POVAŽSKÁ BYSTRICA. Námestník nemocnice pre lekársku starostlivosť Igor Steiner zdôvodňuje nové opatrenie aj možnosťou spätnej kontroly toho, aké výkony a v akom objeme sa robia v jednotlivých strediskách zdravotníckeho zariadenia. To doteraz nebolo možné.
Ide o snahu vniesť do systému poriadok. Námestníčka pre ošetrovateľskú starostlivosť Jana Lunáková hovorí, že zariadeniu, ktoré je v zlej finančnej situácii, nebudú utekať peniaze. Neúmerné administratívne zaťaženie lekárov ani sestier po zavedení opatrenia námestník neočakáva.
Verejne prístupný cenník
Primárov, vedúcich lekárov a sestry informoval o zavedení nového systému námestník Igor Steiner na pracovnej porade koncom septembra. Opatrenie vstúpilo do platnosti od prvého októbra.
„Stretli sme sa s vedúcimi jednotlivých pracovísk, aby sme prerokovali cenník výkonov, ktoré nie sú hradené zo zdravotného poistenia. Ide buď o nadštandardné výkony, alebo výkony vynútené, ktoré nie sú hradené zdravotnou poisťovňou. V nemocnici sa realizuje veľa výkonov, ktoré nehradí zdravotná poisťovňa a nebolo možné si verifikovať, či za ne pacient platil alebo neplatil, komu platil a koľko platil. Keď som tvoril cenník, stiahol som si niekoľko desiatok cenníkov z iných nemocníc, z čoho sme potom čerpali a výsledok práce je tento náš,“ hovorí Steiner.
Cenník je podľa neho kolektívnym dielom, lebo všetci vedúci pracovníci mali možnosť pripomienkovať surový materiál. Až po zapracovaní všetkých pripomienok a rôznych vecí v súlade so zákonmi došlo ku konečnému výsledku.
Cenník budú mať aj na webovej stránke nemocnice.
„Bude verejný pre každého pacienta a človeka, ktorý bude mať záujem pozrieť si ho,“ garantoval Steiner.
Nový systém evidencie
Lekári dostali zároveň metodický pokyn o tom, ako vyberať poplatky a viesť ich evidenciu. S pacientmi budú lekári podpisovať dohody. „Prerokovali sme aj metodický pokyn, ako nakladať s jednotlivými položkami, akou formou a aké dokumenty budú k tomu potrebné, aby bola presná evidencia financií a možnosť vedieť, ktoré pracoviská aké nadštandardné výkony vykonávali,“ povedal Steiner.
Systém aj formuláre schválil nemocničný právnik a prešiel schvaľovacím procesom celého vedenia.
Aby neutekali peniaze
Opatrenie uvítala aj Jana Lunáková, námestníčka pre ošetrovateľskú starostlivosť.
„Nemocnica je v zlej finančnej situácii a chceme, aby nám neutekali z nej peniaze, aby sa platby stali oficiálnymi a boli rovnaké formuláre pre celé zariadenie. Niektoré veci sa platili aj doteraz, nie však na každom oddelení či pracovisku rovnakým spôsobom. Chceli sme, aby bol rovnaký formulár aj pre pokladňu, aj pre vypisovanie v rámci celého zariadenia. O zaplatení sa budú vystavovať tri doklady. Jeden bude zostávať pacientovi, jeden zostane na pracovisku a jeden bude pre pokladňu,“ vysvetľuje Lunáková.
Nebude viac práce
Lekárom ani sestrám podľa námestníka opatrenie neprinesie podstatne viac administratívnej práce.
„Určite to nebude nič, čo by ich nejako podstatne viac pracovne zaťažovalo. Je urobená interaktívna počítačová tabuľka, v ktorej stačí ťuknúť na jednotlivé body a tabuľka sa vypíše absolútne sama. Dokonca im aj vyráta sumu, takže nepotrebujú ani kalkulačku. Treba jedine vytlačiť papier z tlačiarne, čo je otázkou možno dvadsiatich sekúnd. Takže časová náročnosť v tomto prípade je naozaj nezmysel,“ zdôvodňuje Steiner.
Pripúšťa, že nový systém si vyžiada zvýšené náklady na papier, čo je však s efektom, ktorý by mal priniesť, zanedbateľné. „Musíte uznať, že robíme s veľmi krehkým materiálom, čo je zdravie a druhým veľmi krehkým materiálom sú peniaze cudzích ľudí. Pokiaľ nechce mať ktorýkoľvek z ošetrujúcich lekárov či sestier v budúcnosti problémy s tým, že ho niekto nazve úplatkárom alebo nejakým iným spôsobom bude rozprávať o tom, že vybral financie, na ktoré nemal nárok, by mal papier, teda dohodu o vykonaní nadštandardného výkonu, vo vlastnom záujme vytlačiť a dať pacientovi,“ hovorí Steiner.
Robilo sa to kadejako
Steiner tvrdí, že doteraz sa to evidovalo kadejako. „Niekto písal výmenné lístky, niekto priamo žiadanky. Pacient išiel do pokladne, tam zaplatil nejakú sumu. Spätná kontrola toho, aké výkony a koľko ich bolo v jednotlivých strediskách, nebola možná. Takto je to v elektronickej podobe, máme tabuľku, ktorá je sčítateľná a porovnateľná. Keď dostanem tabuľky, viem si vyhodnotiť jednotlivé nákladové strediská, aj to, ako často jednotlivé výkony robia v nemocnici. Teraz nemáme vlastne žiadny prehľad,“ vysvetľuje Steiner.
Aj vedenie bude môcť použiť tieto podklady v budúcnosti ako určitý odrazový mostík, keď bude chcieť zistiť, o aké výkony alebo produkty je záujem.
Finančný efekt
Aký finančný efekt bude mať opatrenie, nevie zatiaľ Steiner predpovedať. „Doteraz poriadna evidencia neexistovala, nemáme z čoho vychádzať a s čím porovnávať,“ tvrdí. „Všetko toto sa týka platieb za výkony, ktoré budú vykonávať priamo zamestnanci nemocnice na jej oddeleniach.“
Možnosť voľby lekára
Pacient bude mať možnosť voľby lekára. „Súčasťou cenníka je aj možnosť voľby lekára, voľby operatéra, pôrodníka a anesteziológa. Sedemdesiat percent z ceny uvedenej v cenníku zostane lekárovi,“ dodáva Steiner.