„Podujatie je na Slovensku prvýkrát, v roku 1998 boli v Trenčíne majstrovstvá sveta. Pre nás je to nová akcia, zameriavame sa väčšinou na navigačné lietanie, keď sme usporiadali ME aj MS. Na európsky šampionát sa prihlásilo 60 pretekárov zo 14 krajín. Otázni sú Gruzínci, ktorí dva dni pred otvorením ešte nepotvrdili definitívne účasť. V sobotu 13. augusta bol šampionát slávnostne otvorený a začala sa lietať kvalifikácia. Väčšina pretekárov u nás trénovala už od 8. augusta denne od 9. do 20. hodiny po pätnástich minútach. Medzi poslednými prileteli Poliaci, Nemci a Angličania,“ povedal zástupca riaditeľa pretekov Štefan Pohanka.
Bližšie nás o šampionáte informoval administrátor pretekov Vladimír Machula z Českej republiky. „Kategória Advanced je o triedu nižšie než kategória Unlimited. Európskych pilotov doplňujú občas aj piloti z iných štátov, napr. Gruzínska, lebo ázijský šampionát neexistuje. Na začiatku roka sa vyhlási povinná zostava, ktorú piloti trénujú. Ďalej je to voľná zostava podľa presne daných pravidiel. Najrozhodujúcejšia o konečnom poradí je tajná zostava. Skladbu prvkov sa pretekári dozvedia iba osem hodín pred letom. Najväčšími favoritmi sú Francúzi, podporovaní armádou, podobne ako Rusi. Solídnu históriu majú Česi a Slováci, ktorí, bohužiaľ, zastúpenie na ME nemajú, aj keď vlani štartovali na MS v Poľsku. Z trojice kandidátov jednému zmarili účasť zdravotné problémy a dvom pracovné dôvody. Piloti z ostatných štátov môžu iba prekvapiť, ale bola by to náhoda. Akrobacia je súťaž o ume, pilotovi sa môže stať, že sa zle vyspí a päť minút nezvládne. Každá chyba znamená výrazný prepad v celkovom poradí,“ vysvetľuje Machula a pokračuje. „Advanced sa sa lieta v minimálnej výške 200 metrov nad úrovňou zeme, pri poklese pod ňu je pretekár diskvalifikovaný. Maximálna letová výška je asi 1000 metrov, lieta sa v priestore kilometer krát kilometer. Dôležité je rozloženie letu v tomto „letovom boxe“, za každé opustenie priestoru sú známky nižšie. Hodnotenie desiatich rozhodcov, ktorým šéfuje Angličan Nick Buckenham, je subjektívne ako pri krasokorčuľovaní. Pretekári absolvujú päť letov. Po povinnej a voľnej zostavy sa slabší pretekári vyradia, zvyšní letia tajné zostavy. Rozhodca vie, čo ktorý pilot poletí a udelí za každú figúru, ktorá má určitý koeficient, známku od nuly do desať. Po vynásobení sa výsledky zrátajú. Aby sa eliminovali nezrovnalosti, používa sa Fair play systém, čo je štatistická normalizácia výsledkov.
Lieta sa na rôznych typoch lietadiel, najviac je zastúpené nemecké Extra rôznych modelov. Je tu dosť ruských strojov Suchoj 29 a Suchoj 31. či Jak 25. Zaujímavý je francúzsky drevený stroj Cappy, ktorý je dostatočné pevný a bezpečný. Maximálna rýchlosť je od nuly, keď sa stroj vo vzduchu zastaví, až po 300 km/h. Vyššia rýchlosť nie je potrebná, hmotnosť lietadla sa pohybuje medzi 750 - 800 kg a stroje majú výkon 300 – 400 koní. Niekoľkosekundové preťaženie je až 10 G. Palivo je štandardné, nie je treba sledovať, čo si kto naleje. Rovnako je to aj s množstvom, s plnšou nádržou sa lieta ťažšie, s malým množstvom paliva pilot nemusí doletieť.“
Diváci budú môcť vidieť nielen úradujúceho absolútneho majstra sveta Francúza Baptiste Vigneza, ktorý je členom zlatého francúzskeho tímu, ale aj úradujúceho majstra sveta v tajnej zostave Čecha Marka Hyku.