Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Nebo nad Slavnicou zaplní európska akrobatická špička

V dňoch 13. – 20. augusta na letisku v Slavnici usporiada z poverenia Slovenského národného aeroklubu M. R. Štefánika Aeroklub Dubnica nad Váhom 7. majstrovstvá Európy v leteckej akrobacii v kategórii Advanced.

Príprava na preteky.Príprava na preteky. (Zdroj: JOZEF ŠPROCHA)

„Podujatie je na Slovensku prvýkrát, v roku 1998 boli v Trenčíne majstrovstvá sveta. Pre nás je to nová akcia, zameriavame sa väčšinou na navigačné lietanie, keď sme usporiadali ME aj MS. Na európsky šampionát sa prihlásilo 60 pretekárov zo 14 krajín. Otázni sú Gruzínci, ktorí dva dni pred otvorením ešte nepotvrdili definitívne účasť. V sobotu 13. augusta bol šampionát slávnostne otvorený a začala sa lietať kvalifikácia. Väčšina pretekárov u nás trénovala už od 8. augusta denne od 9. do 20. hodiny po pätnástich minútach. Medzi poslednými prileteli Poliaci, Nemci a Angličania,“ povedal zástupca riaditeľa pretekov Štefan Pohanka.

SkryťVypnúť reklamu

Bližšie nás o šampionáte informoval administrátor pretekov Vladimír Machula z Českej republiky. „Kategória Advanced je o triedu nižšie než kategória Unlimited. Európskych pilotov doplňujú občas aj piloti z iných štátov, napr. Gruzínska, lebo ázijský šampionát neexistuje. Na začiatku roka sa vyhlási povinná zostava, ktorú piloti trénujú. Ďalej je to voľná zostava podľa presne daných pravidiel. Najrozhodujúcejšia o konečnom poradí je tajná zostava. Skladbu prvkov sa pretekári dozvedia iba osem hodín pred letom. Najväčšími favoritmi sú Francúzi, podporovaní armádou, podobne ako Rusi. Solídnu históriu majú Česi a Slováci, ktorí, bohužiaľ, zastúpenie na ME nemajú, aj keď vlani štartovali na MS v Poľsku. Z trojice kandidátov jednému zmarili účasť zdravotné problémy a dvom pracovné dôvody. Piloti z ostatných štátov môžu iba prekvapiť, ale bola by to náhoda. Akrobacia je súťaž o ume, pilotovi sa môže stať, že sa zle vyspí a päť minút nezvládne. Každá chyba znamená výrazný prepad v celkovom poradí,“ vysvetľuje Machula a pokračuje. „Advanced sa sa lieta v minimálnej výške 200 metrov nad úrovňou zeme, pri poklese pod ňu je pretekár diskvalifikovaný. Maximálna letová výška je asi 1000 metrov, lieta sa v priestore kilometer krát kilometer. Dôležité je rozloženie letu v tomto „letovom boxe“, za každé opustenie priestoru sú známky nižšie. Hodnotenie desiatich rozhodcov, ktorým šéfuje Angličan Nick Buckenham, je subjektívne ako pri krasokorčuľovaní. Pretekári absolvujú päť letov. Po povinnej a voľnej zostavy sa slabší pretekári vyradia, zvyšní letia tajné zostavy. Rozhodca vie, čo ktorý pilot poletí a udelí za každú figúru, ktorá má určitý koeficient, známku od nuly do desať. Po vynásobení sa výsledky zrátajú. Aby sa eliminovali nezrovnalosti, používa sa Fair play systém, čo je štatistická normalizácia výsledkov.

SkryťVypnúť reklamu

Lieta sa na rôznych typoch lietadiel, najviac je zastúpené nemecké Extra rôznych modelov. Je tu dosť ruských strojov Suchoj 29 a Suchoj 31. či Jak 25. Zaujímavý je francúzsky drevený stroj Cappy, ktorý je dostatočné pevný a bezpečný. Maximálna rýchlosť je od nuly, keď sa stroj vo vzduchu zastaví, až po 300 km/h. Vyššia rýchlosť nie je potrebná, hmotnosť lietadla sa pohybuje medzi 750 - 800 kg a stroje majú výkon 300 – 400 koní. Niekoľkosekundové preťaženie je až 10 G. Palivo je štandardné, nie je treba sledovať, čo si kto naleje. Rovnako je to aj s množstvom, s plnšou nádržou sa lieta ťažšie, s malým množstvom paliva pilot nemusí doletieť.“

Diváci budú môcť vidieť nielen úradujúceho absolútneho majstra sveta Francúza Baptiste Vigneza, ktorý je členom zlatého francúzskeho tímu, ale aj úradujúceho majstra sveta v tajnej zostave Čecha Marka Hyku.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 958
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 6 550
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 895
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 762
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 174
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 927
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 825

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  4. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  5. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 691
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 571
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 273
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 649
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 863
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 498
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 727
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Považskobystrickí policajti zasahovali v nočných hodinách pri dopravnej nehode v katastri považskobystrickej mestskej časti Praznov.


TASR 8 h
Futbalisti Novej Dubnice doma prehrali s Papradnom.

V oblastných súťažiach sa hrali cez víkend zaujímavé duely, v ktorých potvrdili roly favoritov mužstvá z čela tabuľky. Návšteva kola prišla na derby do Dohnian, kde hosťujúci fanklub vytvoril výbornú atmosféru. Tá vládla aj v súboji nováčika z Praznova proti favoritovi z Podmanína, ktorý to ale vôbec nemal ľahké.


2. okt
Belušania doma len remizovali s Hamsik Academy.

V ligách ZsFZ sa hralo cez víkend ďalšie kolo. Prvýkrát okúsili trpkosť prehry sklári z Lednických Rovní. Dva zápasy boli pre nespôsobilé terény preložené.


2. okt

Považskobystrickí futbalisti nastúpili po pauze na ďalší zápas II. ligy, ich súperom bola Rača.


1. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  4. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  5. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 691
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 571
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 273
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 649
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 863
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 498
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 727
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu