Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Skúter Manet 100 vyhral. Je považovaný za najkrajšie vozidlo

Slávna éra výroby motocyklov sa na chvíľu vrátila do Považskej Bystrice. Majitelia vozidiel, ktoré sa vyrábali v Považských strojárňach, nedajú na ne dopustiť. Podľa nich sú stále spoľahlivé a najkrajšie.

Na podujatí sa zúčastnili jazdci z rôznymi typmi motocyklov a skútrov.Na podujatí sa zúčastnili jazdci z rôznymi typmi motocyklov a skútrov. (Zdroj: AUTOR)

Spomienky, hrdosť, dojatie i obdiv. Takéto pocity prežívali mnohí návštevníci výstavy Považskobystrický motocykel, ktorá sa v Považskej Bystrici konala už po tretí raz. Tentoraz bola venovaná skútri Manet 100.

Cieľom podujatia bolo pripomenúť obdobie, počas ktorého boli Považské strojárne pojmom vo svete motocyklov a najmä šikovnosť ľudí, ktorí sa podieľali na jej vývoji, výrobe či predaji.

Robili sme na kolene

Medzi dlhoročných konštruktérov motocyklov patril i Gustáv Ulický. Zaspomínal si na obdobie, keď sa začal skúter vyrábať. „Na rad prišiel po motocykli pionier. Chceli sme dať zákazníkom trocha iný typ vozidla, ako tie, čo už boli vo svete, niečo podobné, ako bola talianska vespa,“ povedal. Zdôraznil, že skúter bol predsa len odlišnejší. „Mal dynamo, štartér, smerové svetlá, krytovanie,“ upozornil na technické vylepšenie skútra.

Skryť Vypnúť reklamu

Doplnil ho ďalší vývojár motocyklov Zdeno Metzker. Podľa jeho vyjadrenia to nebolo len o konštruktéroch. „Mali sme šikovných modelárov, pred ktorými treba dať klobúk dole, lebo dokázali zhotoviť všetko. Po nich nastúpil zlievač pán Djasník, ktorý dokázal robiť doslova zázraky, konštruktéri sa zasa venovali vnútornostiam. Veľkú zásluhu na úspechu mala skúšobňa, podľa ktorej sa výrobky upravovali, musela byť aj dobrá spolupráca s technológiou, výrobou, odbytom,“ pootvoril trocha dvere do vývojárskej kuchyne.

Som rád, že som zažil tieto nádherné časy - keď sa niečo zrodí v hlave, dá sa na papier, v prototypovej dielni nadobudne konkrétne kontúry. Všetko sa robilo, ako sa hovorí, na kolene. Keď to bolo hotové a zavrčalo za objektom, skúšobné jazdy boli na nezaplatenie. Tento pocit by som doprial zažiť každému,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Preslávili mesto i Slovensko

V časoch najväčšej slávy Považské strojárne vyrábali motocykle vo veľkom. „Vyrobilo sa napríklad 140-tisíc skútrov. V roku 1961 bola najvyššia produkcia, urobilo sa 85-tisíc kusov motorových vozidiel, v roku 1969 bol vyrobený miliónty kus motorových vozidiel v Považských strojárňach, miliónty kus pioniera v roku 1975,“ uviedol niektoré konkrétne údaje Gustáv Ulický.

Odhadnúť však, koľko kusov sa vyrobil celkovo, si netrúfol. „Je to veľmi ťažko zistiteľný údaj. Niečo sa vyrábalo v Rajci, niečo v Čalove a inde. Ja osobne odhadujem, že v strojárňach sa vyrobilo celkovo 2,75 milióna kusov vozidiel. K tomu treba pripočítať ešte náhradné diely či samotné motory, ktoré sa vyvážali napríklad do Poľska, Litvy, Talianska.“

Skryť Vypnúť reklamu

Atmosféra výstavy

Prežíval ju, a svojím spôsobom sa aj vrátil k vývoju a výrobe motocyklov, i Jozef Masaryk, ktorý tiež pracoval na vývoji motocyklov. „Priznám sa, že teraz som na výstave prvýkrát, predtým mi vždy niečo do toho vošlo. Som rád, že som prišiel. Stretol som sa tu s viacerými spolupracovníkmi a zaspomínali sme si. Je dobré, že takáto akcia existuje a pripomína mladým, čo dokázali ľudia v strojárňach vyrobiť,“ skonštatoval. Dodal, že jemu k srdcu najbližšie sú krosy, na nich si rád zajazdil.

Obdobie výroby Jawy 90, ktorá mala prezývku kros, za veľmi dobré považuje aj Jozef Tamaši. Rovnako kladne hodnotí výstavu. „Je to budovanie peknej tradície, aby aj mladšia generácia videla, čo sa v strojárňach vyrábalo, že tu boli schopní ľudia, ktorí dokázali vyrobiť niečo, čo získalo uznanie na celom svete.“

Páčili sa všetky

Trinásťročný Matej Gardian čo-to o výrobe motocyklov vedel. Priznal sa, že od mamy.

„Výstava je vynikajúca, páči sa mi. Najviac, hádam, babetty alebo manety. Týmto malým malé motorky a yamaha. Ale tá je nová,“ s úsmevom ukázal na dvoch malých chlapcov, ktorých zdržal za ruku a opodiaľ zaparkovanú motorku.

Jirka Hájek, ktorý prišiel až z Moravy, nedá na skútre dopustiť. Potvrdili to aj jeho prvé slová, že nemá motorku, ale skúter. „Toľko skútrov sme pohromade ešte nevideli. Ja jeden vlastním už dvadsať rokov a som s ním spokojný. Má síce svoje muchy, ale zodpovedá dobe, keď bol vyrobený. Bol som na ňom už aj v Prievidzi. Viete, aký je z toho placatý zadek?“ zasmial sa.

Venované skútru 100

Tohtoročnou ústrednou témou výstavy bol skúter Manet S-100, ktorý sa začal sériovo vyrábať v Považských strojárňach v roku 1958. Tento typ motocykla sa stal aj najkrajším motocyklom výstavy. Jeho vlastníkom je Vladimír Koštál. Tvrdí, že pre neho je to kultová motorka, pretože ju mal už ako študent.

Okrem skútrov bolo na výstave oveľa viac typov motocyklov. Väčšina z nich je vo vlastníctve Vlastivedného múzea. Podľa jeho riaditeľky Viery Praženicovej možnosť takejto verejnej prezentácie vítajú. Múzeu totiž chýbajú výstavné priestory. Dúfa však, že sa to zmení. „Niekoľko exponátov máme v Žiline v jednom obchodnom centre. Motocykle by však mali byť vystavené v meste, kde sa vyrábali, čo by určite pomohlo aj rozvoju turistického ruchu. Niečo už pripravené máme, čakáme však na výzvu z eurofondov, aby sme mohli podať projekt. Snáď po školstve príde na rad už aj kultúra,“ povedala.

S účasťou na výstave bola spokojná. Prišlo oveľa viac ľudí ako v predchádzajúcich ročníkoch. To potvrdil i Štefan Blaško z Klubu historických vozidiel Považie. „Je oveľa väčší záujem. Účastníci prišli nielen z Považskej Bystrice, ale aj z iných okresov a Moravy.“

Manínsky okruh

Súčasťou výstavy bola aj jazda po manínskom okruhu, ktorý sa prvýkrát v Považskej Bystrici jazdil koncom štyridsiatych rokov. Teraz sa na trať vydalo viac ako tridsať pretekárov. Nešlo však len o čas, ale aj o znalosti. Čakali ich totiž aj otázky a jazda zručnosti. Víťazom sa stal Jaroslav Hajdúch na Manete 90, druhý skončil Libor Pračko na Jawe 20 a tretí Edo Maťašovský na skútri Manet 100.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 800
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 775
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 277
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 465
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 257
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 234
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 142
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 872
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 137
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Ilustračná fotografia.

Plánované operácie len s negatívnym testom

Nemocnica s poliklinikou v Považskej Bystrici plánované operácie nezrušila. Pacient však musí mať pred nástupom na oddelenie negatívny test na Covid-19.

Hematologicko-transfúzne oddelenie v Považskej Bystrici

Mŕtvy muž otvoril rakvu a vrátil sa domov

Takmer 500 náhlych a najmä tragických úmrtí zachytil v Čiernej kronike 1770 – 1900 z Nového Mesta nad Váhom a okolia Jaroslav Kukuča z Bošáce.

Posledná cesta zosnulých v minulosti

GALÉRIA: Novorodenci zo stredného Považia

Pozrite si milé zábery našich najmenších.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Prípravy na Kysuciach v plnom prúde, testovať sa bude aj v reštaurácii či v kolkárni

Sme na jednej lodi, musíme sa zomknúť, hovorí starosta Čierneho.

Už ste čítali?