Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

K rušeniu spojov treba pristupovať veľmi citlivo

Dopravnej politike v osobnej preprave chýba podľa odborníka koncepcia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: DP)

Juraj Kováč, editor spravodajstva ŽelPage, elektronického magazínu o železniciach, ktorý podrobne rozoberá na svojich stránkach viacero problémov železničnej dopravy vo svete, na Slovensku i v Čechách, tvrdí, že k rušeniu akýchkoľvek spojov treba pristupovať veľmi citlivo.

Ide totiž o systém, ktorý sa buduje roky, a zlé rozhodnutia ho môžu poškodiť, zákazník stráca k dopravcovi dôveru.

V ostatnej Európe je to inak

Kováč hovorí, že v západnej Európe je bežné, ak si rôznu regionálnu osobnú dopravu v plnom rozsahu objednávajú a platia samosprávne celky, teda v našom prípade samosprávne kraje. „Nepriaznivé je, že v rámci fiškálnej decentralizácie prešla na Slovensku na kraje len objednávka autobusov, čím vzniklo často silné politické prepojenie krajských úradov s autobusovými dopravcami, veľmi často na úkor železnice, ktorú objednáva a platí štát, a tak ju župy nepovažujú za vlastný problém,“ hovorí Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvrdí, že existuje viac príkladov, keď sa úplne rezignovalo na pozitívne konvergenčné (zbiehajúce či zbližujúce sa) efekty oboch druhov dopravy a kraj štátu zúrivo konkuruje, k veľkej škode oboch, a hlavne cestujúcich. „Toto prepojenie je navyše také silné, že by v prípade dodatočného presunu kompetencií kraje na železnicu v mnohých prípadoch úplne rezignovali, pretože dlhodobo namietajú, že na jej financovanie nemajú zdroje,“ objasňuje odborník.

Nová koncepcia nedotiahnutá

Kováč uvádza, že minulý rok navrhnutá nová koncepcia organizácie regionálnej dopravy počítala s tým, že by kraje dostali možnosť viac hovoriť do objednávky osobných vlakov, a to bez toho, aby za ne museli platiť, objednávalo a financovalo by ich naďalej ministerstvo dopravy. „Výmenou za to by boli povinné odstrániť súbehy vlak-autobus a prispôsobiť autobusové cestovné poriadky na najlepšie možné prípoje. To sa dnes tiež nedeje – autobus často vlaku ujde o 5 - 10 minút, čím celý systém opäť cestujúceho stráca. Ten využíva potom radšej vlastné auto. Materiál sa však už do volieb nestihol pripraviť, takže jeho ďalší osud je otázny,“ hovorí Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

Niečo o redukcii

K redukcii spojov hovorí, že môže byť formou úspor, ak sa k nej pristupuje koncepčne a citlivo, a- však v praxi obvykle nefunguje. „Naopak, ekonomiku prevádzky na trati často ešte viac zhorší tým, že rozbije systém, na ktorý sa cestujúci mohol spoľahnúť,“ myslí si Kováč. Hromadná doprava podľa neho nemôže fungovať ako selektívny charter pre konkrétne firmy, školy, inštitúcie. Má byť hlavne zrozumiteľná a spoľahlivá tak, aby bola k dispozícii vždy, keď ju užívatelia môžu potrebovať.

Cesta k úsporám často nesplní očakávania. „Naopak, zvýšenie počtu spojov často znamená zlepšenie celkovej finančnej bilancie. Tento efekt nie je okamžitý, a nie je zázračný, ale s adekvátnou dopravnou politikou kraja môže robiť divy. Rátanie nákladov a stratovosti cez jedinú konštantu pre celé Slovensko je hlúposť. Zmysel má vyčíslovať náklady, príjmy, a teda aj stratu a výšku subvencie samostatne pre každú trať, alebo aspoň koherentný dopravný súbor v rámci jedného regiónu,“ hovorí Kováč.

Skryť Vypnúť reklamu

Iný priestor pre úspory

Priestor pre úspory existuje podľa neho inde. Podobne, ako pri autobusoch, má objednávateľ možnosť ponúknuť trate do výberového konania na dopravcu, kde si môže vybrať najvýhodnejšiu ponuku. Nižšia cena navyše nemusí znamenať horšiu kvalitu – často je to dokonca naopak. Toto všetko s vedomím, že existujú trate, kde osobná železničná doprava nemá perspektívu.

„Sú to predovšetkým tie, kde dlhodobo neexistuje prirodzený prepravný prúd, prípadne tie, kde existuje výrazne rýchlejšia alebo dostupnejšia alternatíva. V bývalom Československu takých úsekov existuje mnoho, čo je dané často historickými dôvodmi, ktoré časom pominuli. Napriek tomu je dnes osobná železničná doprava zadusená skôr chybnými koordinačnými rozhodnutiami, než vlastnou neatraktivitou. Z princípu bude vždy stratová a bude vyžadovať finančnú podporu štátu, avšak je chybou, keď ju štát samotný vníma ako nejaký sociálny spôsob dopravy pre tých, ktorí nemajú inú možnosť. Skúsenosť zo zahraničia ukazuje, že moderná hromadná doprava môže byť atraktívna a dokonca preferovaná, pokiaľ je dostupná, ľahko pochopiteľná a poskytuje dostatočnú kvalitu,“ dodáva Kováč.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  2. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  3. Bezbariérové vozidlo
  4. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Ruža zmeny
  10. Úpravy automobilov pre ZŤP
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 011
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 248
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 996
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 822
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 603
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 256
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 468
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 221
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 155
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 919
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Bude FK Dubnica prepúšťať? Švec: Prišli sme o vyše 150-tisíc

Exkluzívny pohľad do vnútra dubnického futbalu.

Peter Švec pózuje s Marekom Kuzmom, jedným z lídrov Dubnice, ktorí ostali aj po minulej sezóne.

Po diaľnici uháňal rýchlosťou 207 kilometrov za hodinu, zinkasoval 800-eurovú pokutu

Trenčianski diaľniční policajti dnes popoludní namerali na diaľnici D1 v katastri mesta Ilava 43-ročného vodiča osobného motorového vozidla, ktorý prekročil maximálnu povolenú

ilustračné foto

DÔLEŽITÉ: Ak máte príznaky Covid - 19, k lekárovi nechoďte osobne

Obvodní lekári v okrese Považská Bystrica žiadajú pacientov, aby preventívne konzultovali svoj zdravotný stav telefonicky.

ilustračné foto

Ambulantní lekári žiadajú lepšie informácie

Zväz ambulantných lekárov vyzval ministerstvo zdravotníctva, aby zjednotili pravidlá a informovali verejnosť.

ilustračná foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?