K rušeniu spojov treba pristupovať veľmi citlivo

Dopravnej politike v osobnej preprave chýba podľa odborníka koncepcia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: DP)

Juraj Kováč, editor spravodajstva ŽelPage, elektronického magazínu o železniciach, ktorý podrobne rozoberá na svojich stránkach viacero problémov železničnej dopravy vo svete, na Slovensku i v Čechách, tvrdí, že k rušeniu akýchkoľvek spojov treba pristupovať veľmi citlivo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide totiž o systém, ktorý sa buduje roky, a zlé rozhodnutia ho môžu poškodiť, zákazník stráca k dopravcovi dôveru.

V ostatnej Európe je to inak

Kováč hovorí, že v západnej Európe je bežné, ak si rôznu regionálnu osobnú dopravu v plnom rozsahu objednávajú a platia samosprávne celky, teda v našom prípade samosprávne kraje. „Nepriaznivé je, že v rámci fiškálnej decentralizácie prešla na Slovensku na kraje len objednávka autobusov, čím vzniklo často silné politické prepojenie krajských úradov s autobusovými dopravcami, veľmi často na úkor železnice, ktorú objednáva a platí štát, a tak ju župy nepovažujú za vlastný problém,“ hovorí Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že existuje viac príkladov, keď sa úplne rezignovalo na pozitívne konvergenčné (zbiehajúce či zbližujúce sa) efekty oboch druhov dopravy a kraj štátu zúrivo konkuruje, k veľkej škode oboch, a hlavne cestujúcich. „Toto prepojenie je navyše také silné, že by v prípade dodatočného presunu kompetencií kraje na železnicu v mnohých prípadoch úplne rezignovali, pretože dlhodobo namietajú, že na jej financovanie nemajú zdroje,“ objasňuje odborník.

Nová koncepcia nedotiahnutá

Kováč uvádza, že minulý rok navrhnutá nová koncepcia organizácie regionálnej dopravy počítala s tým, že by kraje dostali možnosť viac hovoriť do objednávky osobných vlakov, a to bez toho, aby za ne museli platiť, objednávalo a financovalo by ich naďalej ministerstvo dopravy. „Výmenou za to by boli povinné odstrániť súbehy vlak-autobus a prispôsobiť autobusové cestovné poriadky na najlepšie možné prípoje. To sa dnes tiež nedeje – autobus často vlaku ujde o 5 - 10 minút, čím celý systém opäť cestujúceho stráca. Ten využíva potom radšej vlastné auto. Materiál sa však už do volieb nestihol pripraviť, takže jeho ďalší osud je otázny,“ hovorí Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Niečo o redukcii

K redukcii spojov hovorí, že môže byť formou úspor, ak sa k nej pristupuje koncepčne a citlivo, a- však v praxi obvykle nefunguje. „Naopak, ekonomiku prevádzky na trati často ešte viac zhorší tým, že rozbije systém, na ktorý sa cestujúci mohol spoľahnúť,“ myslí si Kováč. Hromadná doprava podľa neho nemôže fungovať ako selektívny charter pre konkrétne firmy, školy, inštitúcie. Má byť hlavne zrozumiteľná a spoľahlivá tak, aby bola k dispozícii vždy, keď ju užívatelia môžu potrebovať.

Cesta k úsporám často nesplní očakávania. „Naopak, zvýšenie počtu spojov často znamená zlepšenie celkovej finančnej bilancie. Tento efekt nie je okamžitý, a nie je zázračný, ale s adekvátnou dopravnou politikou kraja môže robiť divy. Rátanie nákladov a stratovosti cez jedinú konštantu pre celé Slovensko je hlúposť. Zmysel má vyčíslovať náklady, príjmy, a teda aj stratu a výšku subvencie samostatne pre každú trať, alebo aspoň koherentný dopravný súbor v rámci jedného regiónu,“ hovorí Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Iný priestor pre úspory

Priestor pre úspory existuje podľa neho inde. Podobne, ako pri autobusoch, má objednávateľ možnosť ponúknuť trate do výberového konania na dopravcu, kde si môže vybrať najvýhodnejšiu ponuku. Nižšia cena navyše nemusí znamenať horšiu kvalitu – často je to dokonca naopak. Toto všetko s vedomím, že existujú trate, kde osobná železničná doprava nemá perspektívu.

„Sú to predovšetkým tie, kde dlhodobo neexistuje prirodzený prepravný prúd, prípadne tie, kde existuje výrazne rýchlejšia alebo dostupnejšia alternatíva. V bývalom Československu takých úsekov existuje mnoho, čo je dané často historickými dôvodmi, ktoré časom pominuli. Napriek tomu je dnes osobná železničná doprava zadusená skôr chybnými koordinačnými rozhodnutiami, než vlastnou neatraktivitou. Z princípu bude vždy stratová a bude vyžadovať finančnú podporu štátu, avšak je chybou, keď ju štát samotný vníma ako nejaký sociálny spôsob dopravy pre tých, ktorí nemajú inú možnosť. Skúsenosť zo zahraničia ukazuje, že moderná hromadná doprava môže byť atraktívna a dokonca preferovaná, pokiaľ je dostupná, ľahko pochopiteľná a poskytuje dostatočnú kvalitu,“ dodáva Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Pán Jozef Šamaj využíva inteligentnú domácu asistentku vyše roka.

Trenčianska župa za ňu získala ocenenie.


Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Ilustračné foto.

Nácvik činnosti zásahu pri likvidácii požiaru ubytovacieho zariadenia bolo hlavným cieľom víkendového taktického cvičenia profesionálnych a dobrovoľných hasičov z okresov Ilava a Trenčín v Nemšovej.


TASR
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu