POVAŽSKÁ BYSTRICA. Po zmaturovaní v roku 1997 v Považskej Bystrici začal študovať na Technickej univerzite vo Zvolene odbor priemyselný dizajn nábytku.
Talent a chuť rozvíjať sa ho primäli k ďalšiemu štúdiu. Kristín je predstaviteľom súčasného slovenského abstraktného umenia.
Ďalšie štúdium
Prácu nádejného umelca sledoval aj Milan Mazúr, riaditeľ Považskej galérie umenia v Žiline, ktorý bol zároveň kurátorom výstavy. „Sledujem ho od jeho štúdia designu. Cítil som uňho talent, a som rád, že mu to nedalo a neuspokojilo ho to. Vrelo to v ňom ako láva, ktorá sa potrebuje dostať na povrch,“ povedal Mazúr.
Potešilo ho, že Braňo v roku 2004 nastúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde študoval v odbore grafika a iné médiá v ateliéri voľnej a farebnej grafiky u docenta Vojtecha Kolenčíka.
„Kolenčík je vytvarný abstraktér a Braňovi toto štúdium sadlo. Kristín je vyhranený impulzívny typ výtvarníka s patričnou invenciou, so zmyslom a veľkou chuťou pri sondovaní nových oblastí výtvarného výrazu a schopnosťami inšpirovať sa niekedy i banálnymi skutočnosťami,“ dodal kurátor.
Farebný svet
Kristín dáva jasne najavo, že mu je farba blízka, že jej ro-zumie. Z toho jasne vyplýva, že ďalšia fáza jeho výtvarného vývoja bude orientovaná aj týmto smerom.
„Je to logické i z toho dôvodu, že v tridsiatich troch rokoch začína skutočný výtvarný život a jeho vlastné objavy budú stále pokračovať. Nie sú to machule, ako sa laikovi môže na prvý pohľad zdať. Kompozícia obrazov je vymyslená veľmi dobre. Stále pri nej experimentuje. Dorába ju odtlačkami, dobodkovaním, počítačovými posuvmi. Je to plnozrnná abstrakcia, ktorá je fajn a je príjemná a ľúbivá,“ skonštatoval Mazúr.
Na zbytočnosti nie je čas
K hlbšiemu pochopeniu Kristínových výtvarných snažení môže veľmi účinne prispieť pohľad na jeho vývojovú fázu a skúmanie samotného procesu následnej výtvarnej tvorby. Podľa Mazúra bolo už pri výbere diel v nemšovskom ateliéri jasné, na čom bude výstava postavená, že je treba vychádzať z obdobia študijných záverov.
„Vyjadrujem sa v obraze grafikou. Všetko je cielené, na zbytočnosti nie je miesto, ani čas. Prečo vychádzam z grafiky? Vyštudoval som ju a z nej ma ťahá k maľbám či k ostatnému,“ tvrdil na vernisáži autor.
Štúdium v Bratislave malo aj veselšie stránky. „Profesor nás tlačil vo vyšších ročníkoch aj do iných vecí. Maľovali sme aj akty, ale ja som zostal pri grafike,“ dodal Kristín s úsmevom.
Prečo dáva prednosť farbám pred sivou a čiernou, ktoré dominujú pri grafike? „Mám rád veselé farby, rôzne farebné škály. Použijem aj sivú či čiernu, ale živšie farby majú prednosť. Odvtedy, ako som ich začal skúšať v svojich dielach,“ tvrdil autor.
„Braňo je samobežec. Nekopíruje nikoho, nemá žiadny vzor. Je to cítiť na jeho tvorbe, a to je dobre,“ zhodnotil prácu Kristína Mazúr.