LYSÁ POD MAKYTOU. Od 1. mája budú zrušené niektoré vlakové spoje. Dopravu zo Strelenky, ktorá zostane celkom odrezaná od sveta, by mal kraj zabezpečiť autobusmi.
Problém bude s cestou do práce na Moravu, kam tiež ľudia dochádzajú.
Chyba a prekvapenie
Starosta obce Lysá pod Makytou tvrdí, že s rušením vlakov z Púchova na Moravu, do Horního Lidča to nebolo najprv jednoznačné. „Že nám nakoniec predsa len rušia vlakové spoje, som sa dozvedel pred niekoľkými dňami najprv neoficiálne. Potom telefonoval aj zamestnanec kraja, z odboru dopravy, že ako som spokojný s riešením náhradnej autobusovej dopravy. Zostal som prekvapený a upozornil som, že ľudia budú veľmi nespokojní a že budeme proti tomu protestovať. V zápise z rokovania TSK, kde boli zástupcovia odboru dopravy TSK, z ministerstva dopravy, zo SAD aj Železnižnej spoločnosti Slovensko, nebola naša trať 125, že sa ruší, uvedená. Okrem toho som na túto tému sledoval aj dennú tlač. V Pravde bola uverejnená mapka a trať 125 nebola uvedená. Zostal som prekvapený a pracovník TSK sa mi ospravedlňoval, že on to tam zabudol vložiť. Vzápätí mi poslal nový zápis, kde už trať 125 uvedená bola aj s dvoma pármi vlakov. Ide o robotnícke vlaky," povedal minulý týždeň starosta obce Gábik.
Petícia
Starosta dodáva, že ľudia sú nespokojní, sťažujú sa a chcú nápravu. „Zorganizovali aj petičnú akciu, ktorú podpísalo viac ako tisíc obyvateľov. S listom proti rušeniu a petíciou sa obrátili aj na ministerstvo dopravy, na Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) a Železničnú spoločnosť Slovensko," hovorí starosta.
Vysvetľuje, že zrušenie spojov môže, okrem iného, negatívne ovplyvniť aj zamestnanosť v regióne. „Len nedávno sme oslavovali okrúhle výročie otvorenia tejto železničnej trate, ktorá priniesla rozvoj regióna, lebo umožňuje ľuďom spojenie so svetom. Zrušenie spojov bude mať vplyv aj na zamestnanosť. Nejde len o dopravu do Púchova, kam ľudia chodia za prácou, ale aj do Českej republiky, kde ich tiež dochádza dosť," dodáva Gábik.
To, že ľudia dochádzajú za prácou do Čiech, potvrdil aj starosta obce Střelná z Českej republiky.
Zástupca obce sa obrátil aspoň na jedného z najväčších zamestnávateľov ľudí z Púchovskej doliny na Slovensku, Continental Púchov. „Dostali sme od nich podporný list, a ten sme rovnako zaslali tam, kde smeroval aj list proti rušeniu spojov a petícia," hovorí starosta.
Vysvetlenie podpredsedu samosprávneho kraja
Podpredseda TSK Milan Panáček hovorí, že stretnutie so zástupcami samospráv sa uskutočnilo na pôde TSK 28. februára. „Železničná spoločnosť odprezentovala prvý návrh na redukciu alebo optimalizáciu spojov na celom území kraja. Odprezentované boli rušenia na jednotlivých tratiach, či už úplne alebo čiastočne. Bola tam aj trať Púchov – Horní Lideč, išlo o dva páry vlakov. Starosta obce vyjadril nesúhlas, pripomienkoval som to aj ja. Zdôvod-ňovali sme tým, že to nie je návrh, ktorý by vychádzal z logiky optimalizácie, pretože tieto spoje sú vyťažené. Vlaky nie sú prázdne. Aj riaditeľ SAD pripomenul, že železničná spoločnosť nedisponuje relevantnými údajmi o počte prepravených cestujúcich," hovorí Panáček.
