LADCE. Ministerstvo životného prostredia oslovilo ako dotknuté obce najskôr Ladce a po pripomienke starostu aj Košecu. Žiadalo od nich vyjadrenie k zámeru spoločnosti.
Reakcia Tunežičanov nikoho vraj neprekvapila. Spísali petíciu.
Zámer
Obaľovacia súprava by mala slúžiť pre výrobu asfaltových zmesí podľa stanovených receptúr pre bitúmenové a asfaltové zmesi širokého kvalitatívneho rozsahu. Predkladateľ zámeru chce vyrobiť za rok osemdesiattisíc živičných zmesí. Celkové náklady na stavbu by boli 1,9 milióna eur.
Plocha na potrebné osadenie obaľovacej súpravy a technológiu je asi 1200 metrov štvorcových. So stavbou by chcel Doprastav začať v marci budúceho roka, do prevádzky by chcel obaľovačku spustiť už v septembri toho istého roka.
Pracovať by sa na nej malo od marca do novembra, v roku by to bolo dvesto dní. Pribudlo by päť pracovných miest, pracovalo by sa na jednu zmenu od siedmej hodiny ráno do piatej popoludní. Počas špičky by mala zmena dvanásť hodín.
Predkladateľ chce vyrábať zmesi v tejto lokalite dvadsať rokov.
Petícia v Tunežiciach
Reakcie obcí a občanov sú, takpovediac, totožné. Ekologické riziká. Tunežičania tvrdia, že im život znepríjemňujú počas veternejšieho počasia lomy. Nieto ešte obaľovačka asfaltu, ktorá v jednom z nich má pribudnúť. Preto spísali petíciu, pod ktorú chceli doložiť podpisy aj niektorí občania neďalekej časti Košece – Nozdrovíc.
V petícii pripomienkujú napríklad vysokotlakový ventilátor pri sušiacom bubne kameniva, ktorý má byť zdrojom hlučnosti. Má byť tienený iba vybudovaným technologickým zariadením. „Máme za to, že takéto odhlučnenie je nedostatočné,“ píše sa v petícii. Ľuďom sa nepáči ani unikanie zapáchajúcich látok a sírouhlík a formaldehyd. „Z predloženého zámeru nie je zrejmé, akým spôsobom je riešené odprašovanie zásobníka na cudzie palivo,“ upozorňujú ľudia v petícii.
Domnievajú sa, že dotknutou je aj obec Košeca, nakoľko stavba sa nachádza v blízkosti jej časti Nozdrovice. Podľa ľudí nie je správny ani názor predkladateľa, ktorý nenavrhuje žiadne kompenzačné opatrenia pre zníženie dopadov predmetnej časti na okolie. Ide najmä o prašnosť, zaťaženie okolia dopravou.
Ako to vidia starostovia?
Zámer si pozreli ladčiansky starosta Ján Remo i jeho kolega z Košece Radomír Brtáň. „Všetky požadované parametre sú v norme alebo hlboko pod ňou. Realita býva však vždy úplne iná. Môžeme začať hovoriť napríklad o zápachu, ktorý sa odmerať nedá. Už dnes sú naše cesty vyťažené množstvom prechádzajúcich nákladných áut. Slovenská realita býva niekedy od projektov vzdialená,“ naráža na ekológiu Remo.
Dodá že Ladce sú zaťažené už dosť. „Cez lom je cesta, ktorou chodievajú Tunežičania na svoje pozemky a do lesov. Ďalšou prevádzkou by sa to iba skomplikovalo. Ak máme zrátať riziká a plusy, obec z tohto zámeru nič nemá. Hluk, zápach, zaťaženie ciest, prašnosť. Na druhej strane je päť pracovných miest, ktoré možno nebudú ani ponúknuté našim ľuďom, ale firemným odborníkom,“ dodal Remo. Všetko bude vraj na stavebnom úrade, ktorý povolenie vydá alebo nie.
Podobný názor má aj Radomír Brtáň. „Ľudia si sťažujú na prašnosť lomu, verím, že v tomto prípade by to bolo aj na zápach. Ak nám po našich, už poškodených cestách, má prejsť niekoľko desiatok naložených ťažkých nákladných áut denne, taktiež to obci nepomôže. Do procesu výroby vstupujú zmesi na báze ropných látok, z ktorých bude určite zápach cítiť až v Nozdroviciach. Toto všetko ovplyvní určite kvalitu bývania,“ skonštatoval Brtáň.
Čo bude ďalej?
O stanovisko sme požiadali aj navrhovateľa a ministerstvo životného prostredia. „Na túto otázku vám budem vedieť odpovedať až po verejnom prerokovávaní so spomenutými obcami,“ napísal nám výrobno technický námestník Doprastav Asfalt Milan Hronec.
Z odboru komunikácie ministerstva životného prostredia sme dostali toto stanovisko: „Investor, teda navrhovateľ stavby, predložil zámer na posúdenie na ministerstvo životného prostredia. Tento zámer bol zároveň zaslaný všetkým dotknutým subjektom. V súčasnosti ministerstvo posudzuje tento zámer v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Najbližšie sa 2. mája uskutoční prerokovanie rozsahu hodnotenia, kde sa určí ďalší postup. Výsledkom tohto celého procesu bude záverečné stanovisko a pri jeho vypracovaní budú zohľadnené všetky pripomienky dotknutých strán. Pripomíname, že toto záverečné stanovisko má odporúčací, nie povoľovací charakter – teda MŽP SR nevydáva a ani nevydá stavebné povolenie na realizáciu stavby,“ píše sa vo vyjadrení.