POVAŽSKÁ BYSTRICA. Zvýšenie sadzieb bolo podľa vedúceho útvaru daní Antona Martausa potrebné pre veľký nepomer medzi tým, koľko mesto platí za služby súvisiace s odpadom a koľko vyberie na poplatkoch.
Došlo aj k úprave úľav. Niektoré sa nedali celkom v praxi uplatniť, zrušením iných sa snaží mesto vyrovnať schodok, ktorý vzniká vo financovaní odpadového hospodárstva. Poslanec Rudolf Karas (nezávislý) sa obáva, že ide o útok na najslabšie sociálne skupiny, ktoré nebudú schopné platiť, a takýto spôsob zvýšenia neprinesie požadovaný efekt.
Zvýšenie a zrušenie úľav
Mesto v roku 2010 vynaložilo na odpadové hospodárstvo sumu asi 1,85 milióna eur a na poplatkoch vybralo približne 854-tisíc eur. Preto pristúpilo k úprave sadzby poplatku na 0,065 eura za osobu a kalendárny deň z pôvodných 0,054 eur.
Zatiaľ čo v minulosti jeden obyvateľ platil ročne za odpad 19,7 eura, už v roku 2012 to bude 23,7 eura. Zvýšil sa aj poplatok za jeden vývoz veľkokapacitného kontajnera v záhradkárskej oblasti z 33 na 35 eur. Cena za likvidáciu jedného litra odpadu pri množstevnom zbere zostala nezmenená a síce 0,0531 eura.
Zrušenie úľav
Tiež bolo potrebné pristúpiť k redukcii v súčasnosti uplatňovaného rozsahu úľav z poplatku.
„Päťdesiatpercentné úľavy zostanú aj naďalej poplatníkom s preukazom ŤZP, alebo ŤZP/S, poplatníkom nad 70 rokov a do 7 rokov. Ďalšie úľavy z poplatku - 75 percent až odpustenie, budú u poplatníkov, ktorí preukážu, že sa v meste dlhodobo nezdržiavajú z dôvodu štúdia, práce, preukážu pobyt v zahraničí. Tiež sú v nariadení konkretizované podmienky preukazovania dlhodobej neprítomnosti v meste," vysvetľuje Anton Martaus. Podľa starého nariadenia mali polovičnú zľavu z poplatku deti do 15 rokov a dôchodcovia nad 62 rokov.
Zdôvodnenie
Martaus vysvetľuje, že poplatok za odpad je druhý najdôležitejší poplatok v meste a v rozpočte tvorí v rámci ostatných daní a poplatkov asi 32 percent príjmu.
„Každý občan mal doteraz viac ako polovicu dotovanú z mesta a mali sme aj veľa úľav, šesť alebo sedem. Aj také, ktoré boli veľmi všeobecné, a nevedeli sme ich v praxi uplatňovať. Napríklad úľava pre osamelého rodiča starajúceho sa o dieťa do 15 rokov. Nevedeli sme, aký doklad máme pýtať, lebo rodič sa síce rozviedol, ale ďalej žil so svojím partnerom v spoločnej domácnosti. Boli s tým jednoducho problémy, takže sme zredukovali úľavy. Zostali len niektoré," hovorí Martaus.
Vedúci dodáva, že zvýšením poplatku a úpravou úľav len čiastočne eliminujú rozdiel medzi tým, čo mesto platí a čo vyberie.
Ako inak prísť k financiám?
Zvýšenie poplatkov za odpad podľa Martausa nie je podstatou riešenia problematiky. Treba hľadať cesty ako menej platiť.
„Napríklad zavedením separovaného zberu sa odľahčia poplatky. Treba tiež zaviesť množstvový zber ako systém platenia daní, kde by to bolo presnejšie, adresnejšie a aj motivačné pre ľudí. Pracuje sa na tom. Prvá lastovička je v Jelšovom. Finančne to zatiaľ nie je dotiahnuté v zvýhodnení daňovníkov, ale aj to pripravujeme," vysvetľuje Martaus.
Preťaženie sociálne slabých
Poslancovi Rudolfovi Karasovi (nezávislý) sa zdalo zvýšenie poplatku pre deti a dôchodcov neúmerné.
„Vo viacerých nariadeniach zvyšujeme dane, zvyšovali sme poplatky na cestovné v mestskej hromadnej doprave, teraz poplatky za odpad. Tu dokonca, pri posunutí vekových hraníc pre uplatnenie úľav smerom hore, zvyšujeme o päťdesiat percent a ešte aj zvyšujeme základnú sadzbu. Niektoré sociálne skupiny budú poplatkami preťažené," myslí si Karas.
Dodáva, že tlak na slabšie sociálne skupiny je dosť silný a nepovažuje to za celkom šťastné a efektívne riešenie.
„Snažíme sa vybrať dane tam, kde ich nebudeme môcť vybrať. Keď máme napríklad rodinu s tromi deťmi, nárast je naozaj dosť veľký. Ťažko je mi hovoriť o návrhoch, lebo z finančného hľadiska je to komplikované, aby bol rozpočet vyrovnaný. Prikláňal by som sa skôr k mechanizmu, že mesto zníži poplatok len o štyridsať percent a základný poplatok môže byť o niečo vyšší, aby to bolo vybilancované. Nemôžem však presnejšie povedať, ako by to malo byť nastavené," navrhol Karas.
Nešlo však o pozmeňujúci návrh, o ktorom by sa hlasovalo. Karas bol v hlasovaní proti novému nariadeniu.
Myslí sa na nich
Anton Martaus tvrdí, že na sociálne slabých sa v nariadení myslí.
„Keby niekomu platenie poplatkov spôsobovalo také problémy, že by to ohrozovalo základné životné potreby, mesto ich môže odpustiť. Občan to však musí povedať, preukázať," hovorí Martaus.
Nemocnica a daň z ubytovania
Pozmeňujúci návrh dal Pavol Jurčík (nezávislý), ktorý žiadal, aby sa pre hospitalizovaných v nemocnici nezvyšoval poplatok. Žiadal túto skupinu v nariadení odčleniť od ubytovaných.
„Nemocnici by to prinieslo zvýšenie ročne okolo dvoch tisíc eur," tvrdil Jurčík. Podľa Martausa však dikcia zákona takéto diferencovanie neumožňuje. Podporil ho aj poslanec Igor Steiner (koalícia SMER, KDH, SDKÚ). Primátor Karol Janas sľúbil, že dá vec právne preveriť a návrh sa môže opätovne predložiť, ak bude v súlade so zákonom.
Žiadali kontrolu
Viacerí poslanci na rokovaní zastupiteľstva poukazovali aj na problémy v narábaní s odpadom a požadovali od mesta dôslednú kontrolu pri dodržiavaní zmluvných podmienok so strany firmy, ktorá má služby zabezpečovať.⋌
Autor: Berko