Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto

Ministerstvo hovorí o vyhovujúcom cestovnom poriadku

V súvislosti so zmenami cestovného poriadku železníc od 9. decembra 2012 sme položili niekoľko otázok aj ministerstvu dopravy. Zodpovedal ich hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Prečo sa ministerstvo rozhodlo pre úpravu cestovného poriadku a ako ju zdôvodnilo samosprávnemu kraju?

- V skratke možno povedať, že prerozdelenie dopravných výkonov na jednotlivé územia a trate vyplynulo z počtu cestujúcich využívajúcich železničnú osobnú dopravu, a teda v oblastiach, kde boli nízke prúdy cestujúcich došlo k obmedzeniu, respektíve k návrhu na zastavenie osobnej železničnej dopravy, naopak, v oblastiach, ktoré vykazovali mohutné prúdy cestujúcich, došlo k posilneniu výkonov osobnej železničnej dopravy.

Dostal kraj nejakú konkrétnu odpoveď na požiadavku nerušenia osobných vlakov aj rýchlikov na trati Bratislava – Žilina, v úseku Púchov, Považská Bystrica? Využívajú ich aj študenti a zamestnanci na cestu do práce a podľa ľudí sú využívané.

- Na úseku je nadstavený celodenný dvojhodinový takt rýchlikov. Osobná doprava sa vykonáva v režime hodinového taktu počas špičiek a dvojhodinového taktu počas sediel. Na zvládnutie stabilizovaného prúdu cestujúcich je tento režim postačujúci.

Ministerstvo prisľúbilo ešte prehodnotenie stanoviska a možnosť zmeny. Dalo nejaké vyjadrenie kraju?

- Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. sme pridelili primeranú kvótu vlakových kilometrov s ohľadom na výsledky štúdie prúdov cestujúcich. Voľbu konkrétnej časovej polohy spojov sme v rámci tejto kvóty ponechali na Železničnú spoločnosť Slovensko s podmienkou zabezpečenia prípojov medzi diaľkovými vlakmi a vlakmi miestnej obsluhy, ako aj vedenia vlakov v takte, pričom výnimkou môžu byť len odôvodnené prípady, súvisiace s obsluhou významnej miestnej frekvencie. ZSSK pri svojom rozhodovaní vychádzala z vlastného poznania rozdelení frekvencií. Poznamenávame však, že pridávanie vlakových výkonov je vzhľadom na striktné limitovanie výkonov Železničnej spoločnosti Slovensko prakticky vylúčené. Predpokladáme samozrejme, že tento prvý krok k novému usporiadaniu železničnej osobnej dopravy nebude ešte zďaleka optimálny a budeme pozorne sledovať jeho dopady, aby sme mohli pri ďalších úpravách cestovného poriadku prijímať ďalšie optimalizačné opatrenia. Očakávame však, že po ukončení teraz rozbiehaného procesu bude výsledkom prehľadný, ako aj verejnosti vyhovujúci a zrozumiteľný železničný cestovný poriadok, ktorý nebude potrebné meniť po niekoľko ďalších rokov.

Vyhovelo sa požiadavkám starostov na trati Púchov - Horní Lideč?

- Uvedené vlakové spojenia boli zrušené od 1.5.2011 pri redukcii vlakovej dopravy z dôvodu zníženej objednávky v oblasti dopravných výkonov zo strany ministerstva. Dôvodom pre výber týchto vlakov bolo práve ich nedostatočné obsadenie cestujúcimi, frekvencia na úrovni 15 – 25 cestujúcich, ako i možnosť využitia alternatívnej autobusovej dopravnej ponuky. Tieto dôvody boli vysvetlené i na spoločnom stretnutí, kde sa okrem zástupcov obcí zúčastnil aj Trenčiansky samosprávny kraj a príslušná SAD. V smere z Púchova odchádza autobus 308416/85 v čase o 20,30 hodine, pričom pokrýva obce po Lúky pod Makytou, v pracovné dni v úseku od Lúk pod Makytou zabezpečuje bus 308 416/86 s príchodom o 21, 55 hodine. Tento spoj má v Lúkach prípoj 308417/40 s 5 minutovým prestupným časom, takže dopravná obsluha je zabezpečená aj pre obce Strelenka a Lysá pod Makytou. Vzhľadom na uvedené skutočnosti so zmenou vo vedení osobných vlakov pre GVD 2012/2013 neuvažujeme.

