Štvrtok, 24. október, 2019 | Meniny má Kvetoslava

Zrušenie trinástich vlakov ľudí nahnevalo

Ďalšie zmeny, ktoré prináša v železničnej doprave nový návrh cestovného poriadku, ľudí zaskočili. Niektorí dokonca tvrdia, že na potreby občanov tu už nikto nemyslí. Viacerí poslanci Trenčianskeho samosprávneho kraja žiadali prehodnotiť návrh zrušenia tri

Jedným z osobných vlakov okolo 14. hodiny, ktorý chcú zrušiť, cestuje veľa ľudí.Jedným z osobných vlakov okolo 14. hodiny, ktorý chcú zrušiť, cestuje veľa ľudí.(Zdroj: DP)

nástich vlakov, osobných aj rýchlikov, ktoré jazdili na trati Považská Bystrica – Púchov – Bratislava a Považská Bystrica – Žilina – Košice.

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Ľudia oceňujú, že expresné vlaky by mali od decembra v Považskej Bystrici zastavovať. Zaskočilo ich však rušenie trinástich iných vlakov, osobných a rýchlikov. Dotkne sa to hlavne ľudí, ktorí využívajú vlaky na trati medzi Púchovom a Žilinou ako dopravný prostriedok na cestu do práce a školy.

Problémom sa zaoberala aj dopravná komisia v meste, ktorá je poradným orgánom poslancov zastupiteľstva. Návrh pripomienkovali aj poslanci Trenčianskeho samosprávneho kraja. Riešenie problematiky rušenia železničných spojov nebolo však samostatným bodom programu zastupiteľstva, uznesenie tak prijaté nebolo.

Článok pokračuje pod video reklamou

O ľudí sa už nikto nestará

Ľudia nechápu, aký dôvod majú železnice na rušenie spojov. Ani o nich nevedeli. „A prečo to idú rušiť? Ako budú do miest dochádzať ľudia z obcí, ktorí ich používali na cestu do roboty alebo do školy? Zase nám aj doprava dražie,“ čudovala sa Lenka Gabrišová.

„Predtým išiel vlak každú hodinu, tak teraz pôjde každé tri hodiny. Aj plyn zdražel, a nikto sa nikoho nič nepýtal. Čo sa čuduješ? Koho to už dnes zaujíma, čo si ľudia myslia,“ uštipačne pripomenul jej kamarát.

„Nebude to dobré, vlak je stále lacná doprava a dostanete sa ním pohodlne a rýchlo,“ myslí si Marek Čiernik.

Každá to vidí inak

Pani Annu z Považskej Bystrice jedna zmena potešila, k inej sa vyjadriť nevedela. „Som rada, že idú vrátiť medzinárodné expresné vlaky do Čiech. Dcéra ich využívala a osobne viem o ďalších ľuďoch, ktorí nimi cestovali za prácou. K rušeniu tých ďalších trinástich sa neviem vyjadriť, necestujem tak často vlakom a dcéra nimi nechodila,“ povedala pani Anna.

Iná žena, pani Anna z Predmiera, bola dosť prekvapená a nahnevaná. „Dochádzam do práce z Predmiera. U nás je veľa ľudí, ktorí využívajú spoje na cestu do Žiliny alebo do Považskej. Od nás je veľmi zlé spojenie. Ľudia zostanú odrezaní. Napríklad aj tento ráno, keď zrušia do Žiliny, tak som zvedavá, čo budú robiť študenti. Aj tento druhý vlak o šiestej. Veď s ním chodia ľudia do práce. Je to choré. Im to fakt vyhráva v makoviciach,“ povedal pani Anna z Predmiera.

Robia to stále, nie je to dobré

Chlapi, ktorí cestovali z práce do Plevníka-Drienového a Považskej Teplej, tiež neboli nadšení zo zmien v cestovnom poriadku. „Najviac sa to dotkne Považskobystričanov, ktorí robia v Matadore,“ povedal pán Jozef

„Mali by skôr rozmýšľať, ako prispôsobiť spoje autobusovej doprave alebo naopak, by sa mali autobusy prispôsobiť vlakom. Ale nie stále rušiť vlaky. Nie je to dobré, nemali by sa rušiť vlaky. Toto je to isté, ako keď v Považskej Teplej prestal zastavovať vlak,“ povedal Štetiar Ľubomír.

„V minulosti tak zrušili aj vlak o 13,30 do Púchova. Ľudia ho využívali a skomplikovalo to dopravu. Autom každý ísť nemôže. Často sa to dozviete, až keď je vlak zrušený,“ povedal Štefan Schmidt. Chlapi cestovali do Plevníka-Drienového a Považskej Teplej.

Zmeny

Na zmeny v cestovnom poriadku reagovala aj dopravná komisia pri mestskom zastupiteľstve v Považskej Bystrici. Do programu zaradila informáciu o zmenách a ich posúdenie ako špeciálny bod.

Viceprimátor Marián Sopčák informoval, že medzinárodné expresné vlaky, ktoré prestali v minulom roku zastavovať v Považskej Bystrici, budú opätovne zastavovať od decembra, ako bolo prisľúbené. Pripomenul však tiež, že Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) pripravuje zrušenie iných trinástich vlakov, medzi ktorými sú aj žiacke a robotnícke spoje. Jeho informáciu doplnil podpredseda komisie Juraj Smatana. „Občan si dal tú prácu a zistil porovnávaním nového a starého cestovného poriadku, ktoré konkrétne vlaky by sa mali zrušiť, čo mi dal k dispozícii,“ vysvetlil Smatana.

Doplnil, že zo stránky ŽSSK ani Trenčianskeho samosprávneho kraja sa nikto nedozvie, ktoré konkrétne vlaky sa majú rušiť bez tohto náročného porovnávania.

Hrubý zásah

Smatana ďalej poznamenal, že ide o dosť hrubý zásah do cestovného poriadku. „Trend je rok po roku uberať spoje. Na stránke kraja sa mi pritom nepodarilo nájsť odôvodnenie, prečo sa rušia spoje, nejakú analýzu vyťaženosti, teda odôvodnenie, že by s nimi chodilo málo ľudí. Myslím si, že by sme ho mali žiadať. Rušenie spojov sa pritom nedotýka len sociálne slabších vrstiev. Ide aj o to, že obyvateľov, ktorí mali auto, ale dali prednosť vlaku, vyženieme na cesty a zhoršíme tak i dosť zlú dopravnú situáciu,“ doplnil Smatana a menoval aj konkrétne vlaky. Myšlienku potreby analýzy podporil aj Pavel Petrík. „Ak chodí spojmi málo ľudí, pochopil by som to. Ale nemáme nič. Nech to spoločnosť analyzuje pre samosprávny kraj,“ povedal Petrík.

Komisia nakoniec odporučila okrem iného aj to, aby problematiku pripomienkovali na najbližšom zasadnutí poslanci Trenčianskeho samosprávneho kraja.

Pripomienkovanie poslancov

Ako prvá pripomienkovala v časti interpelácia návrh rámcového cestovného poriadku osobnej železničnej dopravy Viera Zboranová. Požiadala o prehodnotenie návrhu a súčasne o zdôvodnenie redukcie vlakových spojení, pretože jej chýbala ekonomická analýza vyťaženosti týchto spojov či ich stratovosť. Poznamenala, že medzi spojmi sú aj školské a robotnícke. Doplnil ju primátor Považskej Bystrice Karol Janas. „Návrh de facto likviduje regionálnu železničnú dopravu. Mesto Považská Bystrica to bude pripomienkovať osobitne, rovnako ako aj regionálne Združenie miest a obcí Slovenska. Ale bol by som veľmi rád, keby ten hlas zaznel aj zo strany Trenčianskeho samosprávneho kraja, lebo návrh, ktorý dali železnice, je absolútne neakceptovateľný,“ povedal Janas.

Podporili ho aj poslanec a starosta obce Pruské Viliam Cíbik. „Chcem poprosiť v mene okresu Ilava o to isté, pretože to sa týka aj Ilavy. Budú to obrovské problémy pre ľudí, ktorí budú cestovať za školou či za zamestnaním,“ vysvetlil Cíbik.

Poslanec a starosta obce Lednické Rovne Ľuboš Savara pripomenul, že aj v úseku Púchov - Horní Lideč došlo k zrušeniu existenčných spojov, ktorými pracujúci chodili do zamestnania. „Určite potrebujeme, aby sa táto vec doriešila. Pripájam sa k ostatným kolegom, nakoľko tieto spoje sú z hľadiska vyťaženosti a financií veľmi zaujímavé podľa našich názorov,“ ozrejmil Savara.

Pripomienkovanie zaznelo v časti interpelácie a nebolo súčasťou programu. Žiadne uznesenie tak prijaté nebolo.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 358
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 407
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 10 133
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 415
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 372
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 116
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 617
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 566
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 554
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 4 537

Hlavné správy z SME | MY Považská - aktuálne správy

Slovensko počíta s novou rýchlostnou cestou do Česka až o desať rokov

Cestu vlády oboch krajín označovali za prioritu.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

V Beluši horel nakladač, príčinu požiaru zisťujú

Na mieste boli dobrovoľní i profesionálni hasiči.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti skonfiškovali v okolí Terchovej motorky a štvorkolky

V boji s jazdcami majú strážcovia prírody už slušné kompetencie.

V Hurbanove chytili šoférku s 3,52 promile

Vodič v Imeli nafúkal 3,15 promile. Ďalší opitý šofér skončil v Kolte v potoku.

Vlkolínec má konečne reštauráciu. Lákať chce na tradičnú kuchyňu

Vlkolínec navštívia ročne desiatky tisíc turistov z celého sveta, láka ich štatút Unesco. Vo Vlkolínci však chýbala reštaurácia.

Aktualizované o vyjadrenie ZSSK

Nastúpili a hneď vystúpili. Aj takto vyzerá cestovanie po železnici

Obedný vlak z Bystrice do Zvolena sa nedokázal pohnúť. Cestujúci márne čakali na nejakú informáciu.

Vybrali SME

Už ste čítali?