Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Skúter Manet 100 vyhral. Je považovaný za najkrajšie vozidlo

Slávna éra výroby motocyklov sa na chvíľu vrátila do Považskej Bystrice. Majitelia vozidiel, ktoré sa vyrábali v Považských strojárňach, nedajú na ne dopustiť. Podľa nich sú stále spoľahlivé a najkrajšie.

Na podujatí sa zúčastnili jazdci z rôznymi typmi motocyklov a skútrov.Na podujatí sa zúčastnili jazdci z rôznymi typmi motocyklov a skútrov. (Zdroj: AUTOR)

Spomienky, hrdosť, dojatie i obdiv. Takéto pocity prežívali mnohí návštevníci výstavy Považskobystrický motocykel, ktorá sa v Považskej Bystrici konala už po tretí raz. Tentoraz bola venovaná skútri Manet 100.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľom podujatia bolo pripomenúť obdobie, počas ktorého boli Považské strojárne pojmom vo svete motocyklov a najmä šikovnosť ľudí, ktorí sa podieľali na jej vývoji, výrobe či predaji.

Robili sme na kolene

Medzi dlhoročných konštruktérov motocyklov patril i Gustáv Ulický. Zaspomínal si na obdobie, keď sa začal skúter vyrábať. „Na rad prišiel po motocykli pionier. Chceli sme dať zákazníkom trocha iný typ vozidla, ako tie, čo už boli vo svete, niečo podobné, ako bola talianska vespa,“ povedal. Zdôraznil, že skúter bol predsa len odlišnejší. „Mal dynamo, štartér, smerové svetlá, krytovanie,“ upozornil na technické vylepšenie skútra.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil ho ďalší vývojár motocyklov Zdeno Metzker. Podľa jeho vyjadrenia to nebolo len o konštruktéroch. „Mali sme šikovných modelárov, pred ktorými treba dať klobúk dole, lebo dokázali zhotoviť všetko. Po nich nastúpil zlievač pán Djasník, ktorý dokázal robiť doslova zázraky, konštruktéri sa zasa venovali vnútornostiam. Veľkú zásluhu na úspechu mala skúšobňa, podľa ktorej sa výrobky upravovali, musela byť aj dobrá spolupráca s technológiou, výrobou, odbytom,“ pootvoril trocha dvere do vývojárskej kuchyne.

Som rád, že som zažil tieto nádherné časy - keď sa niečo zrodí v hlave, dá sa na papier, v prototypovej dielni nadobudne konkrétne kontúry. Všetko sa robilo, ako sa hovorí, na kolene. Keď to bolo hotové a zavrčalo za objektom, skúšobné jazdy boli na nezaplatenie. Tento pocit by som doprial zažiť každému,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Preslávili mesto i Slovensko

V časoch najväčšej slávy Považské strojárne vyrábali motocykle vo veľkom. „Vyrobilo sa napríklad 140-tisíc skútrov. V roku 1961 bola najvyššia produkcia, urobilo sa 85-tisíc kusov motorových vozidiel, v roku 1969 bol vyrobený miliónty kus motorových vozidiel v Považských strojárňach, miliónty kus pioniera v roku 1975,“ uviedol niektoré konkrétne údaje Gustáv Ulický.

Odhadnúť však, koľko kusov sa vyrobil celkovo, si netrúfol. „Je to veľmi ťažko zistiteľný údaj. Niečo sa vyrábalo v Rajci, niečo v Čalove a inde. Ja osobne odhadujem, že v strojárňach sa vyrobilo celkovo 2,75 milióna kusov vozidiel. K tomu treba pripočítať ešte náhradné diely či samotné motory, ktoré sa vyvážali napríklad do Poľska, Litvy, Talianska.“

SkryťVypnúť reklamu

Atmosféra výstavy

Prežíval ju, a svojím spôsobom sa aj vrátil k vývoju a výrobe motocyklov, i Jozef Masaryk, ktorý tiež pracoval na vývoji motocyklov. „Priznám sa, že teraz som na výstave prvýkrát, predtým mi vždy niečo do toho vošlo. Som rád, že som prišiel. Stretol som sa tu s viacerými spolupracovníkmi a zaspomínali sme si. Je dobré, že takáto akcia existuje a pripomína mladým, čo dokázali ľudia v strojárňach vyrobiť,“ skonštatoval. Dodal, že jemu k srdcu najbližšie sú krosy, na nich si rád zajazdil.

Obdobie výroby Jawy 90, ktorá mala prezývku kros, za veľmi dobré považuje aj Jozef Tamaši. Rovnako kladne hodnotí výstavu. „Je to budovanie peknej tradície, aby aj mladšia generácia videla, čo sa v strojárňach vyrábalo, že tu boli schopní ľudia, ktorí dokázali vyrobiť niečo, čo získalo uznanie na celom svete.“

Páčili sa všetky

Trinásťročný Matej Gardian čo-to o výrobe motocyklov vedel. Priznal sa, že od mamy.

„Výstava je vynikajúca, páči sa mi. Najviac, hádam, babetty alebo manety. Týmto malým malé motorky a yamaha. Ale tá je nová,“ s úsmevom ukázal na dvoch malých chlapcov, ktorých zdržal za ruku a opodiaľ zaparkovanú motorku.

Jirka Hájek, ktorý prišiel až z Moravy, nedá na skútre dopustiť. Potvrdili to aj jeho prvé slová, že nemá motorku, ale skúter. „Toľko skútrov sme pohromade ešte nevideli. Ja jeden vlastním už dvadsať rokov a som s ním spokojný. Má síce svoje muchy, ale zodpovedá dobe, keď bol vyrobený. Bol som na ňom už aj v Prievidzi. Viete, aký je z toho placatý zadek?“ zasmial sa.

Venované skútru 100

Tohtoročnou ústrednou témou výstavy bol skúter Manet S-100, ktorý sa začal sériovo vyrábať v Považských strojárňach v roku 1958. Tento typ motocykla sa stal aj najkrajším motocyklom výstavy. Jeho vlastníkom je Vladimír Koštál. Tvrdí, že pre neho je to kultová motorka, pretože ju mal už ako študent.

Okrem skútrov bolo na výstave oveľa viac typov motocyklov. Väčšina z nich je vo vlastníctve Vlastivedného múzea. Podľa jeho riaditeľky Viery Praženicovej možnosť takejto verejnej prezentácie vítajú. Múzeu totiž chýbajú výstavné priestory. Dúfa však, že sa to zmení. „Niekoľko exponátov máme v Žiline v jednom obchodnom centre. Motocykle by však mali byť vystavené v meste, kde sa vyrábali, čo by určite pomohlo aj rozvoju turistického ruchu. Niečo už pripravené máme, čakáme však na výzvu z eurofondov, aby sme mohli podať projekt. Snáď po školstve príde na rad už aj kultúra,“ povedala.

S účasťou na výstave bola spokojná. Prišlo oveľa viac ľudí ako v predchádzajúcich ročníkoch. To potvrdil i Štefan Blaško z Klubu historických vozidiel Považie. „Je oveľa väčší záujem. Účastníci prišli nielen z Považskej Bystrice, ale aj z iných okresov a Moravy.“

Manínsky okruh

Súčasťou výstavy bola aj jazda po manínskom okruhu, ktorý sa prvýkrát v Považskej Bystrici jazdil koncom štyridsiatych rokov. Teraz sa na trať vydalo viac ako tridsať pretekárov. Nešlo však len o čas, ale aj o znalosti. Čakali ich totiž aj otázky a jazda zručnosti. Víťazom sa stal Jaroslav Hajdúch na Manete 90, druhý skončil Libor Pračko na Jawe 20 a tretí Edo Maťašovský na skútri Manet 100.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 10 311
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 272
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 785
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 721
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 628
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 124
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 060
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 727

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ako by Viktor Orbán obliekol snehuliaka
  2. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  4. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  5. Ľubomír Maretta: Melódia
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  7. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  8. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 781
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 059
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 4 458
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 238
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 634
  6. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 428
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 444
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 244
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Podmienky na ubytovanie lokalite Dušianica zostávajú rovnaké ako v minulom roku.


TASR 10 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


2. dec
Marko Stacha na juniorských MS v drese Slovenska.

Konečne je späť pri hokeji. Talentovaný Považskobystričan Marko Stacha bol bez neho takmer rok.


2. dec
Ilustračná foto

Tí, ktorí majú možnosť, vracajú sa k rodičom.


2. dec

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ako by Viktor Orbán obliekol snehuliaka
  2. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  4. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  5. Ľubomír Maretta: Melódia
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  7. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  8. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 781
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 059
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 4 458
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 238
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 634
  6. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 428
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 444
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 244
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu