POVAŽSKÁ BYSTRICA. Bezplatná telefonická linka Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny slúži na zaznamenanie podozrení o zneužívaní sociálneho systému, ale aj na oznámenie prípadov zanedbávania starostlivosti o deti.
Medzi najčastejšie príklady zneužívania patrí nepriznanie všetkých reálnych príjmov, práca „načierno" počas poberania dávok v nezamestnanosti, dvojité poberanie dávok v hmotnej núdzi na Slovensku, aj v zahraničí a iné.
Treba uviesť presné údaje
Po zavolaní na linku môže občan nahrať odkaz v dĺžke najviac dve minúty, v ktorom stručne opíše, akým spôsobom dochádza k zneužívaniu sociálneho systému, či k zanedbávaniu starostlivosti o deti. Mal by uviesť presné údaje, teda celé meno a adresu toho, kto takúto činnosť pácha, aby bolo možné podnet prešetriť. Volajúci môže uviesť aj svoje kontaktné údaje a požiadať o informáciu o výsledku šetrenia. Ak to neurobí, bude podnet šetrený ako anonymný.
Komplikujú prácu
Na číslo linky 0800 191 222 volajúci občania často nenahlásia potrebné údaje a podstatné skutočnosti k prešetreniu ich podania, potom je zložité rýchlo a efektívne reagovať na nahlásený podnet. Ak hlásia informáciu o nelegálnej práci, zabudnú napríklad uviesť presný údaj o zamestnávateľovi. Ak nahlasujú zneužitie príspevku, nepovedia meno či adresu poberateľa dávky.
Môžu pomôcť
„Chceli by sme, aby ľudia bezplatnú linku využívali vo väčšej miere a pomohli nám tak lepšie kontrolovať zneužívanie systému a nehospodárne nakladanie s peniazmi. Ide predsa o peniaze nás všetkých a malo by nám záležať na tom, aby boli využívané účelne,“ povedal po zavedení linky generálny riaditeľ Ústredia ÚPSVaR Ivan Juráš.
Podnety, ktoré občania hlásia na linke, sa týkajú najmä oblasti zneužívania dávok hmotnej núdze, štátnych sociálnych dávok, peňažných príspevkov na kompenzáciu ŤZP, ale aj nelegálneho zamestnávania, predovšetkým uchádzačov o zamestnanie vedených v evidencii úradov práce. Tieto podnety prešetruje Ústredie ÚPSVaR v spolupráci s konkrétnymi úradmi práce, Inšpektorátom práce a Sociálnou poisťovňou.
Nevyužívajú ju
„Občania nášho regióna využívajú túto linku minimálne, so svojimi podnetmi, problémami, prípadne sťažnosťami prídu priamo na úrad za zodpovednými zamestnancami úradu,“ povedal Milan Adam, riaditeľ odboru sociálnych vecí a rodiny ÚPSVaR Považská Bystrica.