretože často sa stalo, že na motorke som zaspával. Dakar je o hlve, človek musí byť silný psychicky, nestačí mať silné ruky a vedieť jazdiť.

Odrezaní od sveta

Kontakty neboli bohvieké, argentínsky telefón nefungoval dobre, satelitný bol pridrahý, internet všade nebo. Nebola ani chuť ani čas písať a zaujímať sa, čo je na Slovensku. Každý deň som manželke poslal SMS, aby o mne niečo vedela. Návštevou nás potešil Janko Hrehor, s ktrým sme sa aspoň vo voľnom dni prešli po pláži. Krajiny je tam pekná, mestá sú bohaté, ale na vidieku vidieť obrovskú chudobu. Ľudia žijú v hlinených domčekoch, okolo ktorých pobehujú kozy a piť môžu iba dažďovú vodu.

matos8web.jpg

S kamarátmi - motocyklovou rodinou Sádeckých, ktorí ho prišli vítať do Schwechatu.

Parádny záver

Posledné kilometre do Buenos Aires boli nádherné, rovnako ako pri príjazdoch do väčších etapových miest. Všade nás vítali obrovské davy ľudí ako na Tor de France, ktorí lemovali cestu, po ktorej sa išlo veľmi ťažko a iba za pomoci policajtov rozháňajúcich dav. Ľudia sa chceli s nami fotografovať, zdravili nás. Vyhodnotenie bolo po propagačnej jazde a každý pretekár mal svoju minútu slávy na pódiu, kde dostal účastnícku medailu. Ja som dostal aj sošku za tretie miesto v kategórii nad 450 ccm. Celkove som bol na 34.- mieste, ale všetci predo mnou až na dve výnimky jazdili na strojoch do 450 ccm, ktoré boli aj o sedemdesiat kilogramov ľahšie.

matos7web.jpg

Manželka spolu s susedmi pripravili Radkovi najkrajšie privítanie.

Krásne privítanie

Už vo Schwachte spôsobili rozruch chlapci z môjho fanclubu pod vedením rodiny Sádeckých. V Považskej Bystrici sme mali okružnú jazdu, no najkrajšie prekvapenie mi pripravili moji najbližší so susedmi Kročilovcami a Lehotskými doma. Zo živej reťaze vybehla manželka Zuzka s dcérkou Radkou, ktoré ma objali, potom prišiel syn Filip a medzitým kamaráti odpálili ohňostroj. Konečne som doma, medzi svojimi, a čo bude ďalej, neviem. Viem, len , že ako by som ešte raz Dakar išiel, už by som sa nepripravoval tak krátko, ako teraz.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 143
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 444
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 940
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 049
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 707
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 5 025
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 137
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 955

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  2. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  3. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  4. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 2. časť
  5. Vladimír Krátky: Z a s t r o p o v a l i !
  6. Štefan Vidlár: Proč Z na ruských tankoch?
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku)
  8. Vladimír Čuchran: Fňuká celá krajina
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 011
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 671
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 022
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 149
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 630
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 499
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 351
  8. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 339
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Rodičia sa zmien v systéme školstva obávajú.

Obávajú sa platieb za súkromné zariadenia aj dostupnosti.


2 h

S nami tipuješ bez rizika, v hre sú ceny za tisícky eur.


20. mar

Najvyššia chorobnosť na akútne respiračné ochorenia v rámci kraja je aktuálne v okrese Púchov.


SITA 20. mar
Ilustračné foto

Vo februári nezamestnanosť v kraji poklesla na úroveň 3,52 percenta.


TASR 20. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  2. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  3. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  4. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 2. časť
  5. Vladimír Krátky: Z a s t r o p o v a l i !
  6. Štefan Vidlár: Proč Z na ruských tankoch?
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku)
  8. Vladimír Čuchran: Fňuká celá krajina
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 011
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 671
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 022
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 149
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 630
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 499
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 351
  8. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 339
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu