POVAŽSKÁ BYSTRICA. Riaditeľka pedagogicko-psychologickej poradne Kristína Priedhorská hovorí, že vo všeobecnosti je veľmi ťažké jednoznačne povedať, či je posun začiatku vyučovania pre deti dobrý alebo nie.
Ovplyvňujú to viaceré faktory.
Začiatok vyučovania a výkonnosť detí
„Z psychologického hľadiska nie je jednoznačná odpoveď na to, či je vhodné začínať v školách skôr alebo neskôr oproti tomu, ako to bolo doteraz zaužívané. Všeobecne však platí, že deti sa zmene prispôsobujú ľahšie ako dospelí,“ vysvetľuje psychologička Kristína Priedhorská.
Psychologička dodáva, že je potrebné brať do úvahy pri týchto posunoch všeobecnú krivku výkonnosti, čo by dokázali najlepšie posúdiť učitelia.
„Najvyššia výkonnosť je v dopoludňajších hodinách okolo jedenástej hodiny. Ak by bola škola schopná urobiť rozvrh tak, aby boli hlavné predmety v čase pred touto hodinou, nebolo by posunutie vyučovania, až takým veľkým problémom,“ hovorí psychologička Priedhorská.
Zmena letného a zimného času
Ďalšia vec z oblasti psychohygieny, na ktorú netreba zabúdať pri posune začiatkov vyučovania, je, že sa mení čas z letného na zimný.
„Samozrejme, keby sa čas posunul neskôr, aj odchod detí zo školy by sa posunul. Žiaci by mali menej času na voľnočasové aktivity a pobyt vonku. Ovplyvnilo by to aj krúžkovú činnosť. Deti by opäť prichádzali domov neskôr,“ vysvetľuje psychologička.
Typy žiakov a posúdenie učiteľov
Vplyv na výkonnosť žiakov v škole, a na potom tiež na to, či pristúpiť k zmene, má aj to, aké deti sú v kolektíve.
„Sú takzvané ranné typy žiakov, ktorí sú ráno výkonnejší alebo typy takzvaných nočných sov, ktoré sa v činnosti rozbiehajú až neskôr. Aj toto najlepšie posúdia učitelia, a tak až po porade s nimi je dobré pristúpiť k úprave začiatkov vyučovania,“ hovorí Priedhorská.
Dodáva, že vo všeobecnosti sa každému žiakovi prispôsobiť nedá. Faktom však podľa nej zostáva, že väčšina detí si ráno rada pospí dlhšie.
Denný harmonogram rodiny
Dôležitá okolnosť, ktorá má vplyv na posun vyučovanie je tiež to, ako sú zamestnaní rodičia.
„Je dôležité vedieť, či odchádzajú ráno skôr a aj prichádzajú skôr, alebo neskôr. Tu je potrebné brať do úvahy, aby nedochádzalo k stratám času, ktoré má rodič možnosť tráviť s dieťaťom. Jeho skrátenie by nebolo dobré pre dieťa,“ vysvetľuje psychologička.
Aké je v konečnom dôsledku jej odporúčanie pre školy v regióne?
„Vzhľadom na miestne pomery a všetky aspekty, ktoré som uviedla je môj názor taký, že začiatok vyučovania je nastavený dobre a nemenila by som ho.“