Riešenia pre cyklistickú dopravu nemusia byť finačne náročné

Na veľkú jarnú cyklojazdu, ktorú organizovalo občianske združenie Bystricykel, prišlo aj napriek práve prebiehajúcemu hokejového zápasu USA - Kanada a pomerne neskorej propagácii, opäť asi sto ľudí. Ide teda o podujatie, ktoré sa už veľmi dobre v Považske

Pelotón pod diaľničnou estakádou.Pelotón pod diaľničnou estakádou. (Zdroj: MICHAL REPATÝ)

j Bystrici zapísalo. O ňom aj rôznych aktivitách združenia sme sa zhovárali s Jaroslavom Semančíkom.

Súčasťou veľkej jarnej cyklojazdy bola aj anketa. Čo je jej cieľom?

- Cieľom ankety je získať podklady pre vytvorenie siete cyklotrás v Považskej Bystrici. Myslíme si totiž, že trasy pre cyklistov by sa nemali navrhovať od zeleného stola, ale že je potrebné poznať predovšetkým potreby a názory ich budúcich používateľov a reálne skúsenosti cyklistov v meste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čím viac ľudí sa v ankete vyjadrí, tým lepšie sa bude môcť pri budovaní cykloinfraštruktúry v meste zohľadniť názor verejnosti. Anketa bola zverejnená aj v mestských novinách a je možné ju vyplniť aj elektronicky na adrese www.bystricykel.sk/pb/cykloanketa.

SkryťVypnúť reklamu

Na čo je zameraná anketa a kde môžu ľudia lístky odovzdať?

- Otázky sa zameriavajú predovšetkým na to, ako ľudia vnímajú pohyb na bicykli v meste a jeho bezpečnosť a na získanie konkrétnych podnetov, odkiaľ a kam potrebujú na bicykli cestovať najčastejšie, ktoré miesta vnímajú ako nebezpečné a kde sú potrebné zmeny. Čisté anketové lístky sa dajú získať aj v centre služieb občanom na mestskom úrade a vo vybraných cyklopredajniach, kde sa zároveň odovzdávajú vyplnené do schránok. Anketa trvá do 31. mája. Elektronicky na webe je zatiaľ vyplnených niekoľko desiatok dotazníkov, papierovo v zberných schránkach sme to zatiaľ nezisťovali. Zo získaných odpovedí vyžrebujeme niekoľko výhercov vecných cien a možnosť osobne si vyskúšať ľahocykel.

Výsledky ankety budú prezentované na komisii pre dopravu a životné prostredie, zverejnené na našom webe a poskytnuté médiám. Budú hlavne cenným podkladom pri budúcej tvorbe koncepcie bicyklovej dopravy v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Združenie iniciovalo v minulosti vytvorenie pracovnej skupiny, ktorej cieľom je aktívne pracovať na podpore cyklodopravy v meste aj okolí. Pracuje ešte?

- Pracovná skupina formálne stále existuje, ale už sa asi rok nestretla. Funguje to tak, že iniciatíva je na nás - keď máme nejaký podnet, kde by sa čo mohlo zmeniť, tak sa skupinka stretne a rieši sa to. Okrem nás, z Bystricykla, je tam aj vedúci útvaru rozvoja mesta a majetku a náčelník mestskej polície. Hoci podnety nejaké máme, nemali sme už dlhšie čas ich poriadne spracovať. Je potrebné fotograficky zdokumentovať konkrétne existujúce riešenia v iných mestách. Snažíme sa podnety spracovávať čo najpresvedčivejšie, práve s príkladmi z iných, najlepšie slovenských miest, lebo často je prístup zodpovedných veľmi rezervovaný, nedôverčivý. Je ale škoda, ak sa preto, že navrhované riešenia nezaisťujú stopercentnú bezpečnosť, neurobí radšej vôbec nič. Ale pracovnú skupinu chceme znova rozhýbať.

SkryťVypnúť reklamu

Aký názor má vaše združenie na zúženie hlavnej cesty prvej triedy, ktorá ide cez mesto?

- Zúženie hlavnej cesty I/61 veľmi podporujeme, pri tom, ako sa zmenila premávka po spustení diaľnice, tam bohato stačí dvojprúdovka. Nedávno vytvorené farebné odbočovacie pruhy sú pri takejto premávke zbytočne veľkorysým riešením, s tým miestom by sa dalo naložiť lepšie, ak by nebola v hľadáčiku len motorová doprava. Nejde len o vytvorenie priestoru pre cyklistov, ale aj pre chodcov. Dodnes sú tu nedôstojné chodníky obohnané zábradliami, pri Tatra banke sa nevyhnú dvaja chodci oproti sebe. Zúženie by prinieslo celkové poľudštenie stredu mesta. Dnes je zábradliami obohnaná hlavná cesta obrovskou bariérou, aká do centra mesta nepatrí. Ideálny stav je toľko skloňovaný mestský bulvár. Pokiaľ viem, nikto ho však teraz aktívne nerieši.

Dávalo združenie aj nejaké pripomienky v súvislosti s trasami do blízkeho okolia?

- Ohľadom trás do okolia sme zatiaľ pripomienky nedávali. Železničným koridorom do Púchova sa však chce zaoberať náš nový člen Roman Bátora. To je záležitosť hlavne Trenčianskeho samosprávneho kraja. Prepojenie Považskej Bystrice s Púchovom by po tejto strane, cez Milochov, bolo rozhodne lepšie a bezpečnejšie než po druhej strane, cez Nimnicu. Tam je to síce súčasťou vyznačenej Považskej cykloturistickej magistrály, ale nie je to veľmi bezpečná cesta a nevidím reálne, že by sa na nej niečo v budúcnosti menilo. Paralelná samostatná cestička pre cyklistov by tam bola veľmi drahá. Do Prečína by mohlo byť veľmi pekné napojenie cez záhradky za kotolňou na SNP. Ak sa dobre pamätám, chýba tam len niekoľko sto metrov cesty na strane pred Prečínom. Všetko je o tom, že treba projekt, peniaze, majetkovoprávne vysporiadanie úseku na lúke, až potom sa dá niečo realizovať. Zatiaľ sme asi pred prvým bodom.

Čo je najväčším problémom pri budovaní cyklotrás?

- Podľa mňa nedostatok záujmu. Zodpovední súhlasia, že je to dobrá vec, že ich podporujú, ale vlastná iniciatíva chýba. Je to vnímané ako okrajová záležitosť. Politici a úradníci do práce na bicykli nejazdia, chýba im osobná motivácia.

Často namiesto toho, ako by to išlo, radšej hľadajú dôvody, prečo to nejde. Bicykel je vnímaný ako dopravný prostriedok minulosti, detí alebo nejakej ekologickej minority.

A čo financie? Nie je toto hlavnou prekážkou, prečo sa nič nerobí?

- Áno, aj toto je jeden z problémov, ale niektoré riešenia pre cyklistov môžu byť aj lacné, často stačí úprava dopravného režimu alebo značenia na komunikáciách.

Odpadajú tým aj majetkovoprávne záležitosti s pozemkami. Ak to však má byť napr. na úkor niekoľkých parkovacích miest, už to nejde. Obmedziť automobilovú dopravu v prospech šetrnejších druhov dopravy je u nás stále tabu. Zodpovední si neuvedomujú, že cyklista je pre mestský rozpočet lacnejší než motorista. Výsledkom dlhodobého uprednostňovania individuálnej automobilovej dopravy potom je, že automobilizmus v meste stále rastie a všade sa riešia problémy s parkovaním.

Pritom „vyriešiť parkovanie v meste“ je z finančného hľadiska pre mestský rozpočet aj z priestorového utópiou. Relatívne najdrahšie je budovanie nových asfaltových cestičiek na zelenej lúke. Tie sa nezaobídu bez financovania z eurofondov. Už dnes, v chudobnom roku, však sa na ne mohla robiť projektová príprava.

A sme zase pri tom záujme a iniciatíve.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 80 805
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 443
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 149
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 447
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 816
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 259
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 212
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 336
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 667
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 571
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 47 701
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 890
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 400
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 962
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 11 302
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 737
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Ilustračné foto

Ich počet klesol medziročne o 16.


TASR
Kubínski turisti na Jilemnického 25-ke.

Zmeny sa udiali v dôsledku zosuvu skál v úžine.


Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Pán Jozef Šamaj využíva inteligentnú domácu asistentku vyše roka.

Trenčianska župa za ňu získala ocenenie.


  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 667
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 571
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 47 701
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 890
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 400
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 962
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 11 302
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 737
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu