Nariadenie o organizovaní verejných zhromaždení nemá zatiaľ v regióne stredného Považia schválené ani jedno mesto.Niekde je problematika len súčasťou iných noriem samosprávy.
Verejné zhromaždenia v mestách
Ilava má nariadenia o organizovaní miestneho referenda a jeho súčasťou nie je ú-prava podmienok pre organizovanie verejných zhromaždení. „Verejné zhromaždenia obyvateľov mesta upravuje štatút mesta v šiestej hlave," upresnila Mária Jaďuďová, právnička mestského úradu.
Púchov, Nová Dubnica a Dubnica nad Váhom ešte nemajú schválené ani nariadenia o organizovaní referenda. Nemajú ani stanovené podmienky pre organizovanie verejných zhromaždení.
V Banskej Bystrici ho majú
Väčšie mestá na Slovensku však otázku organizovania verejných zhromaždení už riešili. Od júla 2007 má nariadenie o organizovaní verejných zhromaždení napríklad Banská Bystrica. „Z rokovania verejného zhromaždenia vyhotovuje poverený zástupca zápisnicu. V nej sa uvedie stručný prepis jednotlivých účastníkov a tiež úplné znenie záverečného vyhlásenia účastníkov, ak bolo prijaté. Prílohou zápisnice je prezenčná listina. Nariadenie aj prísne stanovuje, čo táto musí obsahovať. Meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu a podpis účastníka. Prezenčná listina musí byť prístupná počas celého konania verejného zhromaždenia. Bezodkladne sa zverejňuje na internetovej stránke mesta a na úradnej tabuli. Úrad vyhotovuje aj audiovizuálny záznam z verejného zhromaždenia,“ hovorí o podmienkach, ktoré stanovuje nariadenie, Monika Pastuchová, hovorkyňa mestského úradu v Banskej Bystrici.
Menej prísne pravidlá
Podmienky pre organizovanie verejných zhromaždení nie sú stanovené tak prísne ako pre organizovanie referenda. „Mestské zastupiteľstvo zvolá verejné zhromaždenie vždy, ak o to požiada aspoň tretina poslancov mestského zastupiteľstva alebo ak je v tejto veci predložená petícia aspoň 5 percent občanov, ktorí sú obyvateľmi mesta,“ spomína sa okrem iného v nariadení.
Dosah
Zápisnica z verejného zhromaždenia tvorí súčasť materiálu, ktorý sa predkladá na najbližšie zasadnutie zastupiteľstva. „Je podkladom pre rozhodnutie poslancov. Za spracovanie materiálu o verejnom zhromaždení a jeho zaradení do rokovania programu zastupiteľstva zodpovedá prednosta úradu. Podklad pre rozhodovanie poslancov nie je záväzný, je len odporúčaním, podobne ako stanoviská komisií,“ vysvetľuje Pastuchová.
O možnosť viac
Verejnosť má v Banskej Bystrici možnosť, stanovenú aj nariadením, vyjadriť svoj názor a ovplyvniť aj výsledkom verejného zhromaždenia rozhodnutia zastupiteľstva.
„V roku 2007 bolo verejné zhromaždenie, keď sa rozhodovalo o výstavbe polyfunkčných objektov v blízkosti obytnej zóny. Išlo by o výrazné zahustenie výstavby v tej časti mesta a občania s tým nesúhlasili. Verejnosť teda v tomto prípade využila možnosť vyjadriť svoj názor prostredníctvom verejného zhromaždenia,“ hovorí o konkrétnom prípade, keď obyvatelia využili inštitúciu verejného zhromaždenia Pastuchová.