ety, ktorú usporiadalo v spolupráci s mestom občianske združenie Bystricykel.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. V priebehu mája a júna sa uskutočnil anketový prieskum, zisťujúci potreby a názory obyvateľov mesta na tému cyklistických trás a používania bicykla, ako aj na dopravu v meste.
Anketový dotazník vyplnili takmer dve stovky respondentov zo všetkých mestských častí. Zúčastnili sa hlavne mladší.
Bolo by ich aj viac
Spomedzi respondentov dnes 58 percent využíva bicykel ako dopravný prostriedok a 73 percent vo voľnom čase na rekreačné a športové účely, niektorí oboma spôsobmi.
„Mladší jazdia prevažne rekreačne, kým pre starších je bicykel viac spôsobom dopravy,“ dopĺňa zistenie Jaroslav Semančík, predseda občianskeho združenia. Dodáva, že ak by sa v meste zlepšili pre cyklistov podmienky, pravidelne či občasne by na svoju dopravu však využívalo bicykel až 74 percent respondentov.
„Nedá sa priamo povedať, že pri vhodných podmienkach by na bicykli jazdili tri štvrtiny obyvateľov, anketu totiž vyplnili hlavne tí, ktorých téma „bicykel v meste“ zaujíma. Výsledky ale ukazujú, že najväčší dopyt je po možnosti využívať bicykel ako bežný spôsob dopravy. A to najmä u mladších, ktorí dnes jazdia prevažne rekreačne. Ďalším zaujímavým zistením je, že hoci dnes muži využívajú bicykel častejšie než ženy, pri lepších podmienkach by to bolo naopak,“ upresňuje Semanačík.
Dôvody pre výber bicykla
Najčastejšie uvádzanými dôvodmi, prečo ľudia jazdia na bicykli, sú, že ich to baví, pre zdravie či kondíciu, a pretože je to pre nich rýchly a jednoduchý spôsob dopravy. Tieto dôvody uviedla viac než polovica opýtaných.
Najmenej častým dôvodom bolo nevlastnenie auta, ten uviedol len jeden z desiatich respondentov.
Nehody
Podľa odpovedí respondentov mal už každý tretí muž a každá štvrtá žena na bicykli zrážku s motorovým vozidlom. Tri štvrtiny zrážok sa, našťastie, obišli bez zranenia.
„Na políciu bola hlásená, a teda v štatistikách figuruje, len každá piata zo zrážok so zranením a len každá pätnásta zo všetkých. Dve tretiny ľudí, ktorí zažili zrážku, by však aj naďalej, pri vhodných podmienkach, chceli používať bicykel ako pravidelný spôsob dopravy,“ vyplynulo podľa slov Semančíka z ankety.
Možno práve toto je dôvod, prečo viac než polovica respondentov preferuje samostatnú cestičku, oddelenú od motorovej dopravy, aj keď je dlhšia či spoločná s chodcami. Dvadsaťjeden percent radšej rýchlejšiu trasu vo vyznačenom pruhu pre cyklistov na bežnej komunikácii, u dvadsiatich troch percent to závisí od účelu jazdy.
Čo by uvítali?
A čo dnes ľudí od bicykla odrádza?„Najčastejšie uvádzané prekážky sú obavy o bezpečnosť a pocit ohrozenia od vodičov áut, chýbajúca infraštruktúra pre cyklistov, nutnosť jazdiť po hlavných cestách, chýbajú bezpečné cyklotrasy oddelené od motorovej dopravy i cyklopruhy na cestách. Viacerí oceňujú aspoň jednoduchý cyklopruh pri štadióne. Ľuďom tiež chýba bezpečná súvislá trasa pozdĺž hlavnej osi mesta od Zakvašova do Strojárenskej štvrte, zákaz vjazdu v centrálnej mestskej zóne, ťažké prekonávanie Štúrovej ulice a slabá údržba okrajov ciest,“ dodáva Semančík.
Aj pre komisiu mesta
S výsledkami ankety bola stručne oboznámená komisia pre dopravu a životné prostredie na svojom júnovom zasadnutí. Ďalej sa bude získanými podnetmi zaoberať pracovná skupina pre cyklistickú dopravu. Podrobnejšie výsledky ankety sú zverejnené na webovej stránke Bystricykla.