TRENČÍN. Pavol Sedláček na dnešnom stretnutí o rušení železničných spojov prezentoval stanovisko predsedov samosprávnych krajov Združenia SK8. To prijali na spoločnom rokovaní v˙piatok 25. februára. "Znižovanie objemu spojov je naším spoločným problémom a˙musíme ho riešiť spoločne," zdôraznil Sedláček. "Potrebujeme však seriózne analýzy, jasné pravidlá a˙spôsob riešenia, ktorý bude pre nás akceptovateľný," dodal.
Predsedovia krajov jednotne odmietajú plánovaný prechod kompetencií v oblasti regionálnych železníc na kraje. Podľa nich by to bolo len presunutie problému, ktorý nevie štát vyriešiť, na samosprávy. Nie je podľa nich doriešený model financovania, ani vzťahy medzi jednotlivými dopravcami o˙výkonoch vo verejnom záujme.
Dnes v Trenčíne diskutovali predstavitelia župy so zástupcami železníc, ministerstva dopravy, prievidzskej a trenčianskej SAD a primátori a starostovia miest a obcí, ktorých sa dotkne rušenie železničných spojov. Ani toto stretnutie neprinieslo zhodu v názoroch. "Keďže objednávka zo strany štátu je o˙viac ako 11 percent nižšia ako v˙minulom roku, redukcia vlakovej dopravy je nevyhnutná," uviedol generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Pavol Kravec. Proti tomu však protestujú starostovia a primátori dotknutých miest a obcí. Tí opätovne vyslovili požiadavku nerušiť vlakové spojenie tam, kde nie je alternatívny spôsob verejnej osobnej dopravy. Taktiež žiadali poskytnúť samosprávam korektné podkladové materiály, v˙ktorých by nechýbali potrebné ekonomické ukazovatele, vyťaženosť spojov a˙ďalšie nevyhnutné údaje.
Na unáhlenosť prijímaných rozhodnutí poukázal aj generálny riaditeľ SAD Trenčín, a.s. Juraj Popluhár. Podľa neho SAD očakáva partnerský prístup, korektný dialóg a˙dostatok času na prípravu opatrení. V˙prípade, že by SAD malo alternatívne nahradiť vlakovú dopravu, potrebuje napríklad na nákup nových autobusov nejaký čas.