POVAŽSKÁ BYSTRICA. Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) predložil ministerstvu dopravy aj železničnej spoločnosti v súvislosti s novým poriadkom železníc a zmenami v osobnej preprave takmer stovku pripomienok. Rušiť sa mali viaceré vlaky. Kraj má vážne obavy, že na požadované vlaky nemá ministerstvo rezervy.
Presuny a nekonkrétna odpoveď
Po parciálnej porade v Žiline v polovici júla, kde sa stretli zástupcovia kraja s predstaviteľmi ministerstva dopravy a železničnej spoločnosti, garantoval kraj snahu udržať si vlakové kilometre. „Z rozhodnutia ministerstva však vyplynulo, že zrušené tarifné kilometre budú presunuté podľa potreby do iných oblastí,“ povedal vtedy Peter Toman z TSK.
Minulý týždeň sa hovorkyňa kraja Vlasta Henčelová vyjadrila, že zástupcovia ministerstva dodnes nešpecifikovali región, kde majú byť alokované vlakové výkony v osobnej železničnej doprave. „Zdôraznili len, že ich snahou je posilniť diaľkovú železničnú dopravu,“ dodala Henčelová.
Plnenie dohôd
Kraj vzniesol takmer stovku pripomienok, ktoré mu doručili zástupcovia samospráv. Zrušiť sa malo okrem iného trinásť vlakov, osobných aj rýchlikov na trati Bratislava - Žilina, v úseku Púchov, Považská Bystrica a Žilina. Zástupcovia miest aj obcí upozornili, že ide aj o vlaky, ktoré využívajú ako dopravné prostriedky študenti škôl a zamestnaní občania na cestu do práce. Tiež malo dôjsť k ďalším zmenám na trati Púchov – Lysá pod Makytou – Horní Lideč, kde o štyri vlaky prišli ľudia počas poslednej úpravy.
Zaujímalo nás, či dostal kraj nejaké konkrétne odpovede na rušenie vlakov a pripravované zmeny. „Na parciálnej porade k rámcovému návrhu cestovného poriadku ŽSR na obdobie platnosti 2012/2013 v Žiline boli dohodnuté konkrétne riešenia na časové posuny niektorých vlakov, ale na konečný návrh cestovného poriadku si musíme počkať, pretože Železnice Slovenskej republiky nám ho zatiaľ nezaslali. Podľa harmonogramu prác pre zostavu GVD 2012/2013 bol termín 27. 7. 2012, respektíve konečný návrh je stanovený na 3. 9. 2012. Po konečnom uzavretí polôh osobných vlakov budeme vedieť v akom rozsahu si ministertsvo a Železničná Spoločnosť Slovensko plní dohody,“ vyjadrila sa Henčelová.
Zrušia ich?
Na porade v Žiline v polovicu júla bolo z celkového počtu pripomienok a návrhov zo strany kraja k navrhovanej zmene cestovného poriadku akceptovaných asi len 40 percent. Všetky požiadavky Trenčianskeho samosprávneho kraja boli predložené listom pána predsedu ministrovi dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, pretože realizáciu niektorých z nich ešte malo ministerstvo zvážiť a prehodnotiť s ohľadom na technické a iné možnosti.
„Odpoveď ministerstva je veľmi rozsiahla a stanovisko ministerstva je nezmenené, to je záver z parciálnej porady v Žiline,“ vyjadrila sa Henčelová.
Konkrétnejšie k požiadavkám na nerušenie trinástich vlakov v úseku Púchov – Považská Bystrica – Žilina dodala, že ministerstvo ešte zvažuje možnosti na vedenie niektorých vlakov, resp. ich časové posuny, príp. zastavovanie v navrhovaných tarifných bodoch na sieti ŽSR.
„Obávame sa však, že na vlaky požadované zo strany TSK, regionálnych samospráv a samotných cestujúcich nebude mať ministerstvo ušetrené vlakové kilometre na ich zavedenie," dodala Henčelová.
Púchovská dolina
V súvislosti s požiadavkami starostov na trati Púchov - Horní Lideč došlo podľa Henčelovej k dohode na posune trasy u vlaku Os 3267 a dôjde k posunu trás u osobných vlakov 3262, 3261, 3269, čo bude podmienené vedením elektrickej vlakovej jednotky radu 671 do Horného Lidča.
Henčelová ešte povedala, že kraj nie je spokojný. „Trenčiansky samosprávny kraj nemôže byť spokojný s odpoveďou ministerstva, pretože sa potláča význam regionálnej osobnej železničnej dopravy jej pozastavením na tratiach železníc Slovenskej republiky, ako aj zmenšením podielu výkonov uskutočnených na území kraja. To bude mať za následok vytvorenie negatívnych vedľajších účinkov v doprave,“ zdôvodnila Henčelová. Nový cestovný poriadok by mal vstúpiť do platnosti 9. decembra 2012.