BELUŠA. Obecné zastupiteľstvo schválilo väčšinou hlasov prvú etapu výstavby chodníka pri ceste, ktorá spája Belušu s Kočkovcami.
Samospráva musela urýchlene zareagovať na pripravovanú rekonštrukciu. Niektorí poslanci vyslovili obavy, či bude samospráva schopná dotiahnuť aj ďalšiu etapu zámeru a vyššiu nutnosť v iných častiach.
Zámer
V Beluši rozhodovalo zastupiteľstvo o investícii vo výške 22 866 eur aj s DPH na vybudovanie chodníka na Ulici A. Sládkoviča, ktorý má ísť v súbehu cestou I/49.
„Je vypracovaný projekt na vybudovanie chodníka. Súčasne aj Slovenská správa ciest má projekt na rekonštrukciu cesty I/49 na Ulici A. Sládkoviča. Predpokladaný termín začatia rekonštrukčných prác je september 2012. Na základe tohto by obec Beluša mala zabezpečiť prípravné práce, ktoré sa musia zosúladiť s termínom rekonštrukcie cesty. V prvej etape je nutné zrealizovať úpravu krajnice cesty a osadenie obrubníkov pred výmenou živičného krytu vozovky. Na základe uvedeného navrhujeme zastupiteľstvu, aby schválilo sumu, ktorá je už zapracovaná do návrhu zmeny rozpočtu. Ten bude predložený v ďalšom bode. Tiež aby schválilo realizáciu prvej etapy stavby chodníka,“ predložila návrh Soňa Kováčiková, právnička obce.
Realizovať stavbu odporučila aj stavebná komisia.
Pripomienky
Niekoľko pripomienok mal k návrhu poslanec Michal Martinák. Zaujímalo ho, či je suma na obrubník pre chodník do susednej dediny primeraná, či by sa nedali využiť peniaze na miestach, kde by to bolo oveľa potrebnejšie ako medzi Belušou a Kočkovcami. Upozornil ešte na jednu vec.
„Minúť takúto sumu na obrubník bez toho, aby sme mali dotiahnuté financovanie zvyšku chodníka, mi príde trochu krátkozraké a možno by bolo dobré najprv povedať, koľko nás bude stáť celý chodník a či by nebolo vhodnejšie investovať inde,“ uviedol Martinák.
Dôvody pre urýchlenú výstavbu
Starosta Ján Prekop priznal, že celkový rozpočet na chodník je ďaleko vyšší. Upozornil však na nutnosť realizácie zámeru, do ktorého dotlačila samosprávu nepriamo pripravovaná rekonštrukcia hlavnej cesty.
„Vyzvala nás polícia i vlastník cesty, že pokiaľ chceme v budúcnosti robiť chodník, tak by sa malo začať s jeho výstavbou pred rekonštrukciou. Lebo znovu rezať dokončenú cestu, to by boli ďalšie investičné náklady. Cesta by sa musela pri výstavbe chodníka poškodzovať a doasfaltovávať do obrubníka,“ zdôvodňoval nutnosť investície starosta.
Výmena argumentov
Poslanec Martinák zdôraznil, že nie je proti chodníku do Kočkoviec.
„Otázka je však postavená tak, či obrubník pre chodník za 22-tisíc je lepší ako chodník, kde ho naozaj potrebujeme. Chcem sa spýtať, či budeme v Belušských Slatinách čakať, kým sa bude rekonštruovať cesta, aby sme mohli dostať chodník. A to aj s ohľadom na to, že sa rieši ťažba v lome a nevieme ako to dopadne,“ upozornil Martinák.
Ťažba by sa mala trojnásobne zintenzívniť oproti súčasnosti. To by prinieslo aj vyššiu záťaž pre obyvateľstvo, čo sa týka pohybu nákladných áut. Dodal ešte, že navyše osobne nevie, koľko bude stáť celý chodník a obyvatelia v Belušských Slatinách by ho naozaj potrebovali viac. Zdôraznil, že nie je ani proti výstavbe na Ulici A. Sládkoviča.
Starosta Prekop vysvetlil, že v súvislosti s chodníkom v Belušských Slatinách prebiehajú rokovania so Slovenským pozemkovým fondom. „Nie sú tu vysporiadané pozemky,“ doplnil starosta.
Vedúca komisie Belobradová upozornila, že chodník do Kočkoviec mal byť vybudovaný už dávno a že ide o otázku bezpečnosti chodcov. Dodala, že rovnako je to v Belušských Slatinách.
"Len tu je sporná otázka vlastníctva pozemkov. Nie je jednoduché budovať zo strany obec, ak nie sme vlastníkmi pozemkov. Mohlo by sa však rokovať aj s firmami, ktoré budú ťažiť v lome, aby nám pomohli vybudovať chodník,“ uviedla Belobradová.
Starosta Prekop pripustil, že zvýšenie ťažby je pre obec veľký problém. „Teraz je v lome schválená ťažba do 150-tisíc ton a požiadali o rozšírenie ťažobných možností až na 450-tisíc ton. Je to neprijateľné pre obec, takáto ťažba a doprava pre Slatiny, nemôžeme s tým súhlasiť,“ dodal.
Obava poslankyne
Pripomienku v súvislosti s investíciou na prvú etapu výstavby chodníka mala aj poslankyňa Jana Dušalová.
„Mám jednu jedinú obavu a to, že pokiaľ chodník vybudujeme, tak sa bude na ceste robiť aj nový asfalt. Tá položka tam bude myslím si oveľa väčšia, a aby to nakoniec neskončilo tak, že sa urobí len obrubník,“ vyjadrila obavu Dušalová.
Sanácia a vyššie náklady
Na zasadnutí nakoniec bolo deklarované aj to, že celková projektová cena pre výstavbu chodníka je stanovená na 90-tisíc eur. „Možno sa však vysúťaží na 60-tisíc eur alebo inú sumu, neviem ešte momentálne, ako to bude. Len musíme si uvedomiť jednu vec, a síce že nás vyzval správca komunikácie, že ak chceme niečo robiť, aby sme to spravili teraz,“ dodal starosta obce Ján Prekop.
Padli tiež argumenty, že keď schvália poslanci peniaze na obrubníky, ušetria jednu tretinu, lebo potom by obec stála výstavba ďaleko viac. Zrekonštruovanú cestu by totiž musela obec sanovať, lebo by šlo už o jej vyvolanú investíciu, čo by prinieslo zvýšené náklady.
Poslanci väčšinou hlasov nakoniec investičný zámer schválili. Proti bol poslanec Michal Martinák.
Čo sa vybuduje?
Investičný zámer počíta s budovaním chodníka v dĺžke asi 450 metrov. Za približne 22-tisíc eur by sa mal vybudovať obrubník z ľavej strany smerom do Púchova, to znamená od Techmatu po koniec obce Beluša.