Pondelok, 25. marec, 2019 | Meniny má Marián

Ministerstvo hovorí o vyhovujúcom cestovnom poriadku

V súvislosti so zmenami cestovného poriadku železníc od 9. decembra 2012 sme položili niekoľko otázok aj ministerstvu dopravy. Zodpovedal ich hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Prečo sa ministerstvo rozhodlo pre úpravu cestovného poriadku a ako ju zdôvodnilo samosprávnemu kraju?

- V skratke možno povedať, že prerozdelenie dopravných výkonov na jednotlivé územia a trate vyplynulo z počtu cestujúcich využívajúcich železničnú osobnú dopravu, a teda v oblastiach, kde boli nízke prúdy cestujúcich došlo k obmedzeniu, respektíve k návrhu na zastavenie osobnej železničnej dopravy, naopak, v oblastiach, ktoré vykazovali mohutné prúdy cestujúcich, došlo k posilneniu výkonov osobnej železničnej dopravy.

Dostal kraj nejakú konkrétnu odpoveď na požiadavku nerušenia osobných vlakov aj rýchlikov na trati Bratislava – Žilina, v úseku Púchov, Považská Bystrica? Využívajú ich aj študenti a zamestnanci na cestu do práce a podľa ľudí sú využívané.

- Na úseku je nadstavený celodenný dvojhodinový takt rýchlikov. Osobná doprava sa vykonáva v režime hodinového taktu počas špičiek a dvojhodinového taktu počas sediel. Na zvládnutie stabilizovaného prúdu cestujúcich je tento režim postačujúci.

Ministerstvo prisľúbilo ešte prehodnotenie stanoviska a možnosť zmeny. Dalo nejaké vyjadrenie kraju?

- Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. sme pridelili primeranú kvótu vlakových kilometrov s ohľadom na výsledky štúdie prúdov cestujúcich. Voľbu konkrétnej časovej polohy spojov sme v rámci tejto kvóty ponechali na Železničnú spoločnosť Slovensko s podmienkou zabezpečenia prípojov medzi diaľkovými vlakmi a vlakmi miestnej obsluhy, ako aj vedenia vlakov v takte, pričom výnimkou môžu byť len odôvodnené prípady, súvisiace s obsluhou významnej miestnej frekvencie. ZSSK pri svojom rozhodovaní vychádzala z vlastného poznania rozdelení frekvencií. Poznamenávame však, že pridávanie vlakových výkonov je vzhľadom na striktné limitovanie výkonov Železničnej spoločnosti Slovensko prakticky vylúčené. Predpokladáme samozrejme, že tento prvý krok k novému usporiadaniu železničnej osobnej dopravy nebude ešte zďaleka optimálny a budeme pozorne sledovať jeho dopady, aby sme mohli pri ďalších úpravách cestovného poriadku prijímať ďalšie optimalizačné opatrenia. Očakávame však, že po ukončení teraz rozbiehaného procesu bude výsledkom prehľadný, ako aj verejnosti vyhovujúci a zrozumiteľný železničný cestovný poriadok, ktorý nebude potrebné meniť po niekoľko ďalších rokov.

Vyhovelo sa požiadavkám starostov na trati Púchov - Horní Lideč?

- Uvedené vlakové spojenia boli zrušené od 1.5.2011 pri redukcii vlakovej dopravy z dôvodu zníženej objednávky v oblasti dopravných výkonov zo strany ministerstva. Dôvodom pre výber týchto vlakov bolo práve ich nedostatočné obsadenie cestujúcimi, frekvencia na úrovni 15 – 25 cestujúcich, ako i možnosť využitia alternatívnej autobusovej dopravnej ponuky. Tieto dôvody boli vysvetlené i na spoločnom stretnutí, kde sa okrem zástupcov obcí zúčastnil aj Trenčiansky samosprávny kraj a príslušná SAD. V smere z Púchova odchádza autobus 308416/85 v čase o 20,30 hodine, pričom pokrýva obce po Lúky pod Makytou, v pracovné dni v úseku od Lúk pod Makytou zabezpečuje bus 308 416/86 s príchodom o 21, 55 hodine. Tento spoj má v Lúkach prípoj 308417/40 s 5 minutovým prestupným časom, takže dopravná obsluha je zabezpečená aj pre obce Strelenka a Lysá pod Makytou. Vzhľadom na uvedené skutočnosti so zmenou vo vedení osobných vlakov pre GVD 2012/2013 neuvažujeme.

Ak ešte nie je definitívne rozhodnuté o pripomienkach, kedy by mohol dostať kraj nejakú záväznú odpoveď?

- Deň 27. 7. 2012 bol stanovený ako termín definitívneho uzatvorenia časových polôh a kalendárnych obmedzení vlakov osobnej dopravy na GVD 2012/2013, ktorý začína platiť 9. 12. 2012. Návrh grafikonu je však iba začiatkom zmien, v priebehu nasledujúcich 2-3 rokov dôjde k jeho ustaľovaniu, dolaďovaniu a odstraňovaniu nedostatkov, ktoré nebolo z rôznych dôvodov možné zapracovať do súčasného návrhu. Ďalšie zmeny a akceptácie návrhov na úpravy, v prípade ich opodstatnenosti, budú zapracované v priebehu ďalšieho obdobia.

Máte k dispozícii nejakú analýzu vyťaženosti a ekonomickú analýzu zo strany ZSSK v súvislosti s návrhom na zrušenie vlakov a dostal ju kraj k dispozícii?

- Ministerstvo si v roku 2011 nechalo vypracovať Výskumnému ústavu dopravnému v Žiline štúdiu o prúdoch cestujúcich dotovanej autobusovej a železničnej dopravy. Táto štúdia mapovala prúdy cestujúcich využívajúcich osobnú železničnú dopravu a prímestskú autobusovú dopravu na existujúcich spojoch verejnej osobnej dopravy. Informácie o nákladovosti vlakov boli poskytnuté zo ZSSK.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  4. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  5. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  6. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  7. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  8. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  9. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  10. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 26 625
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 23 719
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 975
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 098
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 434
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 753
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 052
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 4 125
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 993
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 699

Hlavné správy z MY Považská

Snahu Prečína zastavilo brvno

Sumár 18. kola 4. futbalovej ligy.

Nemocnice v pôsobnosti TSK nie je možné privatizovať, rozhodli poslanci

Nemocnice s poliklinikou (NsP) V Bojniciach, Myjave a v Považskej Bystrici zostanú v zriaďovateľskej pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK)

Belušania (v modrom) zdolali s prehľadom rezervu Spartaka Trnava.

Univerzita Komenského oslávi storočnicu

Univerzita Komenského si pripomína 100 rokov svojho vzniku. Otvoria tu jedinečnú výstavu. Národná banka vydá k tejto príležitosti striebornú mincu, slovenská pošta známku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Cesta zo Žiliny na diaľnicu D3 je z dôvodu nehody neprejazdná

V smere do Bratislavy sa stala dopravná nehoda.

Pozrite si najzaujímavejšie kaštiele na západnom Slovensku (fotogaléria)

Prinášame vám 1. diel najzaujímavejších kaštieľov na západnom Slovensku zhora.

Incident na lyžiarskom: Študent tvrdí, že ho fyzicky napadol učiteľ

Pedagóg obvinenie odmieta. Gymnazista pre obavy zo šikany prestúpil na inú školu.

Nový spôsob operácie kolena skráti rehabilitáciu v nemocnici o polovicu

Až o polovicu skráti pooperačnú rehabilitáciu nový typ operácie.

Vybrali SME

Už ste čítali?