PAPRADNO. Problematikou fungovania Miestneho kultúrneho strediska (MKS) sa poslanci zaoberajú už niekoľko rokov. Riešilo ju aj predošlé obecné zastupiteľstvo. Činnosť sa nepodarilo udržať.
Rozbor hospodárenia
Na zasadnutí januárového zastupiteľstva dostali poslanci rozbor hospodárenia organizácie za rok 2011 a boli oboznámení aj s dôvodmi, pre ktoré nemôže byť hospodárenie organizácie ziskové alebo aspoň vyrovnané.
Podľa Emílie Zdurienčíkovej, poverenej vtedy zastupovaním vedúceho MKS a účtovníčky organizácie, podnikateľská časť vyšla v mínuse aj preto, že sa na ňu rozpočtujú financie na vykurovanie a elektrickú energiu v podiele 80 percent z celkových nákladov kultúrneho domu. V kultúrnom dome bol v prevádzke bar. „Taktiež sa treba zamyslieť nad zlou tesnosťou okien v celom kultúrnom dome. Do mínusu sme sa dostali aj tým, že sa ešte nevrátili financie za aparatúru pre dídžeja, usporadúvajú sa rôzne koncerty žiakov, karnevaly, zasadania zastupiteľstva, rôzne kultúrne akcie pre občanov obce, ktoré sú bez prenájmu, ale energie sa musia platiť,“ tvrdila vtedy Zdurienčíková.
Poslanec Peter Tarožík upozornil, že sa z rozpočtu vyčleňovalo takmer 30-tisíc eur ročne na činnosť MKS a z toho išla jedna tretina na mzdy zamestnancov baru. Iní poslanci upozornili na to, že treba zmeniť systém fungovania aj hospodárenia organizácie.
Činnosť zrušená
Na aprílovom zasadnutí zastupiteľstva navrhol starosta obce Roman Španihel, že skúsia ešte udržať fungovanie MKS, ale s novým vedúcim. „Keby sme ho raz zrušili, ťažko to vrátime naspäť,“ povedal vtedy starosta.
Ekonomická oblasť MKS sa mala vykonávať na obecnom úrade. Bolo výberové konanie na miesto vedúceho MKS, no vybraný uchádzač sa vzdal funkcie. Situácia sa nezlepšila, aj napriek niektorým opatreniam, ani v roku 2012, a tak bola k 30. aprílu 2012 činnosť organizácie zrušená.
„Činnosť MKS ako príspevkovej organizácie obce bola zrušená rozhodnutím obecného zastupiteľstva na základe výsledkov hospodárenia. Zákon o majetku obcí ukladá povinnosť obciam a ich organizáciám hospodáriť efektívne, majetok zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. Dotácie sme počítali aj na udržiavanie budovy, no všetky išli na prevádzku, mzdy, energie a budova chátrala. Budova kultúrneho domu prechádza pod správu obecného úradu a všetky priestory, ktoré je možné prenajať, budú prenajaté. Taktiež organizovanie všetkých kultúrnych akcií prechádza pod obecný úrad. Bude to nárast povinností, ale musíme sa prispôsobiť momentálnej situácii. V súčasnosti sa nám vďaka dotácii z ministerstva financií podarilo vymeniť aspoň časť okien na budove,“ vysvetlil starosta.