POVAŽSKÁ BYSTRICA. Za pozemky, byty, rodinné domy, stavby na podnikanie a iné nehnuteľnosti budú platiť obyvatelia mesta i podnikatelia vyššie dane. Pri poplatkoch za odpad sa ročná sadzba pre jedného obyvateľa zvyšuje približne o štyri eurá. Mesto tvrdí, že niektoré dane z nehnuteľností boli príliš nízke, pod slovenským priemerom.
Zvýšenie poplatkov za odpad zase podľa samosprávy len čiastočne eliminuje rozdiel medzi tým, čo mesto musí platiť za narábanie s odpadom a čo vyberie. Pred zvýšením doplácalo na každého obyvateľa asi polovicu nákladov. Poslanci schválili väčšinou hlasov nariadenia o zvýšení daní z nehnuteľností a poplatkov za odpad už minulý rok na jar, do platnosti vstupujú tento rok v januári.
Na slovenský priemer
Daň z nehnuteľností je najpodstatnejšou daňou z miestnych daní. Tvorí asi 65 percent príjmu. Tieto dane sa pre obyvateľov mesta podľa vedúceho útvaru daní a financií Antona Martausa len upravili na slovenský priemer. Pre podnikateľské subjekty sú postavené nad priemer, to však nie je likvidačné.
„Ich výška je postavená tak, aby nebola brzdou podnikania. Nové sadzby sú aj tak na polovičke úrovne daní v Púchove. Tým nechcem kritizovať toto mesto, len chcem poukázať na to, že približne rovnaké mesto v tejto lokalite má raz také dane pre podnikateľov,“ dodáva Martaus.
Kritika balíčka opatrení
Proti zdražovaniu v meste vystúpil ešte pri schvaľovaní nového všeobecne záväzného nariadenia o daniach z nehnuteľností kriticky poslanec Juraj Smatana. Poukázal vtedy na to, že okrem zvyšovania daní z nehnuteľností, poplatkov za komunálny odpad, zrušenie úľav na daň za psa pre zdravotne postihnutých a dôchodcov, zdraželo i cestovné v autobusoch. „Dochádza k radikálnemu zvýšeniu väčšiny poplatkov,“ konštatoval vtedy Smatana.
Prekážalo mu, že návrh neobsahoval skutočné merateľné kritériá, čo za to občania dostanú.
Primátor Karol Janas obhajoval kroky samospávy dopadovou štúdiou, podľa ktorej nebude zvýšenie domácnosti hrdúsiť. „Zvýšenie, čo sa týka jednej domácnosti, sa pohybuje medzi piatimi až šiestimi eurami ročne,“ reagoval Janas.
Zmeny pri daniach
Sadzby daní v meste sa pri budovách zvyšujú na jeden meter štvorcový, najviac u budov určených na podnikanie, kde je zvýšenie takmer o jedno euro. Inde ide maximálne o dvadsať centov. U bytov neprekračuje zvýšenie sumu desať centov. Majiteľ bytu pred zvýšením zaplatil za byt o výmere 70 metrov štvorcových, čo je približná výmera bytov na sídlisku Rozkvet, okolo 9 eur. Teraz to bude približne 14 eur.
Ročná sadzba dane z pozemkov sa zvyšuje najviac u zastavaných plôch a nádvorí a ostatných plôch, s výnimkou stavebných pozemkov, kde je to o 0,36 percenta viac, pôvodne bola 0,18 percenta, teraz je 0,54 percenta. Dvaapolnásobne sa zvyšuje aj ročná sadzba za stavebné pozemky v meste.
Viac aj za odpad
Druhú najdôležitejšiu položku v rámci rozpočtu tvorí z miestnych príjmov poplatok, ktorý sa vyberá za odpad. Ide o 32 percent príjmu.
Aj tu sa sadzba zvyšuje. Pre jedného obyvateľa asi o štyri eurá za rok, štvorčlenná domácnosť so školopovinnými deťmi zaplatí okolo 95 eur. Zvýšenie sadzieb bolo podľa vedúceho útvaru daní Antona Martausa potrebné pre veľký nepomer medzi tým, koľko mesto platí za služby súvisiace s odpadom a koľko vyberie na poplatkoch. „Mesto v roku 2010 vynaložilo na odpadové hospodárstvo sumu asi 1,85 milióna eur a na poplatkoch vybralo približne 854-tisíc eur. Preto pristúpilo k úprave sadzby poplatku na 0,065 eura za osobu a kalendárny deň z pôvodných 0,054 eura.
Zatiaľ čo v minulosti jeden obyvateľ platil ročne za odpad 19,7 eura, už v roku 2012 to bude 23,7 eura. Zvýšil sa aj poplatok za jeden vývoz veľkokapacitného kontajnera v záhradkárskej oblasti z 33 na 35 eur. Cena za likvidáciu jedného litra odpadu pri množstvovom zbere zostala nezmenená, a síce 0,0531 eura.
Zrušili úľavy
Došlo aj k úprave úľav. Niektoré sa nedali podľa Martausa celkom v praxi uplatniť, zrušením iných sa snaží mesto vyrovnať schodok, ktorý vzniká vo financovaní odpadového hospodárstva.
„Päťdesiatpercentné úľavy zostanú aj naďalej poplatníkom s preukazom ŤZP alebo ŤZP/S, poplatníkom nad 70 rokov a do 7 rokov. Ďalšie úľavy z poplatku, 75 percent až odpustenie, budú u poplatníkov, ktorí preukážu, že sa v meste dlhodobo nezdržiavajú z dôvodu štúdia, práce, preukážu pobyt v zahraničí. Tiež sú v nariadení konkretizované podmienky preukazovania dlhodobej neprítomnosti v meste,“ vysvetľuje Anton Martaus.
Podľa starého nariadenia mali polovičnú zľavu z poplatku deti do 15 rokov a dôchodcovia nad 62 rokov.
Pochybnosti a príjem
Poslanec Rudolf Karas sa obáva, že ide o útok na najslabšie sociálne skupiny, ktoré nebudú schopné platiť, a takýto spôsob zvýšenia neprinesie požadovaný efekt.
Mesto by malo po zvýšení dane z nehnuteľností a poplatkov za odpad získať do rozpočtu v porovnaní s minulým rokom o 283-tisíc eur viac.
DAŇOVÉ PRIZNANIA, SPLATNOSŤ, VÝMERY
- Daňové priznanie pri daniach z nehnuteľností sa nepodáva každý rok, ale len vtedy, ak nastala nejaká zmena. Napríklad ak občan alebo firma nadobudli či predali nejakú nehnuteľnosť.
- Daňové priznanie musí robiť na všetky nehnuteľnosti, ktoré podliehajú zdaneniu. Pre podanie priznania je rozhodujúci stav k 1. januáru 2012. Dôležitý je pritom dátum zápisu zmeny v katastri nehnuteľností. Priznanie musí daňovník podať do 31. januára.
- Pre fyzické osoby je daň z nehnuteľností splatná pri výške do 35 eur do 30. júna 2012, nad 35 eur v dvoch rovnakých splátkach, a to prvá do 30. júna a druhá do 30. septembra. Pre právnické osoby do 35 eur splatná do 30. apríla a nad túto sumu v dvoch rovnakých splátkach, a to prvá do 30. apríla, druhá do 30. septembra. Rovnaké sú termíny splatnosti poplatkov za odpad.
Výmery za daň z nehnuteľností a poplatky za odpad doručuje mestský úrad obyvateľom spravidla do konca mája a podnikateľom do konca marca.