Pre zrušené vlaky môžu prísť aj o zamestnanie

Najviac sa rušenie vlakových spojov dotkne ľudí v Lysej pod Makytou. Tvrdia, že štát sa o ich problémy nezaujíma.

Len málokedy je takáto voľná, bez áut. Využívajú ju aj kamióny na tranzitnú dopravu do Čiech. Chodníky pri krajnici však chýbajú.Len málokedy je takáto voľná, bez áut. Využívajú ju aj kamióny na tranzitnú dopravu do Čiech. Chodníky pri krajnici však chýbajú. (Zdroj: AUTOR)

LYSÁ POD MAKYTOU. Obyvatelia obce budú mať od 1. mája problémy s dopravou do zamestnania, k lekárovi a do školy. Mnohí si prácu zháňali ťažko a sú radi, že ju majú.

Zmena im nabúra rodinné rozpočty, alebo sa im jednoducho do práce chodiť neoplatí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo s nami nehovorili?

Ľudia sa cítia ukrivdení, že sa o ich problémy štát primálo zaujíma. „Bolo tu aj v minulosti veľa ľudí, ktorí chodili robiť aj na Moravu. Už pred desiatimi rokmi zrušili viaceré spoje. Niektorí ľudia už nemohli v Čechách robiť, hľadali si iné zamestnanie. Prečo neurobil nikto, kto rušil spoje, stretnutie s občanmi? Sme koncová dedina, ľudia tu nemajú veľa možností sa zamestnať. Menej vyťažené spoje sa nechávajú a dobre vyťažené sa rušia. O rušení vlakov v Púchovskej doline sa nehovorilo. Boli tam iné vlaky. Ako sa teraz dostanem do zamestnania aj ja, aj mnohí iní, ktorí dochádzajú nielen na Moravu, ale aj do Púchova?" pýta sa občan Lysej pod Makytou Marian Holúbek.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho spoluobčania prikyvujú a tvrdia, že aj vyťaženosť vlakov sa zisťovala cez prázdniny a cez víkend.

Návrat do minulosti

Ľudia sa pýtajú, prečo je to so železnicou tak, ako to je, keď automobilová preprava nie je ekologická a obťažuje aj samotných občanov. „Nemáme sa ako dostať z Púchova a Lúk od lekára. Prečo sa trať nevyužíva ani na osobnú a nákladnú dopravu dostatočne? Veď ani nákladné vlaky nechodia. Nech sa sem príde niekto pozrieť, koľko kamiónov prejde po ceste popri nás. Je tu hluk, prach, otrasy, je to aj nebezpečné," sťažuje sa dôchodkyňa pani Pleváková.

Podľa niektorých sa život v regiónoch vracia o niekoľko desaťročí dozadu. „Často chodím k doktorovi do Púchova. Po zrušení vlakov budem mať problém s dopravou. To tam mám hodiny čakať alebo chodiť stopom? Som dôchodkyňa, mám zľavu na lístok, vybavila som si preukážku. Načo mi je, keď vlak už nechodí? Nemusela som si ju vybavovať a tiež ma to stálo peniaze. Vraciame sa o niekoľko rokov dozadu, budem chodiť asi pešo ako kedysi moja mama. Ako je možné, že v susedných Čechách chodia vlaky stále a nerušia ich?" sťažuje sa Mária Michalcová.

SkryťVypnúť reklamu

Skomplikovalo jej to život

Mladej mamičke zmena poriadne skomplikuje život. „Využívam vlaky, ktoré chcú zrušiť, na cestu do práce. Do Púchova. Aj deti nimi cestujú do škôl. Sú využité, chodia plné. Niet sa kde zamestnať v okolí, Púchov je vzdialený pätnásť kilometrov. Kto nemá auto, ako pôjde? Pešo?" sťažuje sa mladá matka Anna Pleváková.

Dodáva, že aj deti budú mať problémy s dopravou. Už teraz musia skoro ráno vstávať. Potom to bude ešte horšie. Nemajú sa takmer vôbec ako dostať do školy a zo školy.

