POVAŽSKÁ BYSTRICA. Koncom mája by mala veľká kruhová križovatka v Považskej Bystrici, ktorá sa buduje v rámci výstavby diaľnice pod mestskou estakádou, slúžiť vodičom. Táto stavba je na ceste druhej triedy, ktorá prechádza mestom a tvorí spojnicu od Rajca smerom do Púchova či na opačnú stranu do Bytče.
Dokončovať sa bude čoskoro aj pri Sverepci. Prvá časť preložky I/61 cesty bude dokončená koncom mája 2011. Mimoúrovňová diaľničná križovatka pri Sverepci, ktorá je zjazdom z diaľnice a druhá časť budovanej preložky cesty I/61, bude ukončená v máji 2012.
Funkčná už v máji
S budovaním objektov v meste aj pri Sverepci sa začalo minulý rok v polovici mája. Úplné vylúčenie dopravy počas výstavby nebolo možné, doprava na ceste prvej triedy za Sverepcom aj v meste bola preto komplikovaná.
Oteplenie umožnilo stavbárom pokračovať vo výstavbe veľkej kruhovej križovatky v meste. Ak vydrží počasie a nič neočakávané sa nevyskytne, križovatku by mohli vodiči používať už za necelé tri mesiace.
„Na cestné kruhové teleso križovatky sa momentálne kladie suchý betón, ktorý sa bude zhutňovať. Budúci týždeň by mal zhotoviteľ diela začať s kladením obaľovaného štrkopiesku ako podkladu pre obrusné vrstvy, asfalt. Predpokladáme, že jednotlivé objekty, ktoré sú na povrchu, by sa mali začať odovzdávať začiatkom mája. Objekty pod zemou, teda rozvody inžinierskych sietí, už sa odovzdávajú postupne a zvolávajú sa preberacie konania. Do užívania by sa mala križovatka dať koncom mája," hovorí Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá je investorom výstavby.
Uzatváranie ulíc
Pri dokončovaní diela bude potrebné postupne na istý čas uzatvárať jednotlivé ulice v meste, ktoré sa napájajú na kruhovú križovatku.
„Harmonogram uzatvárania a prechodné dopravné značenie sa momentálne konzultuje s políciou," doplnil Jánošík. Do konca mája by mala byť uzavretá aj Hviezdoslavova ulica, je však možné, že ju stavbári spojazdnia už koncom apríla.
Úpravy
Plánovaná je po dokončení diela aj výsadba zelene. „Pôjde o výsadbu nízkych kríkových drevín na niektorých väčších ostrovčekoch, menšie budú vysiate trávou," dopĺňa Jánošík.
Celý zelený nebude ani vnútorný kruh. „Zeleň bude len na tretine, zvyšok bude pokrytý štrkom. Konečná úprava Šibeničného vŕška pod diaľničnou estakádou nesúvisí s výstavbou kruhovej križovatky, ale s výstavbou diaľničnej estakády a niektorých dokončovacích prác, ktoré ešte neboli zrealizované. Problém tu majú stavbári s prístupom. Kopec by sa mal sanovať a obložiť lomovým kameňom," hovorí o úpravách v tejto časti mesta Jánošík.
Dopravné značenie a kompenzácie
Čo sa týka dopravného značenia na kruhovej križovatke v nadväznosti na ostatné cesty a samotné diaľničné teleso, prebieha aktualizácia projektovej dokumentácie. „Návrh dopravného značenie už pripravený je a boli k nemu pripomienky. Definitívna verzia ešte nie je hotová," pokračuje hovorca NDS.
Majitelia objektov, nachádzajúcich sa v blízkosti staveniska, sa domáhajú kompenzácií pre poškodenia počas výstavby. Nie vždy ich dostanú. „Na začiatku stavby sa robí pasportizácia. Často sa nám stáva, že ľudia niečo chcú. Vieme preukázať, aký stav bol na začiatku výstavby," dodáva Jánošík.
Výstavba pri Sverepci
Pokračujú aj práce na dostavbe mimoúrovňovej diaľničnej križovatky a preložky cesty pri Sverepci. „Prvá časť budovanej preložky cesty I/61 by mala byť spustená 30. mája. Potom dôjde k likvidácii pôvodnej cesty," konkretizuje Jánošík. Stavbári tu mali problémy. „Pre zosuvy pôdy bolo potrebné robiť doplnkový geologický prieskum a na základe toho došlo k zmene sklonu svahu. To je hlavná príčina zdržania na stavbe. Harmonogram odovzdávania sa však nemení," dodáva Jánošík.
Pri Sverepci sa stavia aj stredisko údržby diaľnic. „Realizujeme terénne úpravy a začíname so zakladaním jednotlivých objektov," opisuje momentálny stav Marcel Jánošík. Dodáva, že práce sa naplno rozbehnú na polovici stavby koncom mesiaca a na celom stredisku až po dokončení preložky cesty, teda začiatkom šiesteho mesiaca.
Financovanie
Všetky objekty, križovatka pod estakádou v Považskej Bystrici, aj stavby pri Sverepci sa budujú v rámci výstavby prvého úseku diaľnice Sverepec-Vrtižer, druhej etapy. Financované sú z kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu.
Koniec nervozity
Dokončenie výstavby upokojí podľa primátora Karola Janasa napätú situáciu v doprave. „Je to najväčšia stavba v meste a chceme preto dôsledne kontrolovať, čo sa tu robí a ako. Na poslednom kontrolnom dni sme došli k celkom pozitívnym záverom, čo sa týka spojazdnenia križovatky a ostatných objektov pri Sverepci. V máji by sa preto mala nervozita, ktorú spôsobila výstavba diaľnice a stavieb s ňou súvisiacich, skončiť," hovorí Janas.
Problematické chodníky
Problémy sú s dokončovaním chodníkov. „Projektová dokumentácia nepočíta s dotiahnutím niektorých chodníkov. Na novourobený chodník zo zámkovej dlažby by tak naväzoval asfaltový chodník plný záplat. Chceli by sme, aby sa dokončili celé, aby stavba vyzerala aj esteticky dobre a chodníky poriadne spĺňali svoju funkciu," hovorí Janas.
Ide o chodníky, ktoré vedú do Strojárenskej štvrte aj chodníka popri Kukučínovej ulici.