POVAŽSKÁ BYSTRICA. Besedovali s dvanásťročnou Stelou Brix, ktorá napísala už tri knihy. Keď učiteľka Mahútová po prvýkrát vyslovila jej priezvisko, žiaci ešte netušili, kto sa za týmto netradičným menom skrýva.
Čoskoro sa to však dozvedeli.
Kto to je?
Na hodinách literárnej výchovy im učiteľka prezradila, že nositeľka tohto mena oslávi v tomto roku 13. narodeniny a už sa môže pochváliť autorstvom troch dobrodružných románov pre deti, ale aj to, že krstnými rodičmi týchto kníh sa stali Daniel Hevier a Adela Banášová.
Nadšenie žiakov vzrástlo, keď sa dozvedeli, že Stela prijala pozvanie do ich školy na besedu. Aktívne si vyhľadávali informácie na internete, na hodinách literárnej výchovy čítali s pani učiteľkami ukážky zo spomínaných kníh, vymýšľali pravdepodobné konce, ba dokonca sami vytvárali námety na dobrodružné príbehy. Štvrtáci sa rozhodli na hodinách anglického jazyka vytvoriť projekt o Stele Brix a jej knižnej tvorbe. Piataci sa na slohovej výchove zamerali na opis osoby a vo svojich prácach písali, ako si Stelu predstavujú.
Očakávanie
V deň besedy deťom v hlavičkách vírilo množstvo otázok a k slovu sa dostala ich zvedavosť. Ako asi vyzerá mladá spisovateľka? Aká asi bude? Máme jej tykať alebo vykať? Zaujímali ich nielen informácie o vydávaní kníh, hľadaní námetov, vytváraní postáv, ale aj o škole, rodine a Steliných záľubách.
Prisľúbila im pomoc
Ich očakávania sa naplnili, keď vošla sympatická 12-ročná slečna, ktorá si publikum ihneď získala svojou prirodzenosťou a spontánnosťou. Najskôr vrstovníkom predstavila svoje knihy a nezabudla pridať zákulisnú informáciu o príprave štvrtej časti, na ktorej práve teraz pracuje. V závere besedy Stelka prisľúbila žiakom spoluprácu. Svoje námety, či krátke dielka jej môžu zaslať prostredníctvom e-mailu a ona im ochotne poradí.
Veríme, že príjemný zážitok z tohto podujatia si odniesli i žiaci ZŠ Domaniža, ktorí sa besedy zúčastnili s H. Lednickou.
Touto cestou by sme sa chceli poďakovať i Ing. Krausovi, ktorý zdieľal naše nadšenie pre túto myšlienku a i vďaka jeho podpore sa mohla beseda uskutočniť a škola mohla zakúpiť knižné série do školskej knižnice.
Prínos besedy
Je ťažké zhodnotiť, čo bolo pre deti hlavným motivačným faktorom. Či už to bol Stelin vek, jej pútavá tvorba alebo jej osobná prirodzenosť a spontánnosť.
Hlavným cieľom nášho úsilia však bolo vymanenie sa detí spod vplyvu počítačových hier a televíznych obrazoviek a ich motivácia k čítaniu kníh a v neposlednom rade ich aktivizovanie k vlastnej tvorbe. A ak sa nám podarila splniť čo i len jedna časť, naša i Stelkina snaha nebola márna.