POVAŽSKÁ BYSTRICA. Do redakcie sme dostali e-mail, kde sa nespokojný obyvateľ (uvádza, že je Považskobystričan) sťažuje na to, v akom stave zostalo priestranstvo pred Hypernovou po návšteve cirkusu Medrano. Nepáči sa mu, že sa jediné námestie využíva na takéto podujatia, zaujíma ho, kto k tomu dáva súhlas a tiež kto dáva špinavé a poškodené priestranstvo do poriadku. Rozhorčených otázok je viac.
Úrad tvrdí, že situáciu hneď riešil a námestie zatiaľ upratal. Všetky prostriedky, ktoré použije mesto na uvedenie námestia do pôvodného stavu, by mal cirkus refundovať.
Nespokojný a rozhorčený
V maili nespokojného obyvateľa sa píše: „Považskú Bystricu navštívil cirkus Medrano. Na tom by nebolo nič neobvyklé, keby mestské zastupiteľstvo šalamúnsky nerozhodlo umiestniť ho „za Hypernovu“, teda na jediné námestie, ktoré v PB máme (ak sa ten kúsok úbohej trávy dá ešte nazvať námestím). Na to, že sa na danom pozemku pravidelne pretŕčajú kolotoče spolu s maringotkami a ich obsluhy, sme si už, ako občania mesta, zvykli a berieme to ako „folklór“. Veď Považská Bystrica je len trošku väčšia dedina a k tomu patria aj kolotoče, však? Ale to, čo ostalo po talianskom cirkuse Medrano, je nepopísateľné,“ uvádza sa v e-maili.
Pisateľa zaujíma, čí to bol skvelý nápad, umiestniť cirkus do tejto lokality, či bude námestie vrátené do pôvodného stavu a kedy sa tak stane, ak áno, z akých peňazí, či to zaplatí cirkus, alebo sa to bude platiť z peňazí za prenájom, alebo to uhradia občania mesta a pozemok upravia technické služby?
Majú to ošetrené, nerozhodujú poslanci
To je len časť otázok, ktoré prišli do redakcie. Zisťovali sme na mestskom úrade, ako situáciu riešil.
Anton Martaus, vedúci ekonomického útvaru mesta, hovorí, že o mieste, kde dajú priestor pre podobné činnosti, nerozhodujú poslanci. „O využívanie verejného priestranstva na podobné účely môže v rámci slobodného podnikania, ak spĺňa určité podmienky, požiadať každý. Keď sem niekto príde a podá si žiadosť, posúvame ju na odborné útvary, ktoré majú na starosti rozvoj mesta a jeho majetok. Tieto sa vyjadrujú z ich pohľadu k tomu, či s tým súhlasia. Na základe toho, aké je ich stanovisko, vydáme povolenie,“ vysvetľuje Martaus.
Dodáva, že mesto si v povolení stanoví podmienky, za akých môže nájomník priestor využívať. „V tomto konkrétnom je, okrem iného, uvedené, že pri uskutočňovaní hudobnej produkcie nebudú rušiť pokoj obyvateľov a zodpovedajú za prípadné úrazy a škody vzniknuté prevádzkou. Ďalej to, že v prípade poškodenia okolitého prostredia ho uvedú do pôvodného stavu. Pri vydávaní povolenia sa teda úrad istí aj proti takýmto prípadom,“ hovorí Martaus.
Riešil to
Vedúci ešte dodáva, že mestský úrad zaregistroval nedostatky a situáciu riešil čo najrýchlejšie. „Cirkus odchádzal v utorok a dnes je piatok. Nejde síce o ohrozenie ľudí, ale aj napriek tomu sme sa snažili konať okamžite. Kontaktovali sme cirkus, kde povedali, že to uvedú do pôvodného stavu,“ hovorí Martaus.
Zástupca primátora tvrdí, že hneď po odchode Medrana bol priestor skontrolovať. „V utorok, keď odišli, išiel som osobne urobiť prieskum, aby som zistil, čo po nich zostalo. Nepáčilo sa mi, čo som našiel. Komunálny odpad síce po nich nezostal, zostal tam však trus po zvieratách, rozjazdená zeleň a blato po komunikáciách a chodníkoch. Okamžite som išiel na úrad a dal túto informáciu odboru a zamestnancovi, ktorý má toto riešiť. Samozrejme, nezačali sme to upratovať hneď, ani sme nemohli. Najprv sme sa snažili kontaktovať cirkus, bol však problém. Potom sme sa snažili zdokumentovať stav, aby sme mohli dokázať, v akom stave zostal priestor. Tak sa vykonanie nápravy trochu oddialilo,“ hovorí Marián Sopčák.
Zaplatia náklady
Sopčák dodáva, že až v piatok sa dopátral telefónneho čísla sprostredkovateľa či koordinátora cirkusu na Slovensku a okamžite ich kontaktoval.
„Požiadal som ich, aby uviedli veci na pravú mieru. Koordinátorka sa mi vyjadrila, že odchádzali ráno okolo štvrtej a vodiči áut nezaregistrovali, že priestor takto rozjazdili a zašpinili. Vôbec túto vec nerozporujú, chcú to uviesť na pravú mieru, lebo im záleží na dobrom mene ich cirkusu. Od nás požadujú, aby sme určili predbežný rozsah nákladov, ktoré sú, či ešte budú potrebné na uvedenie do pôvodného stavu. Náklady nám budú refundovať. Nebude nás to teda nič stáť. Včera, teda vo štvrtok, začali priestor upratovať pracovníci zamestnaní v rámci verejno-prospešných prác a dnes tam prídu mechanizmy,“ vyjadril sa minulý týždeň v piatok Marián Sopčák.
Informácie nám potvrdila aj Andrea Celeritová, ktorá zastupuje cirkus Medrano na Slovensku. „Určite sme ochotní náklady refundovať. Komunikujeme s mestským úradom, dáme vec určite do poriadku,“ vyjadrila sa Celeritová.
Za používanie verejného priestranstva zaplatil cirkus daň niečo vyše 900 eur. Boli tu od 28. septembra do 11. októbra