ILAVA. Pri zostavení nového grafikonu rokoval so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ŽSSK) Trenčiansky samosprávny kraj a nie starostovia či primátori. Kraj pripomienkoval viaceré sťažnosti, námety a podnety či petície.
Jednou z nich bola aj petícia starostov spádovej oblasti Ilava.
Stretnutie starostov
Na pôde ilavského mestského úradu sa stretlo trinásť starostov okresu. Témou bolo zastavovanie rýchlikov v stanici Ilava. „Zostavovatelia grafikonu neprihliadli na to, že Ilava je okresné mesto a spádová oblasť pre dvadsaťjeden obcí ilavského regiónu,“ povedal primátor Ilavy Štefan Daško.
V petícii sa uvádzali čísla a časy vlakov, ktoré v Ilave už nestoja.
Prvoradá je bezpečnosť
Pavel Kravec, bývalý generálny riaditeľ ŽSS, reagoval na žiadosť starostov listom. „V súčasnosti vykonáva správca infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky v úseku Púchov - Trenčín rozsiahle práce na výstavbe koridoru. V dôsledku toho sú viaceré úseky trate jednokoľajné, kde je výrazne znížená priepustnosť železničnej trate. Túto skutočnosť sme nútení rešpektovať a akceptovať tieto obmedzujúce prvky a zmeniť trasy viacerých vlakov. V prvom rade nám ide o bezpečnosť cestujúcich,“ písal Kravec v liste.
Nezaspali sme
Ľudia tvrdia, že mesto zaspalo, keď nik nešiel na stretnutia so železnicami, ktoré sa konali 25. mája v Púchove a 28. júla v Trenčíne. „Pozvánka nám prišla z Trenčianskeho samosprávneho kraja, nie zo železníc,“ skonštatoval prednosta. „Pracujeme stále na tom, nevzdávame sa myšlienky, že rýchliky tu zastavovať budú,“ dodal Daško a spomenul opäť petíciu starostov.
Odpoveď z kraja
Tá primátora Ilavy a ľudí podľa jeho slov určite poteší. V liste sa okrem iného píše: „Na parciálnej porade k CP ŽSR 2012/2013 sme vyslovili aj vašu požiadavku na zastavovanie niektorých rýchlikov v tarifnom bode Ilava. Z hľadiska ekonomického ukazovateľa je podľa Železničnej spoločnosti Slovensko a. s. zastavovať v Ilave rentabilné, teda efektívne. Od vybraných rýchlikov bola vytvorená ponuka autobusových spojení do jednotlivých okrajových obcí mimo železničnej trate, ktoré cestujúci využívali.“
„Ďakujem vedeniu a poslancom TSK, zvlášť tým z nášho regiónu, ktorí sa zasadili o túto zmenu. Odpoveď hodnotím kladne s perspektívou do budúcnosti. Vyjadrenie železničnej spoločnosti nám dáva reálnu šancu, že rýchliky tu zastavovať budú,“ povedal spokojný primátor.
Ešte si počkajú
V odpovedi z TSK sa však spomína aj fakt, že vzhľadom na modernizáciu úseku Nové mesto nad Váhom – Púchov a naplánovanú rekonštrukciu staničných koľají v železničnej stanici Ilava na budúci rok nesúhlasia so zastavovaním rýchlikov. Došlo by k ohrozeniu bezpečnosti cestujúcich.
Hoci rýchliky nebudú zastavovať v Ilave ani na budúci rok, primátor verí, že hladina verejnej mienky sa upokojí. „Ide predovšetkým o zdravie. Ľudia musia ešte obdobie od marca do novembra, kedy sa začne s rekonštrukciou, vydržať. Všetci rozumní ľudia poznajú vyjadrenia mesta i železníc. Verím, že to ľudia pochopia,“ dodal Daško.