Ak ešte nie je definitívne rozhodnuté o pripomienkach, kedy by mohol dostať kraj nejakú záväznú odpoveď?

- Deň 27. 7. 2012 bol stanovený ako termín definitívneho uzatvorenia časových polôh a kalendárnych obmedzení vlakov osobnej dopravy na GVD 2012/2013, ktorý začína platiť 9. 12. 2012. Návrh grafikonu je však iba začiatkom zmien, v priebehu nasledujúcich 2-3 rokov dôjde k jeho ustaľovaniu, dolaďovaniu a odstraňovaniu nedostatkov, ktoré nebolo z rôznych dôvodov možné zapracovať do súčasného návrhu. Ďalšie zmeny a akceptácie návrhov na úpravy, v prípade ich opodstatnenosti, budú zapracované v priebehu ďalšieho obdobia.

Máte k dispozícii nejakú analýzu vyťaženosti a ekonomickú analýzu zo strany ZSSK v súvislosti s návrhom na zrušenie vlakov a dostal ju kraj k dispozícii?

- Ministerstvo si v roku 2011 nechalo vypracovať Výskumnému ústavu dopravnému v Žiline štúdiu o prúdoch cestujúcich dotovanej autobusovej a železničnej dopravy. Táto štúdia mapovala prúdy cestujúcich využívajúcich osobnú železničnú dopravu a prímestskú autobusovú dopravu na existujúcich spojoch verejnej osobnej dopravy. Informácie o nákladovosti vlakov boli poskytnuté zo ZSSK.


  1. Nabúral na diaľnici, bol opitý 249
  2. Väzenie pre časť skupiny z Považia známej ako „dvojičky“ 172
  3. Hľadajú strateného Braňa 107
  4. Nevestu nedoviedol len pred oltár 77
  5. Hokejové derby malo jednoznačný priebeh Foto 76
  6. Horiace ruky ich nepopálili Foto 67
  7. Ľudí bez domova bude asi v uliciach vidieť v noci častejšie Foto 63
  8. Bábätká z považskobystrického regiónu Foto 46
  9. Aj keď nesnežilo, v Púchove sneh mali 40
  10. Pov. Bystrica pretrhla nepriaznivú šnúru Foto 35

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Nabúral na diaľnici, bol opitý

Dlhší čas si nepojazdí Novodubničan Milan. Dokonca mu hrozí väzenie.

Väzenie pre časť skupiny z Považia známej ako „dvojičky“

Nepodmienečné tresty odňatia slobody na päť až deväť rokov vymeral dnes senát na pracovisku Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) v Banskej Bystrici pre sedem osôb, ktoré priznali spáchanie trestných činov založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny a drogový zločin.

Hľadajú strateného Braňa

Polícia vyhlásila pátranie po nezvestnom 43-ročnom Branislavovi Smatanovi. O pomoc žiada aj verejnosť.

Nevestu nedoviedol len pred oltár

Mladý muž z Domaniže nedoviedol počas svadby svoju nevestu len pred oltár, ale aj niekde celkom inde. Bol však aj trochu výnimočný dátum.

Hokejové derby malo jednoznačný priebeh

V 1. hokejovej lige privítala Pov. Bystrica Dubnicu

Blízke regióny

Obec poženie svojho bývalého starostu pred súd

Emil Medel bol prvým mužom Kanianky od roku 1998 do roku 2010. Počas druhého volebného obdobia vložil obecné peniaze do nebankovky.

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

FOTO: Vo vodnej nádrži objavili auto s telami dvoch ľudí

V aute sa nachádzali dve osoby, obhliadajúci lekár na mieste vylúčil cudzie zavinenie.

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

Súd vymeral tresty pre členov zločineckej skupiny z Považia

Rozsudok je právoplatný a senát ho vyhlásil po tom, ako schválil dohodu o vine a treste medzi prokurátorom a obvinenými.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Kam vyraziť