Zánik železnice a zdraženie

Pavol Macura sa pýta, ako to nakoniec všetko skončí, či železnica celkom nezanikne. Záujem o takýto druh dopravy podľa neho je. „Rušia robotnícke vlaky z nočnej a na nočnú. Ako budú ľudia chodiť? Ak budeme ticho, kde sa to skončí? Zrušia všetko a nebude tu nakoniec jazdiť nič? Ak nie je trať zisková, nech ju dajú súkromnému dopravcovi, možno by bol ziskový. Doplácať si na autobus, ktorý zachádza aj do inej obce, čo predražuje cestu, alebo chodiť autom, je pre mňa opäť výdavok navyše z rodinného rozpočtu. Prácu si však musím udržať, som živiteľom rodiny, a takto sa mi to komplikuje?" hovorí Pavol Macura.

SkryťVypnúť reklamu

Dodáva, že sa mu po tom, ako stratil zamestnanie, podarilo teraz ho opäť získať a zrušenie vlakov mu veľmi komplikuje dochádzku. Ide hlavne o ranný spoj, ktorým chodili robotníci z nočnej zmeny. „Vo vlaku sa po celej doline na-zbieralo aj do tridsať ľudí," tvrdí Macura.

Príde o prácu?

Niektorí ľudia si našli prácu na Morave. Ich situácia je takmer neriešiteľná. „Mám robotu na Morave v Hornom Lidči. Tu som si nič nenašiel. Teraz zrušili vlaky, a ja tým pádom končím. Robím len na štyri hodiny, ale nejaký príjem to je. Tak teraz sa mi to ale neoplatí, ak by som mal chodiť autom alebo dlho čakať," sťažuje sa Bohuslav Fujerík.

Odrezaní od sveta

Najhoršie sú na tom ľudia zo Strelenky, časti obce Lysá pod Makytou. „Bývam v Strelenke. Tam ide vlak o ôsmej a potom až o jednej popoludní. Teraz bude celé doobedie zrušené. Ako pôjdu ľudia k lekárovi do Lúk alebo do Púchova? Len si objednať auto. Ale nie každý na to má," hovorí Mária Janíčková.

Milada Panáčková si ráno privstane. „Pracujem v Mestečku a dochádzam vlakom. Neviem, kto to vymyslel, ale je to nenormálne. Chodila som ranným vlakom, ktorý chcú zrušiť. Ide mi síce autobus, ale oveľa skôr ako vlak a ešte by som mala ísť pešo na križovatku v Dešnej niekoľko kilometrov. Vstávať musím teda oveľa skôr, o štvrtej ráno," hovorí Panáčková.

Ľudia majú pocit, že sa na nich celkom zabudlo. „Ľudia sa z práce z Matadoru nemajú ako dostať. My sme tu už úplne odrezaní od sveta," hovorí ďalšia obyvateľka Strelenky, pani Vraníková. Večerným vlakom chodí z práce každý druhý týždeň aj jej syn. Ak mu vlak zrušia, bude musieť čakať na spoj niekoľko hodín.

Pocítia to aj rodiny

Rušenie vlakov obmedzí aj rodinné kontakty s príbuznými na Morave. „Vlakmi chodí veľa ľudí. Neviem, prečo to rušia. Veľa ľudí odtiaľto z pohraničia má aj rodinu v Čechách. Priženili či vydali sa tam. Rodiny chodia vlakmi, keď sa navštevujú. Benzín je tiež drahý. Budeme musieť asi začať chodiť na bicykli. Ale to zase po ceste chodí veľmi veľa kamiónov. Neviem, ako to budú ľudia riešiť," hovorí Ján Sieklik.

Utrpí tiež turistický ruch. Vlaky využívali pri ceste na výlety aj cyklisti, ktorí ne-chceli ísť po frekventovanej ceste plnej kamiónov. Tak naložili bicykle do vlaku a vystúpili, kde potrebovali. Po zrušení hlavne ranných spojov už sa možnosti obmedzia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 648
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 168
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 133
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 247
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 147
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 916
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 751
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Čerstvo upečené – presne také pečivo si môžete vychutnať vo vašich domovoch vďaka spolupráci Lidla so slovenskými dodávateľmi.


Ilustračné foto.

Konať sa bude v Považskej Bystrici, v Púchove a v Trenčíne.


TASR
zamestnanosť, nezamestnanosť, úrad práce

V okrese Bánovce nad Bebravou však počet ľudí bez práce značne narástol.


TASR
Ilustračné foto.

Žiadatelia sa uchádzajú o SMS hlasy, ktoré rozhodnú o tom, kto bude podporený.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu