POVAŽSKÁ BYSTRICA/ TRENČÍN. Od nového roka sa sadzby tzv. cestnej dane zvyšujú pre všetky druhy vozidiel. Výnimkou sú len dve kubatúry pri osobných autách.
Kraj si od vyššej dane sľubuje zvýšenie príjmov o 600-tisíc eur.
Kto platí cestnú daň?
Povinnosť platiť daň majú všetky subjekty, ktoré využívajú vozidlá na podnikanie alebo na činnosti, ak sú registrované v Trenčianskom kraji. Táto povinnosť sa týka nielen vozidiel, ktoré sú v majetku firmy, ale aj tých prípadov, keď sa používa súkromné auto v podnikaní na firemné, resp. služobné účely. Daňové priznanie podávajú na príslušnom daňovom úrade.
V tomto roku platili sadzby dane, ktoré zastupiteľstvo určilo v roku 2007. Od ich výšky sa odvíja aj príjem krajskej samosprávy. Ako povedal Zdenek Rýpal z úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja, vlani kraj získal viac ako 12 miliónov eur.
Úprava po štyroch rokoch
Zmena čaká majiteľov na budúci rok. Dane sa zvyšujú v niektorých prípadoch aj o viac ako desať eur. Ako Rýpal ďalej povedal, dôvodov na zvýšenie bolo niekoľko. „Krajská samospráva má nedostatok finančných zdrojov a inú daňovú možnosť, ako ich zvýšiť, nemá. Napriek tomu, že peniaze nevyhnutne potrebujeme, riešili sme to len miernym zvýšením dane, pričom sme brali do úvahy jej priemernú výšku v ostatných samosprávnych krajoch. Zvyšovala sa len základná sadzba dane,“ informoval.
Najpoužívanejšie autá – vyšší nárast
Sadzba sa odvíja od druhu vozidla, čiže či ide o osobné, úžitkové alebo návesové vozidlo či autobus. V niektorých prípadoch je zvýšenie mierne, len o niekoľko centov, v iných ide už o viac ako desať eur. V priemere je zvýšenie o 6,2 percenta.
Spokojní môžu byť majitelia osobných áut s kubatúrou do 1200 centimetrov kubických, kde ide daň dole. Podľa Rýpala nejde o zvýhodňovanie, ale je to výsledok zaokrúhľovania. Naopak, najpoužívanejšie kubatúry osobných áut do 1500, resp. 2000 centimetrov kubických, majú sadzby vyššie o takmer osem, resp. desať eur.
Nové nariadenie nič nemení na platbách pre majiteľov vozidiel, ktoré spĺňajú európske normy Euro 3 až Euro 5. „V tomto prípade zostáva sadzba rovnaká. Chceme takýmto spôsobom vytvárať tlak, aby firmy a živnostníci obnovovali vozový park, pretože vozidlá, ktoré normy nespĺňajú, neničia len cesty, ale znečisťujú aj ovzdušie,“ doplnil Rýpal. V kraji je podľa neho už registrovaných vozidiel, ktoré spĺňajú euronormy, veľa. „Takými sú napríklad nové autobusy,“ objasnil.
V platnosti zostávajú aj výnimky, keď sa daň platiť nemusí. Patria sem napríklad vozidlá záchrannej zdravotnej služby, požiarnej ochrany, používané v poľnohospodárskej a lesnej výrobe, autobusy v rozsahu výkonu vo verejnom záujme na základe zmluvy uzavretej medzi dopravcom a samosprávnym krajom.
Peniaze aj na cesty
Zdenek Rýpal ďalej povedal, že financie, ktoré krajská samospráva získa z týchto daní, budú použité v oblasti dopravy. „Pôjdu na opravy a rekonštrukcie ciest, a ak by zostali dostatočné zdroje, tak by sa z nich financovala ďalšia časť v oblasti dopravy, a to vykrytie straty pri výkonoch vo verejnom záujme dopravcom, ktorí ich poskytujú v Trenčianskom samosprávnom kraji,“ dodal.