Ministerstvo hovorí o vyhovujúcom cestovnom poriadku

V súvislosti so zmenami cestovného poriadku železníc od 9. decembra 2012 sme položili niekoľko otázok aj ministerstvu dopravy. Zodpovedal ich hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Prečo sa ministerstvo rozhodlo pre úpravu cestovného poriadku a ako ju zdôvodnilo samosprávnemu kraju?

- V skratke možno povedať, že prerozdelenie dopravných výkonov na jednotlivé územia a trate vyplynulo z počtu cestujúcich využívajúcich železničnú osobnú dopravu, a teda v oblastiach, kde boli nízke prúdy cestujúcich došlo k obmedzeniu, respektíve k návrhu na zastavenie osobnej železničnej dopravy, naopak, v oblastiach, ktoré vykazovali mohutné prúdy cestujúcich, došlo k posilneniu výkonov osobnej železničnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dostal kraj nejakú konkrétnu odpoveď na požiadavku nerušenia osobných vlakov aj rýchlikov na trati Bratislava – Žilina, v úseku Púchov, Považská Bystrica? Využívajú ich aj študenti a zamestnanci na cestu do práce a podľa ľudí sú využívané.

- Na úseku je nadstavený celodenný dvojhodinový takt rýchlikov. Osobná doprava sa vykonáva v režime hodinového taktu počas špičiek a dvojhodinového taktu počas sediel. Na zvládnutie stabilizovaného prúdu cestujúcich je tento režim postačujúci.

Ministerstvo prisľúbilo ešte prehodnotenie stanoviska a možnosť zmeny. Dalo nejaké vyjadrenie kraju?

- Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. sme pridelili primeranú kvótu vlakových kilometrov s ohľadom na výsledky štúdie prúdov cestujúcich. Voľbu konkrétnej časovej polohy spojov sme v rámci tejto kvóty ponechali na Železničnú spoločnosť Slovensko s podmienkou zabezpečenia prípojov medzi diaľkovými vlakmi a vlakmi miestnej obsluhy, ako aj vedenia vlakov v takte, pričom výnimkou môžu byť len odôvodnené prípady, súvisiace s obsluhou významnej miestnej frekvencie. ZSSK pri svojom rozhodovaní vychádzala z vlastného poznania rozdelení frekvencií. Poznamenávame však, že pridávanie vlakových výkonov je vzhľadom na striktné limitovanie výkonov Železničnej spoločnosti Slovensko prakticky vylúčené. Predpokladáme samozrejme, že tento prvý krok k novému usporiadaniu železničnej osobnej dopravy nebude ešte zďaleka optimálny a budeme pozorne sledovať jeho dopady, aby sme mohli pri ďalších úpravách cestovného poriadku prijímať ďalšie optimalizačné opatrenia. Očakávame však, že po ukončení teraz rozbiehaného procesu bude výsledkom prehľadný, ako aj verejnosti vyhovujúci a zrozumiteľný železničný cestovný poriadok, ktorý nebude potrebné meniť po niekoľko ďalších rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Vyhovelo sa požiadavkám starostov na trati Púchov - Horní Lideč?

- Uvedené vlakové spojenia boli zrušené od 1.5.2011 pri redukcii vlakovej dopravy z dôvodu zníženej objednávky v oblasti dopravných výkonov zo strany ministerstva. Dôvodom pre výber týchto vlakov bolo práve ich nedostatočné obsadenie cestujúcimi, frekvencia na úrovni 15 – 25 cestujúcich, ako i možnosť využitia alternatívnej autobusovej dopravnej ponuky. Tieto dôvody boli vysvetlené i na spoločnom stretnutí, kde sa okrem zástupcov obcí zúčastnil aj Trenčiansky samosprávny kraj a príslušná SAD. V smere z Púchova odchádza autobus 308416/85 v čase o 20,30 hodine, pričom pokrýva obce po Lúky pod Makytou, v pracovné dni v úseku od Lúk pod Makytou zabezpečuje bus 308 416/86 s príchodom o 21, 55 hodine. Tento spoj má v Lúkach prípoj 308417/40 s 5 minutovým prestupným časom, takže dopravná obsluha je zabezpečená aj pre obce Strelenka a Lysá pod Makytou. Vzhľadom na uvedené skutočnosti so zmenou vo vedení osobných vlakov pre GVD 2012/2013 neuvažujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ešte nie je definitívne rozhodnuté o pripomienkach, kedy by mohol dostať kraj nejakú záväznú odpoveď?

- Deň 27. 7. 2012 bol stanovený ako termín definitívneho uzatvorenia časových polôh a kalendárnych obmedzení vlakov osobnej dopravy na GVD 2012/2013, ktorý začína platiť 9. 12. 2012. Návrh grafikonu je však iba začiatkom zmien, v priebehu nasledujúcich 2-3 rokov dôjde k jeho ustaľovaniu, dolaďovaniu a odstraňovaniu nedostatkov, ktoré nebolo z rôznych dôvodov možné zapracovať do súčasného návrhu. Ďalšie zmeny a akceptácie návrhov na úpravy, v prípade ich opodstatnenosti, budú zapracované v priebehu ďalšieho obdobia.

Máte k dispozícii nejakú analýzu vyťaženosti a ekonomickú analýzu zo strany ZSSK v súvislosti s návrhom na zrušenie vlakov a dostal ju kraj k dispozícii?

- Ministerstvo si v roku 2011 nechalo vypracovať Výskumnému ústavu dopravnému v Žiline štúdiu o prúdoch cestujúcich dotovanej autobusovej a železničnej dopravy. Táto štúdia mapovala prúdy cestujúcich využívajúcich osobnú železničnú dopravu a prímestskú autobusovú dopravu na existujúcich spojoch verejnej osobnej dopravy. Informácie o nákladovosti vlakov boli poskytnuté zo ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 141
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 818
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 5 567
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 501
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 354
  6. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 271
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 061
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 534
  1. Radovan Čipka: Nastal čas strácať nádej?
  2. Monika Albertiová: Politici zo Smeru sa boja prehry vo voľbách. Posunúť ich ale mirnix-dirnix nejde len tak!
  3. Andrea Podešvová: Nevera bude trestným činom?
  4. Juraj Sališ: Prečo to nemôže EÚ v súčasnej podobe ekonomicky ustáť.
  5. Jakub Cipko: Ako Blackout od Britney Spears zmenil popovú hudbu
  6. Elena Antalová: Budúci ďalší skvelý stranícky šéf Kollár
  7. Martina Paulenová: Tá, čo nosí v bežeckom batohu fonendoskop
  8. ASEKOL SK: Medzinárodný deň elektroodpadu ako riešenie na otázku: kam s tou nefunkčnou elektronikou?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 810
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 336
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 179
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 179
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 6 923
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 741
  7. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 778
  8. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 4 519
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pípanie pokladníc, hlasná hudba a neustále hlásenia z reproduktorov. Pre väčšinu z nás bežná kulisa nákupu, pre ľudí s poruchou autistického spektra však extrémne zmyslové preťaženie.


25-ročný muž nafúkal 1,54 promile.


O projekte Energia seniorom sa budeme v podcaste MY S VAMI rozprávať s hovorkyňou spoločnosti Stredoslovenská energetika M. Krivou.


Ilustračná fotografia.

Najvyššia chorobnosť bola v okrese Ilava, najnižšia v okrese Myjava.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu