DUBNICA NAD VÁHOM. Koniec školského roku priniesol deťom zo špeciálnej základnej školy nielen radosť z vysvedčenia, ale aj novú učebnú pomôcku v podobe záhrady s hmatovým chodníkom. Objekt bol vybudovaný v rámci programu „Zelená škola.
V škole je spolu 58 žiakov. Sú medzi nimi aj deti s mentálnym postihnutím v kombinácii s telesným postihnutím i autisti.
Prispôsobujú sa žiakom
Vyučovanie je prispôsobené potrebám žiakov, veľká časť hodín je venovaná práve praktickým predmetom na rozvoj základných zručností, akými sú pestovateľské práce, práce v dielni či varenie. Záhrada je tak pre deti celoročnou pomôckou, ktorá zároveň slúži aj ako relaxačná zóna. „Chcela som pre školu dlhodobejší projekt, ktorý by zároveň korešpondoval s naším snažením viesť deti k ekologickému správaniu,“ povedala riaditeľka školy Anna Jančovičová.
Deťom pomôže
Záhrada je rozdelená na bylinkovú, oddychovú a úžitkovú časť. Žiakom tak ponúka možnosť spoznávať bylinky, kvety aj úžitkové rastliny prostredníctvom zraku, čuchu aj hmatu. Pestuje sa tu napríklad echinacea, palina pravá, iris či kosatec, hrášok i rukola.
V oddychovej časti objektu bol inštalovaný hmatový chodník s masážnymi účinkami skladajúci sa z kamienkov, piesku, polienok a šišiek, po ktorom sa deti môžu prechádzať bosými nohami. Nechýba ani záhradné sedenie, ktoré poskytne priestor na relax, spoločné aktivity školy aj vyučovanie v exteriéri.
Spoznávanie nových vecí viacerými zmyslami je obzvlášť pre deti so zdravotným postihnutím dôležité. „Čo si môžu naše deti chytiť i ovoňať, to si lepšie zapamätajú,“ dodala Anna Podoláková, asistentka učiteľa a koordinátorka projektu na škole.