Piatok, 19. január, 2018 | Meniny má Drahomíra, Mário
Pridajte si svoje mesto

K rušeniu spojov treba pristupovať veľmi citlivo

Dopravnej politike v osobnej preprave chýba podľa odborníka koncepcia.

Ilustračné foto.(Zdroj: DP)

Juraj Kováč, editor spravodajstva ŽelPage, elektronického magazínu o železniciach, ktorý podrobne rozoberá na svojich stránkach viacero problémov železničnej dopravy vo svete, na Slovensku i v Čechách, tvrdí, že k rušeniu akýchkoľvek spojov treba pristupovať veľmi citlivo.

Ide totiž o systém, ktorý sa buduje roky, a zlé rozhodnutia ho môžu poškodiť, zákazník stráca k dopravcovi dôveru.

V ostatnej Európe je to inak

Kováč hovorí, že v západnej Európe je bežné, ak si rôznu regionálnu osobnú dopravu v plnom rozsahu objednávajú a platia samosprávne celky, teda v našom prípade samosprávne kraje. „Nepriaznivé je, že v rámci fiškálnej decentralizácie prešla na Slovensku na kraje len objednávka autobusov, čím vzniklo často silné politické prepojenie krajských úradov s autobusovými dopravcami, veľmi často na úkor železnice, ktorú objednáva a platí štát, a tak ju župy nepovažujú za vlastný problém,“ hovorí Kováč.

Tvrdí, že existuje viac príkladov, keď sa úplne rezignovalo na pozitívne konvergenčné (zbiehajúce či zbližujúce sa) efekty oboch druhov dopravy a kraj štátu zúrivo konkuruje, k veľkej škode oboch, a hlavne cestujúcich. „Toto prepojenie je navyše také silné, že by v prípade dodatočného presunu kompetencií kraje na železnicu v mnohých prípadoch úplne rezignovali, pretože dlhodobo namietajú, že na jej financovanie nemajú zdroje,“ objasňuje odborník.

Nová koncepcia nedotiahnutá

Kováč uvádza, že minulý rok navrhnutá nová koncepcia organizácie regionálnej dopravy počítala s tým, že by kraje dostali možnosť viac hovoriť do objednávky osobných vlakov, a to bez toho, aby za ne museli platiť, objednávalo a financovalo by ich naďalej ministerstvo dopravy. „Výmenou za to by boli povinné odstrániť súbehy vlak-autobus a prispôsobiť autobusové cestovné poriadky na najlepšie možné prípoje. To sa dnes tiež nedeje – autobus často vlaku ujde o 5 - 10 minút, čím celý systém opäť cestujúceho stráca. Ten využíva potom radšej vlastné auto. Materiál sa však už do volieb nestihol pripraviť, takže jeho ďalší osud je otázny,“ hovorí Kováč.

Niečo o redukcii

K redukcii spojov hovorí, že môže byť formou úspor, ak sa k nej pristupuje koncepčne a citlivo, a- však v praxi obvykle nefunguje. „Naopak, ekonomiku prevádzky na trati často ešte viac zhorší tým, že rozbije systém, na ktorý sa cestujúci mohol spoľahnúť,“ myslí si Kováč. Hromadná doprava podľa neho nemôže fungovať ako selektívny charter pre konkrétne firmy, školy, inštitúcie. Má byť hlavne zrozumiteľná a spoľahlivá tak, aby bola k dispozícii vždy, keď ju užívatelia môžu potrebovať.

Cesta k úsporám často nesplní očakávania. „Naopak, zvýšenie počtu spojov často znamená zlepšenie celkovej finančnej bilancie. Tento efekt nie je okamžitý, a nie je zázračný, ale s adekvátnou dopravnou politikou kraja môže robiť divy. Rátanie nákladov a stratovosti cez jedinú konštantu pre celé Slovensko je hlúposť. Zmysel má vyčíslovať náklady, príjmy, a teda aj stratu a výšku subvencie samostatne pre každú trať, alebo aspoň koherentný dopravný súbor v rámci jedného regiónu,“ hovorí Kováč.

Iný priestor pre úspory

Priestor pre úspory existuje podľa neho inde. Podobne, ako pri autobusoch, má objednávateľ možnosť ponúknuť trate do výberového konania na dopravcu, kde si môže vybrať najvýhodnejšiu ponuku. Nižšia cena navyše nemusí znamenať horšiu kvalitu – často je to dokonca naopak. Toto všetko s vedomím, že existujú trate, kde osobná železničná doprava nemá perspektívu.