Starostovia podľa neho upozorňovali, že redukciu nemôžu robiť plošne, nikto nevedel, z akých údajov železničná spoločnosť vychádza. „Myslím si tiež, že prvé návrhy nevzišli z toho, že by sa posudzovali nejaké kritériá. Nikto nevedel, aké kritériá boli použité na výber toho, čo treba zrušiť a čo nie. TSK vyjadril nesúhlas s takýmto spôsobom diskusie. Nikto nespochybnil potrebu optimalizácie, ale spôsob jej výkonu," tvrdí Panáček.
Ďalej dodáva, že pri ďalšej komunikácii, keď sa dostala neskôr na kraj výsledná podoba toho, čo sa bude rušiť, trať z Púchova do Horního Lidča sa v nej už neobjavila. „Zrejme omylom nebola zaslaná príloha, kde bolo uvedené, čo sa ruší. Každá trať bola zasielaná ako samostatná príloha. Tak, ako to zamestnanec kraja dostal emailom, tak to zasielal samosprávam ďalej. Vznikli tak nezrovnalosti, ktoré boli spôsobené aj tým, že zoznamy sa stále menili a nanovo sa posielalo vždy niečo iné. TSK to distribuoval ďalej," tvrdí Panáček.
Je to uzavreté
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK) Alexander Buzinkay hovorí, že rušenie vlakov je súčasťou redukcie vlakových spojov, ktorá ide naprieč regionálnymi spojmi. Boli do nej zaradené spoje, ktoré boli málo využívané. „Snažili sme sa vlaky, ktoré boli naozaj potrebné pre zvážanie ľudí, ponechať. Z nášho pohľadu sa zastavovali tie spoje, ktoré boli najmenej využívané," tvrdí hovorca a dodáva, že bolo dosť času na pripomienkovanie.
Do časti obce Lysá neexistuje však súbeh autobusovej a vlakovej dopravy a práve takéto spoje sa nemali rušiť. „Prípad obce Lysá pod Makytou je z tých, ktorý bolo potrebné pripomienkovať. Nás to mrzí, že sa dotknutá samospráva ozýva až takto neskoro," vyjadril sa Alexander Buzinkay.
K tomu, že starosta nemohol poslať pripomienky, lebo o rušení sa dozvedel náhodou pred necelými troma týždňami, povedal: „Priamo s obcou sme nerokovali, išlo to cez TSK a oni mali informovať obce, ktorých sa to dotkne. Nás to mrzí, ale my sme nerokovali priamo s každým jednotlivým starostom. Práve na toto bola dohoda, že to zabezpečia vyššie územné celky, keď sa k nim tá informácia dostane. Uzavrelo sa to pred necelými troma týždňami. Rokovania cez samosprávne kraje bežali od januára. V tejto fáze, keď sa aj dožadujú nejakej zmeny, minimálne do decembra sa s tým nedá nič robiť," vysvetľuje Buzinkay.
Podnet na nový poriadok
Dodal, že zmena nastane od prvého mája a šesť týždňov predtým je potrebné dať podklady na vytlačenie úprav do cestovného poriadku. „Teraz už sa s tým nedá nič robiť. Berieme to však ako podnet na prípravu normálneho cestovného poriadku a normálnu zmenu, ktorá bude v decembri a zmenu cestovného poriadku na budúci rok. Tam by sa spoje mohli obnoviť. Poriadok sa už teraz pripravuje, dávajú sa dohromady informácie k nemu," vyjadril sa hovorca ŽSSK.
Podpredseda Milan Panáček však vyjadruje obavy. „Máme záujem vrátiť tieto spoje do nového cestovného poriadku. Podstatné však bude, či reálne a racionálne pripomienky bude niekto brať do úvahy, čo v prvom prípade nebolo," dodáva Panáček.
Zamestnanosť a izolácia od sveta
Starosta hovorí, že chce, aby spoje, ktoré plánujú zrušiť, zostali zachované. „Malo byť viac času na riešenie toho, ktoré spoje zrušiť. Na to, aby sa to dostatočne prekonzultovalo s oby-vateľmi, nebol čas. Ja sám to rozhodnúť nemôžem, musím najprv zozbierať podnety cestujúcej verejnosti. Obyvatelia sami navrhujú iné riešenia, ak už treba hľadať nejaké úspory," tvrdí starosta.
V Lysej majú ešte jeden problém, spojenie na Strelenku, ktorá je miestnou časťou obce a má asi šesťsto obyvateľov. Nezachádza do nej autobus. „Obyvatelia sa odtiaľto po zrušení vlakových spojov nemajú väčšinu dňa ako dopraviť. Najbližšia zastávka je na križovatke do Dešnej. Pre väčšinu je vzdialená takmer štyri kilometre. Musia chodiť po frekventovanej ceste prvej triedy bez chodníkov, ktorá je preťažená kamiónovou dopravou. Hrozí nebezpečenstvo úrazov," hovorí Gábik.
Náhrada autobusmi
Hovorkyňa kraja Vlasta Henčelová hovorí, že redukcia železničných spojov nebola, ani nie je v ich kompetencii. „My sme mali len možnosť vyjadriť sa k tomu. Iniciovali sme množstvo stretnutí, aby dopad na ľudí v našom regióne bol čo najmenší. Pokiaľ ide o túto trať, tak treba povedať, že od 1. mája bude do časti Strelenka jazdiť autobus, ktorý tam doteraz nechodil. Zistili sme totiž, že v tejto časti by boli občania odrezaní od sveta, takže sme aj my mali záujem vyriešiť to v prospech občanov na náklady TSK," hovorí Henčelová.
K problémom s komuniká-ciou Henčelová dodáva: „Rušenie malo niekoľko etáp. Ako my, tak aj starostovia mali možnosť sami si zisťovať po vlastnej linke a riešiť si problematiku svojej obce. Mali taký istý zoznam ako aj kraj," dodáva Henčelová.
Vyjadrenia poslancov komisie
Dopravná komisia sa podľa tvrdenia poslancov riešením problematiky rušenia spojov nezaoberala. V žiadnom z oficiálnych programov tento bod nebol. „Na poslednej komisii, ktorá bola minulý týždeň, sa táto vec spomínala. Nebol to však oficiálny bod programu, riešilo sa to len v diskusii. Na predošlých sme o tom nehovorili," informovala nás minulý týždeň vo štvrtok poslankyňa TSK Viera Zboranová.
Informáciu potvrdil aj poslanec Rastislav Čepák, rovnako člen komisie. „Pred minulým zastupiteľstvom komisia nebola. Bolo nám povedané, že nemá nič na prerokovanie, tak sa konať nebude. Zastupiteľstvo bolo 23. februára. Predposledná komisia bola ešte v minulom roku," hovorí Čepák. S predsedom komisie, Jozefom Stopkom, sa nám aj napriek opakovaným pokusom na telefónnom čísle, ktoré figuruje na stránke kraja, skontaktovať nepodarilo. Nepodarilo sa nám získať ani iné telefónne číslo.
Kto čo povedal?
Starosta obce sa sťažuje na problémy v komunikácii pri rušení vlakových spojení a nedostatok času, čo ovplyvnilo výsledok.
Podpredseda Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Milan Panáček tvrdí, že sa zvolila nevhodná forma a samosprávy ťahali za kratší koniec.
Zástupca železničnej spoločnosti sa vyjadril, že bol vytvorený dostatočný priestor pre pripomienky a ak bol problém v komunikácii, mrzí ich to, ale rozhodnutie je už definitívne a nedá sa meniť. Sťažnosť na zrušenie štyroch vlakov môžu brať už len ako podnet pre cestovný poriadok, ktorý pripravujú na budúci rok.