POVAŽSKÁ BYSTRICA. Anton Martaus, poverený riadením finančného odboru mesta, je presvedčený, že v časti príjmov aj výdajov dostali poslanci záverečný účet pomerne podrobne spracovaný. Navrhol, aby sa záverečný účet mesta schválil bez výhrad.
Rovnaké bolo aj stanovisko kontrolóra, zásadné výhrady nemal ani auditor.
Kontrolór
„Hospodárenie mesta bolo v súlade so všetkými zákonnými normami. Riadilo sa rozpočtom, ktorý schválilo mestské zastupiteľstvo, mesto vysporiadalo všetky finančné vzťahy so všetkými subjektmi, ktoré boli nejakým spôsobom napojené na rozpočet mesta. Záverečný účet má požadovanú štruktúru, akú požaduje zákon o obecnom zriadení a zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,“ skonštatoval Marián Sičák, hlavný kontrolór mesta.
Odporučil poslancom, ako majú schváliť záverečný účet. „Chcem vám odporučiť, aby záverečný účet bol prijatý s výrokom súhlas s celoročným hospodárením bez výhrad,“ tvrdil Sičák.
Dve formy schválenia
Dodal, že zákon pozná len dve formy schválenia záverečného účtu mesta. „Je to súhlas s celoročným hospodárením s výhradami, čo nie je náš prípad, lebo na to nie sú relevantné dôvody, alebo bez výhrad,“ prezentoval Sičák.
Správu auditora mali poslanci k dispozícii deň pred zasadnutím zastupiteľstva, kedy sa objavila aj na webovej stránke mesta. „Žiaľ, nepodarilo sa to doručiť včas s týždenným predstihom, lebo nám bola doručená deň pred konaním zastupiteľstva,“ zdôvodnil poslancom primátor Karol Janas.
Audit
Anton Martaus tlmočil poslancom, že auditor nemá zásadné výhrady voči záverečnému účtu. „Je presvedčený, že audítorské dôkazy, ktoré získali, poskytujú dostatočný a dobrý základ pre ich stanovisko. Tiež, že účtovná uzávierka poskytuje vo všetkých významných súvislostiach pravdivý a verný obraz finančnej situácie mesta k 31. decembru 2010 a výsledkoch jeho hospodárenia a finančných tokoch k uvedenému dátumu v súlade so zákonom o účtovníctve,“ tlmočil Martaus.
Povinnosť ekonomického odboru
Anton Martaus tvrdí, že snahou nie je vytvoriť falošne dobrý obraz o predošlom roku, ktorý nebol dobrý. „Nie je možné splietať efektívnosť využitia, či sa to nedalo použiť lepšie alebo horšie. Tu sa hovorí o tom, či to bolo použité v zmysle zákona, v zmysle oprávnenosti. Bežný systém na úrade je taký, že príde nejaká faktúra, dodací list. Príde na príslušný útvar, a ten postupne odškrtá – bolo tam nejaký počet pier, fixiek, tušiek a podobne. Ak to bolo, vráti to ekonomickému útvaru s odobrením, že to tak bolo. Naša psia povinnosť je, aby sme to zaúčtovali. Ale ak tam boli iné počty, a to sa zistí, to nie je otázkou záverečného účtu, to je otázkou podvodu, ktorá sa dorieši v budúcom roku. Povinnosťou ekonomického odboru nie je všetko položkovito dokumentovať pri predkladaní záverečného účtu,“ hovorí Martaus. Dodáva, že to je úloha pre hlavného kontrolóra.
Primátor Karol Janas povedal, že všetko sa na úrade preveruje. Ak by sa dokázali nejaké pochybenia, mesto bude konať.
Hlavný kontrolór Marián Sičák záverečný účet odobril. Výhrady nemal ani voči použitiu prostriedkov v Mestskej dopravnej spoločnosti. „Bola vykonaná kontrola oprávnenosti nákladov v MDS. Môžem konštatovať, že ani euro nebolo použité neprávom, všetko bolo v poriadku,“ skonštatoval Marián Sičák.