„Sú to predovšetkým tie, kde dlhodobo neexistuje prirodzený prepravný prúd, prípadne tie, kde existuje výrazne rýchlejšia alebo dostupnejšia alternatíva. V bývalom Československu takých úsekov existuje mnoho, čo je dané často historickými dôvodmi, ktoré časom pominuli. Napriek tomu je dnes osobná železničná doprava zadusená skôr chybnými koordinačnými rozhodnutiami, než vlastnou neatraktivitou. Z princípu bude vždy stratová a bude vyžadovať finančnú podporu štátu, avšak je chybou, keď ju štát samotný vníma ako nejaký sociálny spôsob dopravy pre tých, ktorí nemajú inú možnosť. Skúsenosť zo zahraničia ukazuje, že moderná hromadná doprava môže byť atraktívna a dokonca preferovaná, pokiaľ je dostupná, ľahko pochopiteľná a poskytuje dostatočnú kvalitu,“ dodáva Kováč.


  1. Nákladné autá ohrozujú obyvateľov 2 537
  2. Primátor vetoval uznesenie, škola peniaze nedostane 290
  3. Lednické Rovne robia Slovensku vo svete reklamu Foto 221
  4. Bola snehová nádielka. Spustia menšie vleky? 155
  5. Na diaľnici boli rušné chvíle Foto 103
  6. Bábätká z považskobystrického regiónu Foto 85
  7. Pov. Bystrica aj Dubnica zaskočili domácich 82
  8. Dajte si pozor na vietor i poľadovicu 72
  9. Zlodejov chytili pri poslednej krádeži Foto 64
  10. Čo je nové v mládežníckom hokeji? Foto 30

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Nákladné autá ohrozujú obyvateľov

Situácia v Hornom Milochove je zlá. Ľudia hovoria, že sú rukojemníkmi výstavby železnice, pri ktorej sa zanedbalo vybudovanie obslužnej cesty. Spísali petíciu, hovoria aj o živej reťazi.

Primátor vetoval uznesenie, škola peniaze nedostane

Dubnický primátor vetoval ďalšie uznesenie o poskytnutí dotácie pre súkromnú základnú umeleckú školu. Na prelomenie veta majú poslanci dva mesiace od schválenia uznesenia.

Lednické Rovne robia Slovensku vo svete reklamu

Obec Lednické Rovne je vďaka sklárskej spoločnosti RONA dedina, ktorá sa presadzuje v celom svete a robí obrovskú reklamu celej našej krajine.

Bola snehová nádielka. Spustia menšie vleky?

Včera sa poriadne rozsnežilo. Svahy, ale aj celkom malé kopčeky ožili. Sneh počas sviatkov chýbal, deti budú chcieť dohnať, čo nestihli. Budú jazdiť malú vleky v obciach a mestách?

Na diaľnici boli rušné chvíle

Včerajšie sneženie skomplikovalo situáciu aj na diaľnici. V priebehu hodiny museli hasiči zasahovať pri nehodách až na troch miestach.

Blízke regióny

Hrozivo vyzerajúca nehoda paralyzovala dopravu v Handlovej (+FOTO)

Kamióny a dodávky kvôli úzkosti prejazdnej cesty odstavovali.

Meteorológovia vydali nové výstrahy pred snežením

Aké bude počasie najbližšie dni? Meteorológovia vydali nové výstrahy na štvrtok a piatok.

Hlavný ťah na Prievidzu bol ráno ochromený. Policajti vyčíslili predbežné škody

Nehoda sa stala na hlavnom ťahu, no komplikácie spôsobovala aj v centre mesta.

Ľudia z Kubrice zostali bez autobusov

Autobus číslo jedenásť, ktorý premáva medzi Trenčínom a Kubricou skončil v utorok popoludní krátko pred 14. hodinou v mimo cesty, vozidlo bolo naklonené v plote rodinného domu.

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Všetky správy

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Je veľký rozdiel medzi živnostníkom, ktorý podniká dobrovoľne a živnostníkom, ktorého do zväzku donútili.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

Šok číslo 2: Košice musia vrátiť ďalších 14,5 milióna eur z eurofondov

Magistrát: Brusel zmenil pravidlá počas hry. O pomoc žiada ministerstvo.

Dvojitý milenec šokuje otvoreným sexom. Ale erotický thriller to nie je

Od filmu Françoisa Ozona dopredu radšej nič nečakajte.

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.